Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
15:03 14 12 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Scrisoare către Ponta. Revolta operatorilor portuari „Utilităţile la băieţii deştepţi, lucrările de construcţii la firmele de casă”

ro

26 Jun, 2013 06:35 1228 Marime text
Comerţul exterior cu ţiţei, dar şi cu alte materiale de importanţă esenţială în economie, desfăşurat prin Portul Constanţa, riscă să fie compromis din cauza „stării deplorabile a infrastructurii portuare“, se arată într-un memoriu adresat premierului Victor Ponta de către principalii operatori de profil din zona portului.
Este amintită inclusiv adâncimea prea mică a apei în bazinele portuare, starea deplorabilă a cheurilor şi a sistemului de semnalizare maritimă, „cu consecinţe negative majore asupra operaţiunilor portuare“. Reamintim că, recent, un yacht particular a eşuat în portul Tomis din cauză că apa avea doar trei metri adâncime într-un loc în care trebuia să aibă cel puţin şapte metri.
 
Utilităţile, la cheremul „băieţilor deştepţi“
 
Semnatarii memoriului atrag atenţia premierului că în port se percep „tarife nejustificat de mari pentru asigurarea utilităţilor“, pe care Administraţia Portului Maritim Constanţa (CNAPMC) le achiziţionează la un preţ preferenţial. „Curentul electric este achiziţionat de la firmele «băieţilor deştepţi» prin negociere directă, la valori mai mari decât tarifele percepute consumatorilor din oraşul Constanţa“, acuză operatorii portuari. În memoriu mai este semnalată şi „încheierea de contracte oneroase cu terţii (...) prin favorizarea intereselor personale şi ale apropiaţilor conducerii CNAPMC“. „Este de notorietate faptul că lucrările de construcţii sunt executate numai de firmele «de casă» ale conducerii CNAPMC“, mai arată petenţii. Ei reamintesc şi de faptul că, pentru amenajarea digului de larg din Portul Constanţa, contractul încheiat cu o firmă olandeză a fost „modificat în totalitate faţă de caietul de sarcini, astfel încât de clauzele acestuia să profite doar contractantul, în detrimentul interesului public“.

Închirieri preferenţiale
 
Terenurile de pe platforma portuară sunt închiriate „în mod preferenţial şi ineficient, prin nerespectarea contractului de concesiune încheiat cu Ministerul Transporturilor“, mai semnalează operatorii. Mai exact, este vorba despre încălcarea dispoziţiilor prevăzute în art.5 alin.3 din contractul de concesiune. Exemplu: „existenţa unor taxe cu valori diferite de închiriere în aceeaşi zonă de operare, precum şi obligarea agenţilor economici de a suporta amortizarea unor investiţii ineficiente ale CNAPMC, prin includerea acestor costuri în structura taxelor portuare“. Potenţialul portului, ignorat de administratori Un alt punct nevralgic semnalat de autorii memoriului constă în „lipsa oricărei viziuni de ansamblu referitoare la potenţialul de dezvoltare al Portului Constanţa“. Lucrările de infrastructură sunt „realizate haotic, fără a se ţine seama de strategia reală de dezvoltare“ a portului. Spre exemplu, „programarea construirii unui nou pod peste Canalul Dunăre - Marea Neagră se realizează concomitent cu reabilitarea podului vechi, ajungându-se astfel să se obtureze orice trafic rutier între porturile Constanţa Nord şi Sud“ sau „lipsa facilităţilor de parcare pentru vehiculele de transport marfă“. Riscăm alungarea investitorilor străini Exploatările de hidrocarburi din largul Mării Negre (perimetrele româneşti) reprezintă o realitate la care politica de dezvoltare portuară de la Constanţa încă nu s-a adaptat. Această situaţie poate determina ca „deţinătorii de licenţe de exploatare să se îndrepte către alte porturi riverane Mării Negre“, avertizează semnatarii memoriului. „Un proiect iniţiat în sensul dezvoltării şi diversificării infrastructurii şi logisticii portuare, pentru a veni în întâmpinarea cerinţelor deţinătorilor de licenţe de exploatare a resurselor din Marea Neagră este înlăturat în mod abuziv şi de neînţeles de către CNAPMC“, acuză petenţii. Obiectivele de performanţă, o necunoscută Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 22 din 1999 şi Regulamentul nr. 1286/2012 stabilesc principiile pentru realizarea obiectivelor de performanţă a Portului Constanţa, dar „implementarea acestora este precară“. „CNAPMC nu a realizat niciun demers pentru a realiza obiectivele de performanţă, respectiv o analiză care să reflecte veniturile pe tona de marfă, costurile pe tona de marfă sau profiturile ce pot fi obţinute din operaţiunile portuare“. În fine, operatorii portuari acuză conducerea CNAPMC de lipsă de dialog cu partenerii sociali, neexistând nicio întâlnire a administratorilor Portului cu aceştia. Având în vedere cele semnalate mai sus, semnatarii memoriului solicită premierului o întrevedere directă şi „destituirea conducerii tuturor autorităţilor portuare“.
sursa: adevarul.ro



Ti-a placut articolul?

Comentarii