Ministerul Educației lansează proiectul MIAF pentru alfabetizare funcțională în învățământul preuniversitar
Ministerul Educației lansează proiectul MIAF pentru alfabetizare funcțională în învățământul preuniversitar
16 Sep, 2025 18:16
ZIUA de Constanta
195
Marime text



Ministrul Educației și Cercetării a semnat luni, 15 septembrie 2025, pentru Ministerul Educației și Cercetării (în calitate de beneficiar), contractul de finanțare al proiectului necompetitiv Mecanism de intervenție pentru alfabetizare funcțională în învățământul preuniversitar (MIAF), Cod SIMS 335928.
Cofinanțat prin Programul Educație și Ocupare 2021-2027, proiectul Mecanism de intervenție pentru alfabetizare funcțională în învățământul preuniversitar (MIAF) este unul strategic pentru sistemul educațional preuniversitar și susține alfabetizarea funcțională a elevilor din învățământul primar și gimnazial (ISCED 1-2) în domeniile lectură, matematică, științe, educație civică și educație digitală.Potrivit unui comunicat al Ministerului, prin acțiunile sale, proiectul vizează următoarele categorii de grup-țintă:
În aest scop, vor fi proiectate și implementate intervenții integrate care includ elaborarea unui cadru de evaluare a nivelului de alfabetizare funcțională (standarde, seturi de itemi și teste de evaluare), dezvoltarea competențelor cadrelor didactice și implementarea unui mecanism de intervenție pilot vizând alfabetizarea funcțională a elevilor, având ca perspectivă extinderea acestui mecanism la nivel național.
- minimum 15.000 de elevi din 176 de școli din învățământul primar și gimnazial, selectate la nivel național;
- minimum 37.500 de cadre didactice (personal didactic de predare și personal didactic de conducere, de îndrumare și control), care vor participa la activități pentru dezvoltarea competențelor profesionale în relație cu alfabetizarea funcțională.
Valoarea eligibilă totală a proiectului este de 207.160.606,80 lei, din care valoarea eligibilă nerambursabilă din partea fondurilor (FEDR/FSE+/FC/FTJ) este de 166.709.127,57 lei, a mai precizat sursa citată.
În acest context, prof.univ.dr. psih. Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, declară:
„O problemă esențială a sistemului nostru de educație este legată de nivelul ridicat de analfabetism funcțional, care devine un risc de securitate națională, vulnerabilizându-ne, ca țară, la manipulare (prin narațiuni conspiraționiste) și la subdezvoltare - ca societate bazată pe cunoaștere. Acest proiect completează și permite «pilotări experimentale» pentru demersurile instituționale recent introduse și anume programele remediale la nivelul învățământului primar (prin 2 ore/săptămână) și la nivel gimnazial/liceal (din timpul per disciplină la dispoziția cadrului didactic), programe remediale focalizate pe: (1) consolidarea-fixarea competențelor; (2) dezvoltarea competențelor-țintă, nedezvoltate în demersul standard; (3) utilizarea competențelor în viața cotidiană și (4) dezvoltarea competențelor pentru performanță.”
Citește și:
Ministrul Educației, Daniel David - „Bugetul alocat burselor studențești pentru anul universitar viitor va fi superior celui din anul 2022 - 2023”
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii