Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
05:32 19 03 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Portul Luminiţa se modernizează. Cine face investiţia şi care este scopul (document)

ro

29 Mar, 2017 00:00 4088 Marime text
Compania Naţională Administraţia Canalelor Navigabile (CN ACN) SA Constanţa intenţionează să modernizeze şi să extindă Portul Luminiţa. În acest sens, a depus la Agenţia pentru Protecţia Mediului Constanţa memoriul de prezentare a proiectului „Expertiză tehnică şi documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţii pentru obiectivul «Modernizare şi extindere capacitate de operare în Portul Luminiţa»“.
 
Portul Luminiţa, cu suprafaţa acvatoriului de 25 hectare şi a platformelor portuare de 6,1 hectare, are caracter industrial, traficul derulat în port constând în special în recepţia de clincher, pietriş/balast şi expedierea de nisip, dolomite, calcar, fier vechi şi îngrăşăminte chimice (cazuri excepţionale).
 
Portul este situat în bieful II al canalului navigabil şi are caracter industrial, are platforma portuară amenajată la malul estic al lacului Taşaul (Năvodari), bazinul portuar şi canalul de acces în port fiind delimitate de apele lacului, printr-un dig având coronamentul la cota +4,50 mrMB. De asemenea, Portul Luminiţa dispune de racord rutier la drumul de acces la carieră şi de racord feroviar. În acest moment, portul dispune de două dane cu chei vertical: dana nr. 1 (de la carieră) are cheiul vertical de greutate cu goluri (secţiunea a-a pe planul de amplasament şi soluţii constructive existente; cheiurile nu sunt dotate cu bolarzi, scări de acces şi amortizori de cauciuc); dana nr. 2 (Geomar), în continuarea căreia se intenţionează a se executa danele noi, are cheiul vertical tip estacadă; fronturi de aşteptare cu chei pereat, cu lungimea totală de cca 420 de metri.
 
Accesul spre port se face pe un drum de piatră spartă de circa 1.500 ml, care se desprinde din DJ 226 Năvodari - Corbu. Accesul din interiorul portului la dana nr. 1 şi la frontul de aşteptare adiacent se face pe un drum de piatră de cca 800 ml, care este situat la mijlocul distanţei dintre mal şi limita terenului aflat în administrarea companiei. Toate aceste drumuri de piatră sunt deteriorate, prezentând gropi, denivelări şi şleauri. Deoarece nu există elemente de colectare, apa din precipitaţii bălteşte pe platforma drumurilor. Portul Luminiţa nu este prevăzut cu împrejmuire, iluminat, utilităţi (apă, energie electrică etc.) şi clădire administrativă. În acvatoriul portuar nu este asigurată adâncimea de navigaţie pe întreaga suprafaţă, astfel că s-au consemnat cazuri când navele au rămas blocate din cauza adâncimilor mici. 

Iată ce lucrări vor fi executate! 

Pentru modernizarea şi extinderea capacităţii de operare a portului, este avută în vedere realizarea următoarelor lucrări principale: extinderea capacităţii de operare a portului prin execuţia unor dane noi; modernizarea drumurilor de acces spre port şi mutarea drumului la dane prin spatele platformelor de operare pentru a nu limita lăţimea acestora; reabilitarea danelor şi fronturilor de aşteptare existente; asigurarea adâncimilor de navigaţie în şenal şi în acvatoriul portuar la cotele proiectate; consolidarea şi betonarea întregii suprafeţe portuare împrejmuite; execuţia împrejmuirii şi securizarea incintei portuare cu senzori de mişcare şi sistem video de supraveghere; execuţia unei clădiri administrative pentru personalul responsabil cu monitorizarea şi managementul activităţilor pe platformele portului; asigurarea utilităţilor (apă şi energie) la dane şi la clădirea administrativă; asigurarea instalaţiilor şi dotărilor PSI; execuţia reţelei canalizare şi montarea unei staţii de epurare monobloc; asigurarea sistemului de colectare ape de suprafaţă de pe platformele portuare; asigurarea iluminatului incintei portuare.

Reabilitarea danelor şi fronturilor de aşteptare existente

Prin acest proiect, s-a propus modernizarea danelor existente (nr. 1 şi nr. 2) şi dotarea acestora cu bolarzi, scări de acces şi amortizoare de cauciuc. S-a prevăzut reabilitarea fronturilor de aşteptare (420 ml) şi dotarea acestora cu pontoane, pasarele şi scondri pentru acostarea navelor în condiţii de siguranţă şi accesul personalului navigant la chei. 

Asigurarea adâncimilor de navigaţie  

Prin proiect, s-au asigurat adâncimile de navigaţie pentru şenalul şi acvatoriul portuar la cota proiectată. Pentru siguranţa navelor, adâncimea apei la nivelul normal/mediu (+1,25 mrMB) va fi de 5,5 m. Cota apei în bieful II este 1,25 mrMB, la fel ca în lacul Taşaul. S-au realizat dragaje (cca 153.500 mc) pentru a se atinge cota dorită şi pe viitor se vor efectua dragaje de întreţinere. De asemenea, s-a avut în vedere betonarea platformelor aferente danei nr. 1. Platforma va prelua încărcările transmise de utilajele care manipulează mărfurile tranzacţionate.

Va fi executată şi o clădire administrativă

S-a avut în vedere execuţia unei clădiri administrative (din zidărie) pentru asigurarea condiţiilor optime personalului responsabil cu monitorizarea şi managementul activităţilor pe platformele portului. Pentru a asigura o vizibilitate optimă asupra platformelor portuare, se va realiza o clădire în regim P+1 (acoperiş terasă) astfel încât să se asigure cel puţin următoarele spaţii: vestibul parter; vestibul etaj; casa scărilor; birou şef port; birou personal administrativ; birou agent hidrotehnic; oficiu (pentru pregătire şi servire cafea/ceai/etc); atelier electrician; grup sanitar cu zone diferenţiate pe sexe; spaţiu pază şi punct control poartă de acces şi barieră; spaţiu energetic pentru tabloul electric general; spaţiu materiale PSI; spaţiu depozitare diverse materiale; spaţiu (şopron îngrădit) pentru generatorul de electricitate (în cazul avariilor la reţea).

Accesul în port şi drumuri modernizate

Mai mult, s-a prevăzut modernizarea drumurilor de acces spre port (cca 1.500 m) şi la dane şi fronturi de acostare (cca 200 + 800 m). Pentru reducerea costurilor de întreţinere a drumurilor şi conform recomandărilor expertizei tehnice, s-a propus realizarea drumurilor în sistem rutier rigid (dală de beton pe strat de piatră spartă). De asemenea, s-a prevăzut mutarea prin spatele platformelor de operare a drumului la danele noi proiectate, la frontul de aşteptare aferent danei 1 şi la dana nr. 1, pentru crearea spaţiului necesar platformelor de operare.
 
Accesul în port, cu excepţia danei nr. 2, se face printr-un singur punct, în dreptul trecerii peste calea ferată din zona danei nr. 1, în apropierea clădirii administrative. Accesul în port este prevăzut cu poartă auto şi pietonală automată. Poarta auto este electrică, tip glisant, pe cale de rulare. În spatele porţii auto (pe platforma portuară) s-a montat o barieră automată de taxare. Comanda porţii electrice şi a barierei este supravegheată video şi controlată din spaţiul special destinat punctului de control din clădire.
Pe drumul spre dana 2, este amplasat un alt acces dotat cu poartă pietonală şi poartă auto electrică glisantă cu cale de rulare. În spatele porţii auto (pe platforma portuară) s-a montat o barieră automată de taxare. Poarta auto şi bariera va fi supravegheate video şi acţionate din punctul de control al clădirii administrative.
 
Sistemul de barieră automată este format din barieră automată cu lungimea braţului de 6 - 8 metri, care are un timp de deschidere de până la patru secunde şi tipul de alimentare de 230 VAC. Această barieră electrică este concepută pentru deschideri de până la opt metri şi este dotată cu panou de control prevăzut cu display şi receptor ataşat în partea superioară.
 
În secţiunea „Documente“ puteţi consulta memoriul depus la APM Constanţa de către Compania Naţională Administraţia Canalelor Navigabile SA. 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii