Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
02:26 15 11 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Interviu online cu prof. Irinela Nicolae, inspector şcolar Despre înscrierea copiilor la grădiniţe, locuri rămase libere şi noul curriculum naţional pentru educaţie timpurie (document)

ro

23 Jun, 2018 00:00 2174 Marime text
De mai bine de o lună, părinţii copiilor de vârstă preşcolară sunt cuprinşi de febra înscrierii micuţilor în sistemul preşcolar. Nici cei ai căror micuţi trec grupa mijlocie sau grupa mare nu au scăpat de completarea unor cereri, fiind nevoiţi să îşi reînscrie copiii în noul an de învăţământ.
 
Nu toţi au avut norocul să fie înscrişi în grădiniţa mult dorită şi asta în mare parte din cauza locurilor insuficiente. Despre opţiunile pe care le au aceşti părinţi, precum şi cei ai căror copii împlinesc vârsta de trei ani după luna septembrie am discutat în cadrul unui interviu online, în direct pe www.ziuaconstanta.ro, cu prof. Irinela Nicolae, inspector şcolar pentru educaţie timpurie în cadrul ISJ Constanţa.
 
Irinela Nicolae s-a născut pe data de 27 februarie 1964, în Constanţa. A absolvit Facultatea de Ştiinţe ale Educaţiei şi Psihologie la Universitatea Bucureşti şi Facultatea de Istorie la Universitatea „Ovidius“ Constanţa. La acestea se adaugă studii de masterat la SNSPA Bucureşti - „Management educaţional şi comunicare instituţională“, dar şi „Diplomaţie şi studii eurasiatice”, la Universitatea „Ovidius“ Constanţa.
 
La începutul lunii mai a fost demarată procedura reînscrierii copiilor care au frecventat grădiniţa în acest an şcolar şi doresc să o frecventeze şi în anul şcolar 2018-2019. De ce este necesar ca în fiecare an să se depună astfel de solicitări de reînscriere?
 
De fapt, nu este o procedură, este un cadru legislativ pentru desfăşurarea procesului instructiv educativ pentru anul şcolar 2018-2019. Este prevăzut în legea educaţiei. Acest cadru normativ este emis în fiecare an împreună cu un calendar de aplicare, exact ca şi la şcoală.
 
După finalizarea reînscrierilor, pe locurile rămase libere au fost depuse cererile de înscriere ale copiilor care doresc să frecventeze grădiniţa în viitorul an şcolar. Puteţi să ne oferiţi mai multe detalii despre procedura de înscriere în învăţământul preşcolar?
 
După finalizare, în conformitate cu calendarul de aplicare, este prevăzută o etapă de înscrieri. Precizările Ministerului Educaţiei specifică în mod clar cum se face ocuparea locurilor libere după finalizarea etapei de reînscriere: „După finalizarea etapei de reînscriere, înscrierea se face, de regulă, în ordine descrescătoare a grupelor de vârstă: respectiv grupa mare 5-6 ani, grupa mijlocie 4-5 ani, grupa mică 3-4.
Există o hotărâre de Guvern - 1252/2012 - care specifică că în limita locurilor disponibile pot fi înscrişi în grupa mică şi copii cu vârsta cuprinsă între 2 şi 3 ani.
 
Procedura este simplă. După ce s-a terminat etapa de reînscriere, instituţia afişează locurile disponibile şi începe procesul de primire a dosarelor, acest lucru fiind reglementat de o procedură a Ministerului Educaţiei, foarte clar şi exact. În situaţia în care într-o unitate de învăţământ numărul cererilor de înscriere a copiilor este mai mare decât numărul de locuri libere, vor fi aplicate criterii de departajare generale şi specifice.
 
Cele generale sunt următoarele: existenţa unui document care să dovedească faptul că este orfan de ambii părinţi; existenţa unui document care să dovedească că este orfan de un părinte; existenţa unui frate sau soră încadrat în grădiniţa respectivă; existenţa unui certificat de încadrare într-un grad de handicap. Cele specifice sunt elaborate de fiecare unitate de învăţământ în parte, de consiliul de administraţie şi de consilierul juridic.  
 
Aveţi informaţii despre numărul de locuri rămase libere la grădiniţe din municipiul Constanţa după finalizarea înscrierilor?
 
La orar normal sunt la toate unităţile de învăţământ locuri, mai ales pentru copiii de grupă mare.
 
Pentru program prelungit, locuri libere mai sunt la Grădiniţa 7 Roboţel, pe bulevardul Mamaia, Grădiniţa Căsuţa de Turtă Dulce, Grădiniţa 8 (20 de locuri la program prelungit), Grădiniţa 2 (10 locuri), Grădiniţa Zubeide (10 locuri grupa mică, 5 grupă mijlocie), Grădiniţa 22 din zona Gării CFR, Grădiniţa 53 (mai sunt 20 de locuri libere), Grădiniţa 2 Valu Traian - 9 locuri, Grădiniţa 1 Valu lui Traian - 40 de locuri, la Năvodari la orar normal Grădiniţa Peştişorul de aur (grupa mică 8, grupa mare - 3), Grădiniţa Sfânta Maria Cumpăna (30 de locuri).  
 
Dar despre numărul copiilor care nu au fost admişi la grădiniţele la care au depus cererea de înscriere?
 
Pentru toţi care nu se regăsesc pe listele de admişi, vor fi afişate în unităţile la care s-au adresat informaţii privind disponibilităţi de locuri de la celelalte unităţi din municipiu.
 
Ce variante au copiii care nu au reuşit să fie admişi la grădiniţa pe care au dorit să o frecventeze?
 
O nouă etapă de înscriere: în intervalul 2 iulie - 27 iulie se primesc cereri, apoi sunt procesate cererile până pe 3 august.
 
De asemenea, la majoritatea grădiniţelor am observat că se impune condiţia ca, la începutul lunii septembrie, copilul să fi împlinit deja vârsta de trei ani pentru a putea frecventa grădiniţa. Ce variante au părinţii ai căror copii împlinesc vârsta de 3 ani după data impusă, pentru a înscrie copilul la grupa mică, astfel ca micuţii să nu piardă un an?
 
Este o condiţie stipulată de legea educaţiei naţionale. Conform notificărilor trimise de Ministerul Educaţiei Naţionale, numai în cazul în care există locuri disponibile aceştia pot fi primiţi în grădiniţe.
 
Recomandările sunt ca aceşti copii să se adreseze grădiniţelor cu program normal, ca intrarea şi adaptarea în instituţia şcolară să se facă în mod progresiv, ei având nevoie de socializare, de dezvoltarea experienţelor emoţionale.  
 
Câţi copii pot fi înscrişi într-o grupă şi câte cadre se ocupă de micuţii înscrişi în grupă?
 
La grupele de grădiniţe, pot fi înscrişi conform legii între 15 şi 20 de copii, dar există prevederi care reglementează câteva aspecte specifice. Cei din mediul rural izolat care pot lucra cu 7 copii iar cei de la mediul urban pot lucra cu 20 de copii.
 
A venit vacanţa. Sunt părinţi care nu au cu cine lăsa copiii pe timpul verii. Sunt în Constanţa grădiniţe de stat la care pot apela părinţii pentru perioada verii? Dacă da, care sunt acestea?
 
Programele de grădiniţă de vară sunt derulate pentru copii care au frecventat anul şcolar în curs la program prelungit şi este recomandat doar părinţilor care lucrează pe timpul verii. În schimb, trebuie precizat că preşcolarii au nevoie de vacanţă şi de timp liber petrecut familia restrânsă sau lărgită.
 
Cum trebuie să procedeze părinţii pentru a putea să îşi înscrie micuţii la aceste grădiniţe doar pe timpul verii? Unde trebuie să se adreseze?
 
Se vor adresa directorului unităţii de învăţământ unde au fost înscrişi la începutul anului şcolar printr-o cerere şi vor primi informaţii specifice privind unitatea care le va prelua copilul pentru o lună, fie iulie sau august.
 
Toate grădiniţele cu program prelungit din municipiul Constanţa s-au organizat zonal astfel încât să poată prelua copii.  
 
În secţiunea „Documente“ se poate studia lista grădiniţelor din judeţul Constanţa care vor desfăşura activităţi pe timpul verii. 
 
Care sunt elementele de noutate privind educaţia timpurie?
 
Mă bucur că abordăm o temă mai puţin cunoscută. Este vorba despre schimbarea curriculară. De la 1 septembrie vom avea un nou curriculum naţional pentru educaţie timpurie, adresat copiilor de la 0 la 6 ani. Asta înseamnă că pentru orice copil instituţionalizat, fie în creşă, fie în grădiniţă privată, fie grădiniţă de stat cadrele au un instrument complet pe care trebuie să îl aplice la nivel naţional. Sunt lucruri fireşti, în UE se întâmplă de multă vreme. Şi noi am avut din 2008 până acum două instrumente, unul adresat domeniului antepreşcolar şi celălalt, nivelului preşcolar.
 
Acum vorbim de un instrument integrat, care se numeşte educaţie timpurie. Existând un curriculum naţional, se schimbă modul de predat.
 
Nu se mai merge pe memorare, schimbările se produc ţinând cont de evoluţia fiecărui copil. Un cadru didactic trebuie să predea lucrurile de care are copilul nevoie.
 
În prima lună din anul şcolar, în afară de momentul de adaptare, are loc evaluarea esenţială.
 
Mai exact, se aplică nişte itemi, de evaluare a limbajului, cunoştinţele din domeniul ştiinţelor, după care stabileşte modul de predare.
 
Programul în grădiniţe va fi nou: de la 8-8.30 momentul de joc liber. Apoi încep rutinele zilei, care înseamnă un set de deprinderi de autonomie de igienă, comportamentale. Apoi începe întâlnirea de dimineaţă. Se face prezenţa într-un mod distractiv, calendarul naturii, exerciţii de intercunoaştere, exerciţii de dezvoltare emoţională.
 
Ulterior are loc o altă rutină, gustarea, ce poate varia în funcţie de program.
Apoi încep activităţi de învăţare, experienţiale: combinaţii de limbaj cu matematică, matematică şi muzică.
 
De la ora 11.30 până la 12.30 au activităţi liber alese, pe centre de interese: jocuri de mişcare, jocuri senzoriale, jocuri liniştitoare.
 
Toate activităţile se desfăşoară pe proiecte, ce pot dura de la o săptămână la patru cinci săptămâni.
 
Două elemente de maximă noutate, care au pornit de la Constanţa şi au fost preluate de toată ţara:
 
Planul Dalton: modalitate de organizare prin care copiii sunt încurajaţi să devină autonomi, să colaboreze, să ducă la bun sfârşit o sarcină. Metoda funcţionează în America, Polonia şi în alte ţări occidentale. Noi suntem în al treilea an de implementare. Copiii sunt învăţaţi să colaboreze.
 
Metoda CLIL: învăţarea limbilor străine printr-o metodă specifică. Se foloseşte la orice nivel de studiu şi în principiu vorbim de „duşuri de limbă“. Nu se mai introduce limba străină ca opţional. Copilul de grădiniţă trebuie să înveţe mai mult noţiuni de vocabular.
 
Se pune accent pe educaţia out-door, în aer liber. Avem educaţie incluzivă, ne orientăm pe activităţi de dezvoltare a valorilor artelor şi, categoric, jocul ce trebuie să rămână activitatea de bază.  
 
Ce anume se întâmplă în cadrul procesului didactic din grădiniţe, cu alte cuvinte, ce şi cum învaţă? 
 
În procesul didactic din grădiniţe se merge pe o învăţare colaborativă cu părinţii. Aceştia trebuie să fie în cunoştinţă cu subiectele abordate. Părintele trebuie să ajute discutând pe aceleaşi teme cu copilul acasă. Avem nevoie de sprijinul părinţilor.
În urmă cu câteva zile, comisarii din cadrul Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului Constanţa au efectuat controale la Grădiniţa nr. 13 „Norocel” şi Grădiniţa nr. 14 „Căsuţa cu turta dulce”, unde au descoperit mai multe nereguli. Ce ne puteţi spune despre aceste controale şi măsurile luate ulterior pentru remedierea acestora?
 
Într-adevăr, organele de control au sesizat o serie de nereguli legate de aspectul administrativ al grădiniţelor, drept pentru care au fost aplicate sancţiuni corecte conducerii unităţii de învăţământ şi au fost recomandate reglementări.
 
De asemenea, la aceleaşi grădiniţe erau livrate produse de la o patiserie cu grave probleme. Ştiţi cumva dacă au fost luate măsuri de reziliere a contractelor după controlul OPC?
 
Da, s-a reziliat contractul. Chiar de a doua zi s-au luat aceste măs

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • Natalia 22 Jun, 2018 14:53 Ati omis sa o intrebati pe respectabila doamna inspector scolar cum rezolva problema educatoarelor care sunt obligate sa munceasca in vacantele scolare si nu beneficiaza de dreptul legal de a si lua toate zilele de concediu. Nu uitati ca vacantele scolare sunt singura perioada pentru concedii. Nu s a pus niciodata problema platii suplimentare pt zilele de concediu lucrate. Educatoarele din gradinitele cu program prelungit din Constanta muncesc in zilele lor legale de concediu, in timp ce colegii profesori ,invatatori sau educatoare de la gradinitele cu orar normal beneficiaza de dreptul lor legal de zile de concediu. Ati uitat sa o intrebati ce parere are despre subfinantarea din sistemul de invatamant romanesc. Iar numarul real de copii dintr o sala de clasa in gradinitele cu program prelungit e altul, mult mai mare.