Ne jucăm pe bani publici CT BUS între faliment și grevă. În loc de soluții, Primăria plătește zeci de mii de euro pe un audit!
Ne jucăm pe bani publici: CT BUS între faliment și grevă. În loc de soluții, Primăria plătește zeci de
10 Jul, 2025 17:00
ZIUA de Constanta
1159
Marime text



- Fostul director al companiei, Bogdan Niță dezvăluie că transportul public din Constanța este analizat de o firmă fără istoric în audit
- Auditul are un preț de 100.000 lei, adică aproximativ 20.000 de euro
- Deciziile de la CT BUS ridică semne de întrebare
- Avertisment ignorat: CT BUS rămâne fără fonduri, Primăria tace
- Angajații CT BUS Constanța strâng semnături pentru declanșarea conflictului de muncă
Pe 11 iunie 2025, Primăria Constanța a achiziționat direct un audit tehnico-economic la compania publică CT BUS, în valoare de 100.000 lei, aproximativ 20.000 euro. Teoretic, auditul trebuia să fie realizat încă din luna martie, pentru că el urmează să stabilească prețul pe kilometrul la nivelul anului 2024.
În prezent, CT BUS operează cu prețul pe kilometru aferent anului 2023, de puțin peste 11 lei.
„Contractul a fost atribuit firmei TTL Planning SRL - o companie a cărei echipă, prezentată online, este formată în mare parte din studenți și proaspăt absolvenți, având doar un singur specialist cu experiență.

Este primul contract de audit tehnico-economic pe care TTL Planning îl are cu o primărie, dar i s-a încredințat o analiză crucială pentru una dintre cele mai vulnerabile companii municipale”, susține fostul director al CT BUS, Bogdan Niță.
În atare condiții, se nasc câteva întrebări firești pe care fostul manager nu se sfiește să le ridice, în condițiile în care în anii anteriori, municipalitatea a plătit mult mai puțin pentru același tip de audit: 45.000 lei în 2023 și 42.000 lei în 2024, ambele realizate de către auditorul financiar Ioana Dobrița.
Acum, diferența de preț ridică semne de întrebare:
Ce justifică costul dublu?
Cum este compensată lipsa de experiență a firmei nou alese?
De ce nu sunt folosiți specialiștii interni ai Primăriei?
„Auditul vizează determinarea costului real pe kilometru în transportul public și are impact direct asupra soartei serviciului CT BUS”, mai spune Niță.
Un alt studiu scump, zero execuție
În 2023, Primăria Constanța a plătit 3.192.000 lei către firma Urban Scope pentru elaborarea unei documentații privind construcția unui garaj la CT BUS. În 2025, aceeași firmă a primit încă 140.000 lei, tot prin achiziție directă, pentru „completări”. Până azi, garajul nu există - remarcă fostul manager al CT BUS.
Bani sub radar
În ultimii ani, Primăria a cheltuit peste 10 milioane de euro prin achiziții directe pentru: studii, planuri, documentații, audituri, evaluări, consultanță și alte „servicii intelectuale”.
„Nu vorbim de marile contracte, ci de sume care zboară sub radar, fără licitații, fără transparență și fără rezultate concrete”, conchide Bogdan Niță.

Despre TTL Planning SRL
Potrivit termene.ro, firma a fost fondată în 2016, are sediul social în București, sectorul 2 și obiectul de activitate este „activități de inginerie și consultanță tehnică legate de acestea”.
TTL Planning SRL a raportat pentru anul 2024 o cifră de afaceri de aproximativ 5 milioane lei, un profit de peste 2,1 milioane lei, datorii de aproximativ un milion de lei și patru angajați.
Asociat unic și administrator este Mitroi Ionuț-Șerban.
TTL Planning SRL are câștigate 19 achiziții directe și 9 licitații publice.
Printre cele 19 achiziții directe se numără și una încheiată cu Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Transport Public Constanța în 2024. TTL Planning SRL a elaborat studiul de extindere al sistemului de transport public în Zona Metropolitană Constanța. Costul achiziției a fost de 187.500 lei.
CT BUS, în pragul incapacității de plată din noiembrie, avertizează consilierul local USR, Cătălin Iacob
Societatea de transport public CT BUS se apropie periculos de un colaps financiar.
Surse din interiorul companiei confirmă că, în lipsa unei creșteri urgente a subvenției acordate de Primăria Constanța, CT BUS ar putea intra în incapacitate de plată începând cu luna noiembrie. Avertismentul vine din partea consilierului local USR, Cătălin Iacob.
În locul unor măsuri de redresare, Consiliul Local continuă să numească membri în conducerea companiei pe criterii politice, nu profesionale.
Cel mai recent exemplu este numirea unui reprezentant al partidului AUR în structura de conducere a CT BUS, fără experiență dovedită în domeniul transporturilor, afirmă Iacob într-o postare pe pagina sa de Facebook.
„Singura șansă reală pentru redresare o reprezintă un Consiliu de Administrație format din profesioniști. Avem nevoie de oameni care înțeleg logistica unui sistem public de transport, nu de loiali de partid”, a notat consilierul local.
Pe fondul creșterii costurilor operaționale și al subfinanțării cronice, CT BUS se confruntă deja cu întârzieri în plăți către furnizori, întreținerea vehiculelor este întârziată, iar moralul angajaților este la cel mai scăzut nivel din ultimul deceniu.

Angajații CT BUS Constanța strâng semnături pentru declanșarea conflictului de muncă
Tensiunile cresc în cadrul companiei de transport public CT BUS, unde angajații au început strângerea de semnături pentru declanșarea conflictului de muncă.
Măsura vine după ce, potrivit liderilor sindicali, Contractul Colectiv de Muncă nu a fost semnat nici până la această dată.

Reprezentanții celor două sindicate din societate susțin că au fost deschiși la dialog și nu au cerut majorări salariale, ci doar păstrarea beneficiilor existente în 2024.
Cu toate acestea, conducerea CT BUS ar fi propus ajustări și reduceri, ceea ce a dus la încheierea negocierilor fără niciun rezultat.
Pe fondul acestei situații, sindicaliștii avertizează că, dacă nu se va ajunge la un acord, aproximativ 700 de angajați sunt pregătiți să declanșeze acțiuni de protest, de la grevă de avertisment până la grevă generală.
Înainte de orice formă de protest, sunt programate întâlniri între conducerea societății și reprezentanții salariaților, precum și o sesiune de conciliere cu Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM).
O problemă suplimentară este și situația financiară a companiei. CT BUS are fonduri de funcționare doar până în luna noiembrie 2025, fiind așteptată o rectificare bugetară din partea Consiliului Local Municipal, esențială pentru continuitatea serviciului public de transport.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menționează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare și protecția datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Audit tehnico-economic la CT BUS Cu cine s-a înțeles Primăria Constanța
Constănțeanul supărat Situație disperată în compania de transport a municipiului - „Domnilor edili, simplii muncitori nu gestionează activitatea CT BUS – de ce să sufere doar ei?”Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii