Raportul Curții de Conturi după auditul ad-hoc realizat la Primăria Fântânele din județul Constanța. Probleme legate de finanțarea Clubului Sportiv Viitorul (DOCUMENT)
Raportul Curții de Conturi după auditul ad-hoc realizat la Primăria Fântânele din județul Constanța. Probleme

-
Ordonatorul de credite va dispune toate măsurile legale în vederea respectării cadrului legal specific indicat în cazul activităților sportive, și fundamentarea Bugetului de venituri și cheltuieli
INTRO:
Curtea de Conturi a publicat raportul auditului de conformitate ad-hoc efectuat de Camera de Conturi Constanța la Primăria Fântânele din județul Constanța.
Auditul a vizat respectarea prevederilor legale în privința unor activități desfășurate de entitate, a activității de capturare, transport și gestionare a câinilor fără stăpân și a activității de finanțare a Clubului Sportiv Viitorul Fântânele la UATC Fântânele
Principalele aspecte rezultate din misiunea de audit
Pe baza procedurilor aplicate și a probelor obținute s-a constatat că aspectele verificate în privința:
- îndeplinirii cerințelor legale stabilite prin OUG nr. 26/2012 privind finanțarea lucrărilor de investiții, ca urmare a cheltuielilor realizate prin achiziționarea și/sau elaborarea studiilor de prefezabilitate, a studiilor de fezabilitate și a altor studii aferente obiectivelor de investiții, - activitatea de gestionare a câinilor fără stăpân, realizată în perioada 2021-2023, s-au efectuat în conformitate cu prevederile legale.
În ce privește modul de încheiere a contractului de activitate sportivă la Clubul Sportiv Viitorul Fântânele și fundamentarea BVC s-a constatat nerespectarea prevederilor legale specifice.
Concluzia de audit în cazul misiunii de asigurare limitată este o concluzie modificată cu rezerve.
Sfera de cuprindere a auditului s-a limitat la verificări privind respectarea de către entitate, în perioada 2021-2023, a prevederilor legale în ceea ce privește subiectul de audit.
Criteriile de audit: prevederile actelor normative aplicabile în domeniul supus auditului; Perioada misiunii: 18.09.2024 – până la data aprobării raportului de audit.
Abordarea auditului s-a bazat pe orientarea activității de audit asupra acelor procese aferente activităților desfășurate și operațiunilor realizate în perioada 2021-2023, în baza actelor administrative, financiar-contabile și de execuție bugetară încheiate de către UATC Fântânele.
Procesele auditate au fost evaluate în raport cu criteriile de audit raportate la prevederile legale aplicabile.
Procedurile de audit aplicate în vederea obținerii de probe de audit suficiente și adecvate, care au stat la baza formulării concluziei, au constat în proceduri de fond (proceduri analitice și teste de detaliu).
Obiectivele analizate
-
Îndeplinirea cerințelor legale stabilite prin OUG nr.26/2012, privind finanțarea lucrărilor de investiții, ca urmare a cheltuielilor realizate prin achiziționarea și/sau elaborarea studiilor de prefezabilitate, a studiilor de fezabilitate și a altor studii aferente obiectivelor de investiții, generate de: DA28757577/14.09.2021- expertiză tehnică a rețelei de distribuție de gaze; DAN1580415/10.12.2021- achiziție probe de etanșeitate și rezistență rețea de gaze;
Din verificarea efectuată s-a constatat necesitatea realizării acestor servicii intermediare de expertiză tehnică a rețelei de distribuție de gaze edificate, precum și realizarea de probe de etanșeitate și rezistență a rețelei de gaze în care s-a investit, motivat de faptul că nu se putea finaliza rețeaua integrată de gaze asupra întregii localității, până la determinarea stadiului de realizare, și descrierea necesităților de extindere a rețelei, în corelare cu lucrarea pusă în operă în perioada anterioară.
Urmare a acestor servicii de expertiză și a probelor realizate, ordonatorul de credite a realizat numeroase diligențe și solicitări, pentru identificarea și finalizarea rețelei de gaze edificate în trecut.
A fost continuată acțiunea de realizare a investiției în rețeaua de gaze, pentru toți locuitorii comunei Fântânele, prin servicii de proiectare a extinderii rețelei de gaze.
Comuna Fântânele a depus cererea de finanțare nr. 1753 /21-04-2022/ AS-4980 / 21.04.2022 pentru obiectivul de investiții Reîntregire și înființare rețea distribuție gaze în comuna Fântânele, județul Constanța, proiect aprobat prin HCL nr. 23/14-04-2022 .
UATC Fântânele a întocmit și transmis către MDLPA toate documentele în vederea semnării contractului de finanțare.
Având în vedere că în anul 2024 a fost dizolvat Consiliul Local Fântânele, entitatea publică a fost în imposibilitatea de a demara procedura pentru concesionarea serviciului de distribuție a gazelor naturale.
Această obligație cu termen urgent, revine consiliului local ce se va forma în urma alegerilor locale.
În concluzie, atâta vreme cât a fost adoptat Ordinul 776/2023 MDLPA de aprobare a obiectivelor pentru județul Constanța, rezultă că nu sunt incidente prevederile stabilite prin OUG nr.26 din 6 iunie 2012 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice şi întărirea disciplinei financiare şi de modificare şi completare a unor acte normative, respectiv:
Articolul V(1) Autorităţilor şi instituţiilor publice ale administraţiei publice centrale şi locale, indiferent de modul de finanţare şi subordonare, li se interzice efectuarea de cheltuieli pentru achiziţionarea şi/sau elaborarea studiilor de prefezabilitate, a studiilor de fezabilitate şi a altor studii aferente obiectivelor de investiţii.
În concluzie: Conducerea executivă a UATC a analizat și realizat pașii prealabili necesari asigurării finanțării (expertiză și probe).
A identificat sursa de finanțare, respectiv Programul național de investiții „Anghel Saligny” și a făcut demersurile legale pentru a fi aprobată finanțarea finalizării și extinderii rețelei de gaze din comună.
Obiectivul de investiții a fost cuprins în Ordinul 776/2023 MDLPA de aprobare a obiectivelor de investiții pentru județul Constanța, în programul de achiziții publice și programul de investiții publice pentru anul 2023 și 2024, fiind asigurată continuitatea punerii în operă a studiilor contractate și plătite, confirmându-se utilitatea acestora.
Din cauza faptului că s-a dizolvat consiliul local, nu au putut fi adoptate unele HCL-uri solicitate de MDLPA.
Nu se impun a fi formulate recomandări.
Activitatea de gestionare a câinilor fără stăpân
S-a verificat, în principal dacă, Consiliul Local Fântânele a stabilit necesitatea de a organiza activitatea de gestionare a câinilor fără stăpân; dacă această necesitate a fost reevaluată, până la această dată; dacă, Consiliul Local Fântânele a stabilit forma legală de administrare a „serviciului pentru gestionarea câinilor fără stăpân”; cheltuielile ocazionate de capturarea, transportul, acțiunile sanitar-veterinare și adăpostul câinilor, după caz, în raport cu plățile efectiv realizate și contractele încheiate de UATC Fântânele.
Urmare verificărilor efectuate asupra domeniilor ce au făcut obiectul auditului, respectiv dacă activitatea de gestionare a câinilor fără stăpân s-a realizat cu respectarea prevederilor legale, în baza angajamentelor încheiate de către UATC Fântânele, în perioada 2020-2023, în conformitate cu criteriile aplicabile, echipa de audit constată că aceste activități nu au încălcat reglementările legale.
În baza referatului de necesitate nr.4231/09.12.2020, se aprobă achiziția de servicii de capturare, transport și predare a câinilor fără stăpân de pe domeniul public al comunei, la o valoare estimată stabilită de 11.266,66 lei fără TVA pentru un necesar de 20 câini; se realizează achiziția directă inițiată din catalogul electronic, având cod unic de achiziție DA27013635/09.12.2020 ora 12:48, cu cod CPV 85200000-1 Servicii veterinare, cu operatorul economic SC xxxxxxxxxx SRL (CUI xxxxxxx).
Autoritatea contractantă solicită operatorului, ca în maxim 2 zile de la semnarea contractului nr.xxxx/xx.xx.xxxx, operatorul să transmită următoarele documente: Certificat constatator emis de RECOM din care să reiasă obiectul de activitate principal, CAEN pentru servicii veterinare, starea ofertantului și administratorul/reprezentantul legal, dovada că poate presta serviciile de gestionare a câinilor fără stăpân conform OUG 155/2001 și dovada că adăpostul deținut este înregistrat și autorizat din punct de vedere sanitar-veterinar și respectă condițiile minime de bunăstare pentru animalele fără adăpost.
Operatorul nu a dat curs acestei solicitări, deși contractul a fost semnat cu această clauză. În data de 09.12.2020 ora 13.46, autoritatea contractantă-UATC modifică în platforma electronică SEAP, starea ofertei din ofertă acceptată în ofertă refuzată, datorită neprezentării documentelor care să ateste autorizarea legală. Astfel, nu se derulează nicio achiziție publică și nu se realizează nicio cheltuiala de către UATC Fântânele.
În baza Planului propriu de acțiune nr. 28001/03.01.2022, Inspectoratul de Poliție Județean Constanța, verifică respectarea prevederilor OUG nr.155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân și constată că UATC nu a încheiat și derulat niciun contract pentru gestionarea câinilor fără stăpân și consiliul local nu a înființat un serviciu de gestionare a câinilor fără stăpân.
Ulterior, prin HCL nr. 15/24.02.2022 autoritatea locală a asigurat cadrul legal, de înființare a Serviciului de gestionare a câinilor fără stăpân la nivelul Comunei, alegând ca modalitate de gestiune, gestiunea delegată a Serviciului public, cu încheierea unui contract de delegare a gestiunii în condițiile legii pe o perioadă de 1 an cu posibilitatea prelungirii cu aceeași perioadă.
În toată această perioadă a existat o singură urgență la o sesizare a unor cetățeni din comună, servicii care au fost facturate la un preț de 850 lei fără TVA, prestație efectuată în baza comenzii nr. 3572/12.09.2022 către firma xxxxxx xxx SRL.
De la acea dată și până la data prezentului control, nu s-au mai inițiat sau derulat achiziții de servicii veterinare, nu s-au realizat cheltuieli sau plăți.
Rezultă că, în perioada 2020-2023, s-a respectat principiul bunei gestiuni economice, în derularea fondurilor publice, deoarece doar pe baza necesităților efective, așa cum prevede legea, s-a efectuat o singură dată în regim de urgență o cheltuială de 850 lei fără TVA.
În conformitate cu prevederile OUG nr. 155/21.11.2001, în principal, consiliul local are obligația de a înființa, „în funcție de necesități" serviciul specializat pentru gestionarea câinilor fără stăpân, concesionarea serviciului fiind posibilitatea subsidiară.
În anul 2024, unii dintre aleșii locali au demisionat pe parcursul primelor luni, iar alți consilieri și-au pierdut mandatul după ce au fost radiați din registrul membrilor de partid, ca urmare a neplății cotizațiilor. În cursul acestui an, UATC Fântânele nu a avut nici consiliu local și nici secretar, după ce acesta și-a cerut transferul în cadrul altui UAT din județul Constanța.
Astfel, nu s-a mai putut relua procedura de analizare a necesităților obiective, precum și a formei de atribuire, a contractului de delegare și a duratei acestui contract.
În concluzie:
- Plata serviciilor de ecarisaj efectuată de către UATC Fântânele, în septembrie 2022, pe baza de comandă, respectă prevederile legale;
- Modalitatea de gestionare a situației câinilor fără stăpân, respectiv prin concesionarea serviciului, s-a organizat în 2022, dar nu s-a aplicat, având în vedere că în perioada 2018-2024 acest serviciu public nu a fost organizat la nivelul UAT;
-Reluarea oricărei forme de organizare, de atribuire a unui contract de concesiune, trebuie să se facă numai după analiza necesităților obiective, pentru respectarea principiilor bunei gestiuni, a bunei utilizări a fondurilor publice și respectarea principiilor în administrarea serviciilor publice, în speță a serviciului de gestionare a câinilor fără stăpân.
În perioada 2021-2023, nu s-au mai identificat alți câini fără stăpân.
Nu s-a mai identificat necesitatea reluării aprobării procedurii de contractare în vederea atribuirii serviciului de gestionare a câinilor fără stăpân.
Menționăm că în anul 2024 nu a funcțional consiliul local al comunei Fântânele, acesta fiind dizolvat.
Nu se impun a fi formulate recomandări.
Modul de realizare a finanțării Clubului Sportiv Fântânele
În cazul finanțării Clubului Sportiv Fântânele, auditorii au urmărit în principal:
BVC-ul și execuția bugetară a Clubului Sportiv Viitorul, pe anii 2021, 2022, 2023; forma de remunerare a antrenorilor; forma de deținere/administrare a bunului în care își desfășoară activitatea de kickboxing și condițiile de igienă și siguranță a acestui spațiu unde se desfășoară activitatea de kickboxing.
Clubul este organizat și funcționeză cu două secții sportive, astfel: Secția fotbal - Echipa de fotbal Viitorul Fântânele este înscrisă la AJF Constanța, activând în liga a-V-a și Secția arte marțiale - În cadrul secției de arte marțiale activează un număr de aproximativ 20 de copii pe diverse categorii de vârstă și greutate. Antrenamentele și pregătirea fizică sunt prestate de către un antrenor de arte marțiale autorizat. Clubul sportiv Viitorul Fîntânele are încheiat un contract de prestări servicii cu un antrenor de arte marțiale, care se decontează din bugetul clubului, contrar prevederilor legii nr. 69/2010 a sportului care prevede că acesta trebuie să încheie un contract de activitate sportivă (CAS).
Din verificarea efectuată asupra modului de fundamentare a cheltuielilor înscrise în BVC anual, se constată încălcarea legii nr. 69/2000 privind forma contractului (contract civil, corect fiind contract de activitate sportivă) și a legii finanțelor publice locale nr. 273/2006, datorită neîntocmirii documentației necesare justificării sumelor propuse la finanțare, în lipsa unui program anual detaliat întocmit de Clubul Sportiv.
Pentru a se finanța aceste acțiuni sportive ale clubului, trebuie să le fie asociate obiective precise și indicatori de rezultate și de eficiență, așa cum este stabilit la art. 25 din legea 273/2006.
Mai mult, în lege se menționează că programele sunt însoțite de estimarea anuală a performanțelor fiecărui program, care trebuie să precizeze: acțiunile, costurile asociate, obiectivele urmărite, rezultatele obținute și estimate pentru anii următori (ca parte dintr-un program/plan multianual), măsurate prin indicatori preciși, a căror alegere este justificată.
Cauza producerii deficiențelor este legată în mod direct de lipsa de experiență a personalului existent în entitate, în analizarea și aplicarea prevederilor legale specifice activității desfășurate, de neparticiparea la cursuri de pregătire și perfecționare în domeniul financiar-bugetar, dar și a numărului mic de persoane existent în unitate.
Recomandare:
Ordonatorul de credite va dispune toate măsurile legale în vederea respectării cadrului legal specific indicat în cazul activităților sportive, cu privire la CIM și CAS și fundamentarea BVC.
Se recomandă respectarea cadrului bugetar general, în elaborarea, aprobarea și executarea Bugetului de Venituri și Cheltuieli.
Termenul de implementare pentru rezolvarea deficiențelor este 30.09.2025.
Punctul de vedere al entității cu privire la constatările auditului și acțiunile întreprinse de aceasta
În cadrul ședinței de conciliere, reprezentanții entității auditate nu au formulat puncte de vedere divergențe față de aspectele constatate și recomandările formulate, nefiind depuse obiecții.
Raportul de audit de conformitate ad-hoc efectuat de Camera de Conturi a județului Constanța asupra situațiilor primăriei comunei Fântânele din județul Constanța poate fi studiat integral în secțiunea „documente”.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp