Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
09:23 19 03 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

De ce a fost amendată Primăria Constanța de Garda de Mediu și cum vrea să scape de sancțiune

ro

06 Mar, 2021 00:00 3001 Marime text
  • În anul 2019, a fost instituită obligativitatea ca fiecare primărie să alcătuiască un plan de calitate a aerului
  • Primăria Constanța a avut un contract cu o societate, însă concretizarea nu s-a mai realizat
  • De altfel, în februarie 2021, Garda de Mediu a efectuat un control la primărie, care s-a soluționat cu aplicarea unei amenzi
  • Amenda are un cuantum de 3.000 de lei
  • Primăria Constanța a contestat în instanță sancțiunea
  • Dosarul a fost înregistrat la Judecătoria Constanța

Pe rolul Judecătoriei Constanța a fost înregistrat dosarul cu numărul 5850/212/2021, unde obiect este o plângere contravențională. Petent este Primăria municipiului Constanța, iar intimat este Garda Națională de Mediu – Comisariatul Județean Constanța.

Potrivit comisarului-șef al Comisariatului Județean Constanța al Gărzii de Mediu, Steluța Popescu, este vorba de o sancțiune aplicată la începutul lunii februarie, privind lipsa planului de calitate a aerului. „A fost aplicată o amendă în cuantum de 3.000 de lei pentru neîntocmirea planului de calitate a aerului. Ei au spus de atunci că o contestă”, a spus Steluța Popescu.

Ea a mai spus că acest plan trebuia să fie întocmit încă din anul 2019 de către instituția publică. Totodată, problemele încă există, în lipsa acestui plan.
 

Ce spune Primăria Constanța

Reprezentanții primăriei au transmis următorul punct de vedere legat de situația privind planul de calitate al aerului din municipiu. Redăm mai jos cele transmise:

„În anul 2018, Primăria Municipiului Constanța a contractat societatea MCM EVA SRL, prin procedură de achiziție directă pentru realizarea Planului de calitate a aerului pentru municipiul Constanța, cu o valoare a contractului de 77.300 lei fără TVA. Potrivit legislației în vigoare, achizițiile cu o valoare de până în 135.000 lei pot fi încheiate prin achiziție directă

Menționăm că autoritatea locală avea obligația elaborării acestui document, în conformitate cu Ordinul ministrului mediului nr. 598/2018, abrogat de Ordinul nr. 2202/2020 prin care pentru anumite aglomerări urbane este necesară realizarea studiului și a planului de calitate a aerului.

În luna decembrie a anului 2018, societatea contractată a furnizat un draft al Planului, care a fost postat pe site-ul municipalității pentru consultarea publică și, totodată, pentru a anunța inițierea procesului de elaborare a documentului.

Odată încheiată procedura de consultare publică la începutul anului 2019, instituțiile abilitate au solicitat modificări ale documentului furnizat. Au urmat 2 ani în care Primăria Constanța a solicitat prestatorului modificări ale Planului de calitate a aerului cerute de Agenția de Protecția Mediului Constanța și Agenția Națională a Mediului, modificări care nu au fost efectuate conform solicitărilor.

Având în vedere că după 2 ani în care au fost somați să facă modificările cerute de instituțiile specializate în structura și conținutul Planului, societatea nu a făcut făcut acest lucru, Primăria a fost nevoită să rezilieze contractul.

Precizăm, de asemenea, că Primăria Constanța nu a făcut nicio plată către societatea MCM EVA SRL pentru documentele furnizate în timpul celor 2 ani de contract”.

Amintim că la începutul anului 2021, având în vedere că Primăria Constanța este în continuare obligată să aibă un Plan de calitate a aerului (care trebuia să fie finalizat în 2019) a fost reluată procedura de achiziție. Operatorul economic care este însărcinat să realizeze acum Planul de calitate a aerului (Enviro Ecosmart SRL Galați) a fost identificat pe platforma de achiziții publice SICAP, i-a fost solicitată o ofertă și ulterior, după îndeplinirea procedurilor legale a fost semnat contractul de servicii.

Ca urmare a lipsei Planului, Garda Națională de Mediu Constanța - Comisariatul Județean Constanța a anunțat un control la Primăria Constanța în următoarele zile.

Amintim că în luna decembrie 2020, Primăria Constanța consultă piața în vederea determinării valorii estimate a serviciului de „Elaborare a studiului de calitatea aerului în Municipiul Constanța și a Planului de calitate a aerului în Municipiul Constanța".

În luna iunie a anului 2020, municipalitatea anunța că a reușit să finalizeze planul pentru calitatea aerului în municipiul Constanţa, pentru dioxid de azot și oxizi de azot, pentru perioada 2020-2024. Din planul de calitate a aerului postat pe site-ul municipalităţii la vremea respectivă, reiese că nu s-au înregistrat depăşiri majore ale valorilor de referinţă pentru substanţele poluante măsurate în ultimii ani în Constanţa, cu toate că sursele de poluare au fost identificate cu uşurinţă (portul, CET-ul etc.).

Ce propuneri se făceau la vremea respectivă, cu privire la îmbunătățirea calității aerului din municipiul Constanța, puteți citi în materialul A fost finalizat planul privind calitatea aerului în municipiu. Ce angajamente și-a luat Primăria Constanța pentru următorii patru ani? (documente)


Citește și

Primăria comandă un nou studiu al calității aerului în municipiul Constanța
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii