De-ale iernii
Evenimentele iernii in Constanta
14:35 23 03 2017 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

Interviu online Important pentru toţi posesorii de maşini. Ai plătit timbrul de mediu? Se dau banii înapoi

ro

02 Jul, 2016 00:00 8593 Marime text
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a emis luna trecută o decizie prin care Statul Român este obligat să restituie şi timbrul de mediu (taxa auto în vigoare), după ce şi celelalte trei forme ale taxei au fost nelegale. În cadrul unui interviu online desfăşurat la redacţia cotidianului ZIUA de Constanţa, Adrian Ionescu, avocat în Baroul Constanţa, a explicat ce fac acum cei care au achitat acest timbru de mediu şi cum pot fi recuperate sumele plătite pentru înmatricularea automobilelor.

Cum poate fi recuperat, efectiv, timbrul de mediu? Care este procedura în instanţă?

Dacă vorbim doar de recuperarea acestui timbru de mediu stabilit şi colectat în baza OUG 9/2103, aceasta se poate doar în urma unei hotărâri judecătoreşti.
 
Dacă ne referim şi la celelalte forme anterioare ale timbrului de mediu, în momentul de faţă, prin modificările aduse de către Guvern prin Ordonanţa 40/2015 la OUG 9/2103, toate taxele plătite anterior emiterii OUG 9/2013 se pot recupera administrativ (dacă nu a intervenit prescripţia) în termen de cinci ani, practic, 20% în fiecare an, după emiterea deciziei de restituire, deşi chiar CJUE a declarat că această practică este nelegală.
 
Cert este însă că, odată recuperată de contribuabil, o nouă taxă (timbru de mediu) va fi solicitată de către stat - în conformitate cu OUG 9/2013 - de la viitorul proprietar, în momentul înstrăinării autoturismului către această persoană. Procedura în instanţă are, practic, forma unui proces de tip contencios administrativ fiscal, în care se atacă în faţa Tribunalului competent decizia de impunere a timbrului de mediu, iar soluţia Tribunalului poate fi atacată cu apel la Curtea de Apel competentă. Deşi Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a statuat că în cazul acestui tip de procese nu este necesară procedura prealabilă specifică contenciosului administrativ, există şi instanţe care în mod eronat au respins asemenea acţiuni, pentru lipsa procedurii prealabile, ceea ce nu duce decât la întârzieri în finalizarea cauzei.

Ce acte (eventuale dovezi) trebuie să depună la dosar un cetăţean care a achitat timbrul de mediu? (Ce acte să păstrăm?)

Ideal ar fi sa păstraţi copiile tuturor actelor cu privire la autovehiculul respectiv, însă principalele documente sunt:
 
- dovada primei înmatriculări într-un stat membru (talonul sau cartea de identitate din ţara de provenienţa a autovehiculului), tradusă şi legalizată în România, şi factura sau actul de vânzare către actualul proprietar
- documentele de înmatriculare în România
- decizia de impunere emisă de ANAF cu privire la timbrul de mediu şi dovada plaţii acestei taxe/timbru, respectiv chitanţa sau documentul bancar.

Cât poate dura procedura recuperării timbrului de mediu?

Din păcate, un termen - chiar şi aproximativ - de durată a procesului este greu de anticipat, întrucât instanţele sunt cele care gestionează procedura administrativă anterioară primului termen, iar fiecare instanţă sau complet are un mod de lucru diferit. Procedura ar trebui să fie mai rapidă, în sensul că, atât timp cât CJUE a stabilit că aceste acte normative încalcă art. 110 al TFUE, judecătorul, în principiu, constată caracterul discriminatoriu al acestei taxe şi admite acţiunea, evident, în cazul în care reclamantul este îndreptăţit la restituire şi îşi probează pretenţiile formulate prin acţiune.

Sunt cazuri la Constanţa în care judecătorii să fi pronunţat, până în prezent, o hotărâre favorabilă celor care au solicitat recuperarea timbrului de mediu?

Există atât în Constanta, cât şi în ţară aceste soluţii, dar, evident, ca urmare a acestei noi decizii a CJUE împotriva României prin care s-a reafirmat caracterul discriminatoriu al acestei taxe, soluţiile de acum înainte se vor ralia la acest punct de vedere.

Să ne lămurim, din punct de vedere legal şi, mai ales, comparativ cu alte state ale Uniunii Europene: timbrul de mediu este o taxă discriminatorie?

Nu cred că s-a efectuat un studiu aprofundat al acestor legislaţii, dar există ţări care nu au absolut nicio taxă de primă înmatriculare / timbru de mediu sau cum se mai poate denumi ori impunând o taxă fixă forfetara pentru toate autoturismele importate. În realitate, această taxa s-a dorit a fi o formă de descurajare a importurilor de maşini rulate din alte ţări, ceea ce ar fi afectat vânzările de maşini noi. Pe de altă parte, odată cu intrarea în UE în 2007, a fost imposibil să se menţină restricţiile anterioare cu privire la importul de maşini rulate şi, de asemenea, nu se mai putea solicita taxa vamală aferentă importului de maşini second hand. Astfel, a fost reinventată taxa vamală ca fiind o taxă de primă înmatriculare şi acum ca timbru de mediu.
 
Această taxă sau timbru sau cum va fi modificat peste ceva timp nu face decât să creeze birocraţie şi o taxă în plus, uneori aberant de mare faţă de valoarea de piaţă a autovehiculului, deşi alte state au găsit metode mai puţin restrictive de a taxa maşinile mai poluante. Sincer, cred că e timpul ca statul fie să renunţe la această taxă, fie să o integreze în impozitul anual sau în altă formă de taxare, dar în această formă nu face decât să sporească numărul de autoturisme înmatriculate în alte state UE - majoritatea în Bulgaria, statul român fiind astfel lipsit de posibilitatea de a verifica tehnic şi taxa autoturisme care rulează zi de zi pe şoselele din România şi care, în realitate, sunt deţinute de cetăţeni români.

O persoană care a achitat timbrul de mediu pentru a-şi putea înmatricula maşina (nou-nouţă, să spunem) şi pentru a circula cu ea legal în România se poate simţi discriminată faţă de o persoană care deţine un autoturism vechi de câţiva ani buni şi care circulă cu el, dar care nu este obligată să achite timbrul de mediu?

În opinia mea, doar formal da, asta pentru că taxele pentru maşinile noi şi cu norma de poluare tip Euro 6 sunt relativ mici oricum. E clar că statul a favorizat vânzarea de maşini noi, atât prin taxa aceasta, cât şi prin programul Rabla, dar poate înţelege că nu toata lumea îşi va permite o maşină nouă, aşa cum nici statul român nu îşi permite avioane de luptă noi.

Credeţi că instanţele din ţară încep să privească altfel dosarele pentru recuperarea timbrului de mediu faţă de primele acţiuni intentate, când erau respinse pe bandă?

Evident că da, soluţia CJUE împotriva României trebuie obligatoriu aplicată în practica judiciară internă şi luată în considerare chiar şi de către stat şi este obligatoriu a fi modificată legislaţia în cauză.

Odată pierdut un dosar pentru timbrul de mediu, poate fi el rejudecat, în lumina noilor reglementări legislative?

Dacă soluţia în dosar este definitivă, nu văd vreo posibilitate în afara unei căi extraordinare de atac, deşi nici în acest caz nu cred că există vreo posibilitate de a obţine o rejudecare a cauzei. Poate exista însă posibilitatea unei noi recuperări administrative a acestei taxe prin amabilitatea statului.

Până la recuperarea efectivă a banilor, cât ne poate costa un proces pentru timbrul de mediu? Ce taxe sunt?

Principalul cost este onorariul avocatului, care este stabilit de fiecare avocat în parte, taxa de timbru nu depăşeşte 300 de lei, iar alte cheltuieli cu documentele de depus în instanţă se încadrează în limite rezonabile de câteva zeci de lei.

Ce fac acum cei care vor să-şi înmatriculeze o maşină în România, dar nu vor să achite timbrul de mediu?

Aparent, această taxă va fi din nou reformată şi există proiecte, inclusiv transformarea acesteia într-o formă de tip rovinietă sau impozit anual, astfel încât va fi greu de anticipat ce ne aşteaptă. Momentan, singura posibilitate este obţinerea unei hotărâri judecătoreşti care să oblige statul să înmatriculeze autoturismul fără să fi obligat la această taxă.
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • liliana 16 Aug, 2016 14:47 Eu am dat statul in judecata,am pierdut procesul,acum ,ce fac,iar dau statul in judecata sa imi recuperez banii pe timbrul de mediu?