Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
12:41 16 05 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Traficul de mărfuri în porturile maritime româneşti

ro

14 Dec, 2011 23:26 1808 Marime text

Traficul total de mărfuri înregistrat la sfârşitul lunii noiembrie 2011 este de 42.620.413 tone, faţă de 43.289.476 tone în aceeaşi perioadă a anului 2010.

Pe grupe de mărfuri:

1 ian./30 noiembrie 1 ian./30 noiembrie (tone)

2011 2010

Minereuri şi deşeuri neferoase 2.335.126 2.355.317

Cereale 8.809.426 10.837.832

Produse chimice 1.666.312 1.605.266

Articole diverse 5.998.384 5.340.374

Minereuri de fier, deşeuri de fier 4.326.266 5.012.453

Combustibili minerali solizi 3.068.176 2.751.332

Produse petroliere 3.194.526 3.586.180

Seminţe uleioase 1.818.960 1.657.472

Produse metalice 2.037.879 1.313.599

Îngrăşăminte 1.873.628 1.602.520

Produse alimentare 522.564 356.481

Minerale brute sau prelucrate 191.453 207.472

Echipamente, maşini 322.448 241.216

Lemn, plută 869.258 884.848

Petrol brut 5.129.672 5.006.374

Sticlă, sticlărie, prod.ceramice 35.666 67.960

Piele, textile 57.083 73.259

Ciment, var nestins, prefabricate 298.465 264.067

Legume, fructe proaspete/congelate 35.863 68.432

Articole fabricate din metal 1.558 20.119

Celuloză, deşeuri de hârtie 6.031 4.103

Animale vii, sfeclă de zahăr 21.669 32.800

_____________________________________________________________

TOTAL (tone) 42.620.413 43.289.476

S-au înregistrat creşteri de trafic la: articole diverse 12,32%, petrol brut 2,5%, combustibili minerali solizi 11,5%, produse metalice 51,13%, îngrăşăminte 16,9%, produse chimice 3,8%, produse alimentare 46,6%, seminţe uleioase 9,74%, echipamente maşini 33,6%, ciment, var nestins 13%, celuloză, deşeuri de hârtie 47%.

Scăderi de trafic au fost înregistrate la: cereale 18,7%, minereuri şi deşeuri neferoase 0,8%, minereuri de fier, deşeuri de fier 13,6%, produse petroliere 10,9%, minerale brute sau prelucrate 7,7%, lemn, plută 1,7%, sticlă, sticlărie, produse ceramice 47,5%, piele, textile 22%, legume, fructe 47,5%, articole fabricate din metal 92%, animale vii, sfeclă de zahăr 34%.

Traficul de containere în perioada ianuarie - noiembrie 2011, în portul Constanţa, a totalizat 5.993.401 tone, respectiv 608.064 TEU, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2010 când au fost înregistrate 5.343.752 tone, respectiv 502.910 TEU.

Numărul de escale în porturile maritime româneşti

În primele 11 luni ale acestui an au făcut escale în porturile maritime româneşti 11.448 nave, dintre care 4.490 sunt maritime şi 6.958 fluviale. În aceeaşi perioadă a anului 2010 fuseseră înregistrate 11.922 escale.

Navele de croazieră au adus în portul Constanţa 23.600 de turişti

În acest an, la terminalul de pasageri al portului Constanţa, s-au înregistrat 43 de escale ale navelor maritime de croazieră, cu 23.600 de turişti la bord. Sezonul a început pe 9 aprilie şi s-a încheiat pe 27 octombrie.

Portul Constanţa a fost inclus în itinerariul navelor deţinute de companii de croazieră renumite: „Costa Crociere",„Kristina Cruises",„Zegrahm Expeditions", „Phoenix Reisen", „Princess Cruises", „P&O Cruises".

În sezonul de croaziere 2010, s-au înregistrat 58 de escale ale navelor de pasageri, cu 21.300 turişti la bord.

710 agenţi economici autorizaţi în porturile maritime

De la începutul anului 2011 pâna în prezent, CN „APM" SA a autorizat 710 de agenţi economici prin acordarea unui număr de 1.029 licenţe de lucru şi 51 permise de lucru.

PROTOCOALE DE COLABORARE ÎNCHEIATE DE CN "APM" SA CONSTANŢA

17 februarie 2011 - Protocolul de colaborare cu Portul U.N. Ro-Ro Pendik, Turcia

Ca urmare a acestui protocol, a fost realizată legătura maritimă între porturile Constanţa şi Pendik prin intermediul liniei de ferry-boat.

Pe ruta Constanţa - Pendik voiajele sunt programate miercuri, vineri şi duminică, în timp ce pe direcţia Pendik - Constanţa plecările au loc în zilele de marţi, joi şi sâmbătă.

21 aprilie 2011 - Protocolul de colaborare cu Autoritatea Portului Rotterdam, Olanda

În prezent, se discută termenii şi condiţiile de colaborare dintre cele două părţi.

Pe 15 septembrie a avut loc o întâlnire a miniştrilor Transporturilor din România şi Olanda unde s-a discutat şi despre coordonatele colaborării dintre porturile Constanţa şi Rotterdam.

12 mai 2011 - Protocolul de cooperare cu Serviciul de Stat al Transportului Maritim şi Fluvial din Turkmenistan

Protocolul prevede încurajarea dezvoltării traficului de mărfuri între cele două ţări, promovarea şi dezvoltarea cooperării în domeniul transportului naval şi a infrastructurii portuare, precum şi stabilirea de relaţii comerciale concrete de către ambele părţi.

 

21 iunie 2011 - Protocolul de cooperare cu DP World UAE Region FZE of United Arab Emirates

Documentul a fost semnat ca o concretizare a discuţiilor dintre ministrul Transporturilor din România - Anca Boagiu, directorul general al CN APM SA Constanţa - Aurelian Andrei Popa, preşedintele Dubai Ports World - Sultan Ahmed Bin Sulayem şi directorul general al Dubai Ports World, Mohammed Sharaf. Semnarea protocolului contribuie la întărirea relaţiilor economice dintre portul Constanţa şi portul Jebel Ali din Emiratul Dubai, Emiratele Arabe Unite, prin extinderea cooperării bilaterale în domeniul serviciilor portuare, a transporturilor maritime şi intermodale, prin încurajarea dezvoltării traficului de mărfuri între cele două porturi.

 

24 noiembrie 2011

Protocolul de cooperare cu Portul Batumi din Georgia

Protocolul de cooperare cu Portul Poti din Georgia

Prin aceste protocoale, părţile semnatare îşi propun să promoveze dezvoltarea cooperării în domeniul transportului maritim şi al infrastructurii portuare între Portul Constanţa şi cele două porturi georgiene.

Cooperarea se va axa pe transportul de mărfuri containerizate, transportul de mărfuri generale, transportul Ro/Ro, transportul de pasageri, reducerea timpului şi a altor formalităţi necesare diferitelor activităţi de transport, schimbul de experienţă în domeniul planificării strategice a dezvoltării portuare, intensificarea schimburilor comerciale prin atragerea traficului de mărfuri între cele două porturi. De asemenea, conform protocoalelor semnate, atât autorităţile din Portul Constanţa cât şi cele din porturile Batumi şi Poti vor sprijini iniţiativele oricărui operator referitoare la înfiinţarea serviciilor de linie între România şi Georgia.

REZULTATE FINANCIARE

În primele 11 luni ale anului 2011, conform datelor preliminare, veniturile totale înregistrate de CN „APM" SA Constanţa au fost de 248.662.280 lei.

Cheltuielile totale în această perioadă au fost de 194.116.495 lei.

Profitul brut total este de 54.545.784 lei, la sfârşitul lunii noiembrie.

PROIECTE DE INVESTIŢII

PROIECTE FINANŢATE PRIN POS-T 2007-2013

1. Pod rutier la km 0+540 al Canalului Dunăre - Marea Neagră şi lucrări aferente infrastructurii rutiere şi de acces în Portul Constanţa

Proiectul este finanţat prin Programul Operaţional Sectorial în Transporturi (POS-T 2007 - 2013) din fonduri structurale ale Uniunii Europene şi de la bugetul statului. Valoarea aprobată a contractului de finanţare este de 160.018.000 lei.

Investiţia cuprinde două obiective:

- Pod rutier la km 0+540 al CDMN şi lucrări aferente infrastructurii rutiere şi de acces în Portul Constanţa.

- Bretea de acces la DN39.

2. Prelungirea digului de larg în Portul Constanţa

Procedura de achiziţie pentru execuţia lucrărilor este suspendată până la soluţionarea de către instanţele judecătoreşti a litigiilor şi contestaţiilor aflate în prezent pe rol.

În cazul procedurii de achiziţie pentru asistenţa tehnică de supervizare, contractul se va încheia după adjudecarea definitivă a lucrărilor de execuţie şi încheierea contractului cu antreprenorul general. Valoarea contractului de finanţare: 642.487.000 lei.

3. Dezvoltarea capacităţii feroviare în zona fluvio - maritimă a Portului Constanţa

Procedura de achiziţie pentru asistenţa tehnică de supervizare a fost anulată din cauza nedepunerii nici unei oferte, urmând a se relua.

Procedura de achiziţie pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor a fost adjudecată în ianuarie 2011. Procedura este suspendată până la soluţionarea de către instanţele judecătoreşti a litigiilor şi contestaţiilor aflate în prezent pe rol.

Valoarea estimată a contractului de finanţare este de 93.859.196 lei.

PROIECTE PROPUSE SPRE FINANŢARE ŞI CONSIDERATE ELIGIBILE

1. Modernizarea infrastructurii portuare prin asigurarea creşterii adâncimilor şenalelor şi bazinelor şi a siguranţei navigaţiei în Portul Constanţa

Pentru asigurarea condiţiilor de navigaţie în siguranţă a navelor în Portul Constanţa, CN „APM" SA Constanţa a promovat o investiţie care cuprinde:

- Lucrări de dragaj pentru aducerea la cota proiectată a bazinelor şi şenalelor din Portul Constanţa;

- Adâncirea bazinului „portului de lucru" şi a şenalului de acces către acesta din Portul Constanţa Sud;

- Lucrări de dragaj dane.

Valoarea estimată a acestor lucrări este de 49,5 milioane euro.

Stadiul actual este cel de întocmire a studiului de fezabilitate, a documentaţiilor pentru avizare şi a cererii de finanţare prin POS-T.

S-au avut în vedere şi tendinţele transportului naval din ultimii ani care s-au orientat către nave cu capacitate de transport mare, care au nevoie de adâncimi mai mari de acces pe şenal şi în bazin.

Obiectivul general al CN APM SA îl constituie asigurarea condiţiilor optime pentru dezvoltarea Portului Constanţa, în sensul consolidării poziţiei acestuia ca port maritim eficient, durabil şi sigur.

2. Pod rutier peste canalul de legătură

Proiectul constă în realizarea unui pod rutier metalic cu o deschidere de 105 m şi un pasaj peste căile ferate existente în lungime totală de 590 m, care va realiza legătura între zona fluvio-maritimă şi insula artificială a Portului Constanţa, precum şi racordarea acesteia la reţeaua de drumuri interioare şi exterioare a portului.

Obiectivul este prioritar, în vederea realizării de teritorii şi dezvoltarea în viitor a insulei artificiale.

În ceea ce priveşte finanţarea se are în vedere etapizarea acestui obiectiv de investiţii prin realizarea podului rutier propriu-zis şi a căilor de acces, într-o primă etapă, urmată de dezvoltarea reţelei rutiere şi sistematizarea zonei, într-o etapă ulterioară.

Construirea podului rutier peste canalul de legătură este necesară pentru a se evita aglomerările de trafic care se pot produce în perioadele de trafic maxim spre zona de nord a portului.

Valoarea estimată a investiţiei este de 40.000.000 euro.

3. Extinderea spre sud a danei de gabare din Portul Constanţa

Între latura de sud a teritoriului existent aferent danei de gabare şi noul cheu se vor realiza umpluturi, obţinându-se astfel un teritoriu suplimentar de 10.900 mp.

Valoare estimată a contractului de finanţare este de 19.873.286 lei.

Până în prezent s-au obţinut toate avizele şi acordurile solicitate prin certificatul de urbanism, inclusiv avizul Consiliului Tehnico Economic al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.

Se estimează ca până la sfârşitul anului 2011, va fi lansată procedura de achiziţie, prin publicarea în SEAP a anunţului de participare şi a documentaţiei de atribuire.

4. Master Planul Portului Constanţa

Consultantul, SC „Data&Partner Top Consulting", a stabilit termenii de referinţă, până la sfârşitul anului 2011 urmând a se depune cererea de finanţare, pentru ca apoi să se lanseze licitaţia.

Valoarea totală estimată a contractului de finanţare este de 2.000.000 euro

ALTE INVESTIŢII ÎN CURS DE REALIZARE

1. Consolidarea, stabilizarea şi amenajarea zonelor adiacente Porţii 5 a Portului Constanţa

Suprafaţa pe care se efectuează lucrările de consolidare, stabilizare şi amenajare a zonelor adiacente Porţii 5 este de aproximativ 5.000 mp.

CN „APM" SA a început lucrările în luna septembrie 2011, acestea fiind programate să dureze 12 luni.

La baza lucrărilor stă proiectul Facultăţii de Construcţii din cadrul Universităţii „Ovidius", constructorul fiind firma SC „ABC VAL". Valoarea investiţiei este de 480.000 lei şi este finanţată din surse proprii.

În luna martie a acestui an, Inspectoratul de Stat în Construcţii a întocmit, împreună cu CN „APM" SA Constanţa, un proces-verbal de inspecţie în care a constatat deteriorarea zonei respective, după inundaţiile din 2010, şi a dispus măsuri corective.

2. Amenajarea Porţii 7 a Portului Constanţa pentru preluarea traficului greu

Traficul greu spre zona de sud a Portului Constanţa a fost deviat pentru a proteja municipiul Constanţa şi zonele urbane învecinate, TIR-urile deplasându-se acum pe următoarea rută: din Murfatlar pe autostrada A2, centura Constanţei, drumul de întreţinere al Canalului Dunăre-Marea Neagră, Poarta 9, drumul perimetral al Portului Constanţa, Poarta 7.

Clădirea de la Poarta 7 şi platforma aferentă au necesitat o investiţie de 1.700.438 lei.
În prezent, este în derulare contractul de execuţie aferent realizării sistemului de securitate al Porţii 7 şi integrarea acestei porţi de acces în sistemul de securitate perimetrală a Portului Constanţa, urmând ca în primul trimestru al anului următor aceste lucrări să fie finalizate. Costul total al acestei investiţii este de 1.243.264 lei şi este finanţată din surse ale Fondului European de Dezvoltare Regională şi bugetul de stat.

INVESTIŢII PRIVATE DEMARATE SAU FINALIZATE ÎN 2011

Portul Constanţa

Niva Prodcom - reabilitarea silozurilor 2 şi 3 şi achiziţionarea de echipament portuar, valoarea investiţiei este de 500.000 euro, până în 2013.

European Metal Services - extinderea terminalului de fier vechi, valoarea investiţiei este de 500.000 euro, până în 2013.

North Star Shipping va extinde capacitatea de depozitare a cerealelor cu 6 silozuri metalice. Valoarea investiţiei este de 2 milioane euro, termenul de finalizare - 2014.

Soya Plus - terminal de depozitare cereale şi şrot de soia, investiţie estimată la 10 milioane dolari cu termen până în 2012.

Minmetal - a finalizat, în acest an, un terminal de cereale cu o capacitate de depozitare de 220.000 tone, asigurată de silozul compus din 32 de celule tronconice metalice. Capacitatea de operare este de 800 t/oră. Valoarea investiţiei: 75.470.320 lei.

Euro Shipping Services - îmbrăcăminte de beton pe platformă şi un atelier de reparaţii containere. Valoarea investiţiei este de 1,5 milioane euro.

Comvex - prelungirea sistemului de benzi transportoare şi a căii de rulare a podurilor, cu o investiţie de 1,8 milioane euro, până în anul 2013.

Chimpex - construirea unui terminal de produse chimice lichide, modernizarea şi ecologizarea fluxurilor pentru uree şi fosfaţi, plus alte proiecte. Valoarea totală a investiţiei este de 9,3 milioane euro, cu termen de finalizare anul 2016.

Barter Trading România - magazie de depozitare produse vrac şi cereale. Valoarea estimată este de 750.000 euro, cu termen de finalizare în anul 2012.

Balcan Control Grup - sediu de firmă, cu o valoare de 555.000 euro, până în 2014.

Aries Interlink - depozit de mărfuri generale, cu o valoare de 2 milioane euro, în curs de finalizare.

TTS Operator - punct de încărcare barje. Investiţia este de 100.000 euro şi se va finaliza în 2013.

Smart Investment Grup - bază pentru importul materialelor de construcţii şi pentru ambalarea şi producţia materialelor de construcţii. Investiţia are o valoare de 2,5 milioane euro şi va fi finalizată în 2015.

Port Prest Services - facilităţi de încărcare-descărcare a uleiurilor minerale şi alimentarea navelor fluvio-maritime cu combustibil. Valoarea investiţiei este de 1 milion euro şi va fi finalizată în 2015.

Laird Ressources România - imobil de birouri, în valoare de 40 milioane euro, cu termen de finalizare în 2014.

DN Nav Galaţi - construcţie platformă betonată şi hală metalică, cu o valoare de 80.000 euro, până în 2013.

Alteea - hală siderurgică şi anexe, valoarea investiţiei fiind de 65.000 euro, termenul de finalizare, 2013.

Portul Midia

Shellharbour Operations Bucureşti - terminal de bitum şi păcură, investiţia se va finaliza anul viitor.

Universitatea Maritimă Constanţa - dispozitiv de lansare la apă a mijloacelor de salvare şi un poligon pentru prevenirea şi lupta împotriva incendiilor. Valoarea investiţiei este de 625.000 euro, cu termen de finalizare în 2013.

Rompetrol Rafinare - facilităţi de încărcare în danele 2-4 Midia; depozite pentru produse petroliere lichide şi solide; amenajare a danelor 1 - 4; realizare infrastructură CF şi rampe de încărcare auto şi CF; realizarea unui terminal import - export păcură şi bitum, cu o capacitate de 20.000 mc. Toate aceste investiţii se vor finaliza anul viitor.

Allrom Ind - terminal de ridicare, tăiere nave, depozitare şi încărcare fier vechi, cu o valoare de 500.000 euro, investiţia va fi finalizată anul viitor.

Portul Mangalia

Callatis Gas - a construit un terminal de GPL, cu o capacitate de operare de 1.400 - 2.000 tone pe zi, valoarea investiţiei este de 800.000 euro.

DIRECTOR GENERAL,

AURELIAN ANDREI POPA

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii