Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
12:20 13 11 2025 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Curtea de Conturi a descoperit nereguli la Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu. Deficiențe în salarizare, gestionarea contractelor și controlul intern

ro

13 Nov, 2025 10:42 302 Marime text
Foto: PixabayUn audit de conformitate efectuat de Camera de Conturi Constanța asupra activității Societății Naționale „Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu - Constanța” S.A. (SN AIMKC) pentru perioada 2022–2024 a scos la iveală o serie de deficiențe privind managementul resurselor umane, aplicarea politicilor financiare, precum și lipsa unor proceduri interne esențiale pentru buna guvernanță a entității.

Raportul, înregistrat cu numărul 72698/28.10.2025, a avut ca scop verificarea respectării legislației și a reglementărilor aplicabile activităților economice cu capital de stat. Concluzia generală a auditului a fost una „cu rezerve”, auditorii menționând că, deși activitatea se desfășoară în conformitate cu legea în aspectele esențiale, există neconformități semnificative care necesită remediere urgentă.

Principalele constatări ale auditorilor

1. Deficiențe majore în sistemul de salarizare

Curtea de Conturi a constatat că la nivelul Aeroportului Mihail Kogălniceanu nu există o procedură operațională clară pentru stabilirea salariilor și a sporurilor angajaților. În perioada auditată, s-au acordat sporuri precum cel de risc de control (30%), de complexitate (până la 40%) și de tehnicitate (10%), fără criterii clare și fără un regulament aprobat de Consiliul de Administrație.
Auditorii au semnalat că, în unele cazuri, aceste sporuri s-au suprapus, fiind acordate simultan acelorași salariați. Cheltuielile salariale au crescut cu peste 50% în trei ani, depășind limitele bugetului aprobat, fapt pentru care directorul general a fost sancționat contravențional de Ministerul Finanțelor Publice

2. Lipsa unei proceduri privind indemnizațiile conducerii

Indemnizațiile membrilor Consiliului de Administrație și ale directorilor executivi nu sunt reglementate printr-o procedură internă clară. Curtea atrage atenția că, odată cu modificările legislative din 2023–2025, componenta variabilă a remunerației trebuie corelată anual cu gradul de îndeplinire a indicatorilor de performanță stabiliți prin planul de administrare. Lipsa acestei formalizări poate duce la erori în calculul remunerațiilor

3. Probleme în gestionarea dosarelor de personal

Auditorii au identificat lipsa unei organizări unitare a dosarelor de personal, cu documente lipsă sau necorelate, ceea ce contravine prevederilor HG nr.905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților. S-a recomandat elaborarea unei proceduri interne standardizate pentru gestionarea documentelor de resurse umane

4. Nereguli privind evidența contabilă a creanțelor și provizioanelor

Raportul arată că aeroportul nu înregistrează clienții aflați în litigiu în contul specific (4118) decât după deschiderea procedurii de insolvență, deși legea impune recunoașterea acestora încă de la apariția incertitudinii de încasare.

Mai mult, în anul 2023 au fost constituite provizioane de peste 13 milioane lei pentru litigii salariale, sumă majorată ulterior cu 7 milioane lei, ceea ce a condus la un grad de îndatorare de peste 223%, de trei ori mai mare decât media sectorială. Auditorii avertizează asupra riscului de intrare în insolvență dacă nu se corectează aceste practici.


5. Contracte de închiriere neactualizate cu ROMATSA

Un alt aspect critic identificat este neactualizarea din 2004 a contractului de închiriere nr.371/2004 încheiat cu ROMATSA. Deși chiria a crescut doar de la 4,63 la 5,49 euro/mp în 20 de ani, clauzele nu au fost ajustate în funcție de inflație. Auditorii estimează că această omisiune a afectat negativ veniturile aeroportului, diminuând semnificativ sumele încasate din exploatarea spațiilor.

Recomandările Curții de Conturi

Printre principalele măsuri propuse se numără:

  • elaborarea și implementarea de proceduri operaționale clare pentru salarizare, acordarea indemnizațiilor și gestionarea dosarelor de personal;

  • reanalizarea tuturor contractelor de închiriere pentru actualizarea tarifelor conform pieței;

  • adoptarea unei politici contabile revizuite, în special privind reevaluarea activelor la fiecare 5 ani;

  • intensificarea măsurilor de marketing pentru creșterea traficului de pasageri și a veniturilor proprii, în colaborare cu organizațiile de management al destinației turistice din județul și municipiul Constanța.

Situația economică a aeroportului

La finalul anului 2024, Aeroportul Mihail Kogălniceanu a raportat:

  • o cifră de afaceri de 36,56 milioane lei;

  • pierdere netă de 8,89 milioane lei;

  • 257 de angajați;

  • trafic total de 110.582 pasageri, dintre care 97.925 pasageri comerciali, în creștere cu 4,49% față de 2023.

Deși aeroportul operează zboruri directe către Londra și Istanbul, Curtea de Conturi a subliniat că acesta nu a depășit pragul de 200.000 pasageri/an în ultimii ani și depinde în continuare de subvențiile de la bugetul de stat pentru a-și menține funcționarea.

Curtea de Conturi a României a formulat o concluzie cu rezerve, apreciind că, deși SN „Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța” S.A. respectă în mare măsură legislația aplicabilă, există deficiențe importante de guvernanță și control intern care trebuie remediate urgent.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii