Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
19:26 24 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

#DobrogeaDigitală Planurile de dezvoltare pentru Constanța anilor 1930 - „Realizarea proectelor actualei administraţii comunale trebueşte atinsă cu orice sacrificiu“

ro

09 Jul, 2024 13:07 532 Marime text
 
  • Lucrarea se parcurge extrem de uşor şi poate constitui un excelent studiu, documentat, despre Constanţa începutului de secol XX și nu numai, din care se desprind câteva informaţii importante despre viaţa edilitară a oraşului la acea dată. 

În doar 16 pagini, Scarlat Huhulescu, reușește să „deseneze în cuvinte“ „Constanţa: eri, astăzi, mâine. Tomis, Kiustendje, Constanţa”, lucrare pe care o regăsiți pe „rafturile” Bibliotecii Virtuale ZIUA de Constanţa, alături de alte cărţi pe care le aveţi la dispoziţie spre studiu şi documentare şi care întregesc astfel pagini de reală istorie culturală dobrogeană.
 
Apărută la tipografia „Lucrătorii Asociaţi” Constanţa, lucrarea reprezintă, de facto, forma tipărită a raportului prezentat de avocatul Scarlat Huhulescu, prim ajutor de primar al municipiului Constanţa de atunci, Horia P. Grigorescu (mandate: martie 1934 - decembrie 1937, iulie 1940 - septembrie 1940), la cel de-al treilea congres general al presei de provincie din România, ţinut la Constanţa în zilele de 28, 29 şi 30 septembrie 1934.
 
Ilustrată cu fotografii ale vremii, lucrarea se parcurge extrem de uşor şi poate constitui un excelent studiu, documentat, despre Constanţa începutului de secol XX, din care se desprind câteva informaţii importante despre viaţa edilitară a oraşului la acea dată: Constanţa era aşezată pe o suprafaţă de 6.205 hectare, dezvoltându-se vertiginos în perioada 1914-1934, timp în care populaţia a crescut de cinci ori.
 
Cele trei mari părți ale lucrării „Constanța de ieri“, „Constanța de azi“„Constanța de mâine“ vor fi subiectul articolelor din această serie. Însă, pentru o imagine mai aprofundată aspra istoriei Constanței, cele prezentate trebuie completate și cu opiniile și constatătările altor mari istorici, texte pe care le regăsiți în paginile ziarului ZIUA de Constanța și în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța.
 
Prima parte, intitulată „Constanța de eri“, debutează cu explicarea mitologică a primului nume a orașului, anume Tomis. Autorul expune o legendă impresionantă, extrasă din una din operele lui Ovidius, anume „Tristele“. Autorul precizează, însă, că aceasta este „doar o legendă“, adevărul istoric, referindu-se la grecii din Milet, geți, romani, genovezi, nefăcând subiectul prezentării sale.  Expunerea continuă cu o scurtă prezentare a administrației otomane pe care o critică, arătând, prin sistem cronologic, situația dezastruasă de atunci.
 
Partea a doua, „Constanța de azi“, prezintă atât evoluția Constanței în 30 de ani, dina nul 1914 până în 1934, dar și imaginea orașului din timpul mandatului primarului Horia P. Grigorescu. Aflăm, astfel, date despre parcursul demografic, lucrările edilitare, dotările orașului, dar și sumele investite de administrație în oraș. Din cele prezentate de Huhulescu, constatăm că orașul Constanța comporta în anii 30 toate dotările unui oraș modern, în contextul spațiului românesc.
 
Cea de-a treia parte, dedicată „Constanței de mâine“, este cea mai generoasă. După introducerea specifică, avocatul Scarlat Huhulescu trece în revistă „primatele edilitare“, anume proiecte ce se doreau a se realiza: întărirea malurilor, apa, canalizarea, plantațiile și grădinile, stațiunea Mamaia, planurile de sistematizare, toate acestea argumentate prin rubrica „necesitatea lucrărilor și finanțarea lor“.
 
În preambulul acestui capitol sunt menționate persoanele cheie pentru dezvoltarea orașului, în opinia lui Huhulescu. Acesta menționează că „oricât de frumoase ar fi intenţiunile edililor de astăzi […] totul s'ar rezuma la proecte frumoase, câteodată măreţe, însă a căror realizare ar aştepta în cartoane ani dearândul prilejul ca mijloacele materiale să permită înfăptuirea lor“.
 
Primul obiectiv amintit de avocatul Huhulescu este „întărirea malurilor“. Aflăm că, din pricina alunecărilor de teren din zona malurilor un întreg cartier constănțean a fost distrus, iar specialiștii se temeau chiar de surparea uneia „din arterele principale ale oraşului“, anume strada Mircea cel Bătrân. Huhulescu punctează că administrația a inițiat proiectele necesare abilitării, precum și posibilitatea ca pe „cele 30 hectare ce se vor câştiga prin consolidarea malurilor“ să se construiască „un cartier modern după toate cerinţele urbaniste“.
 
Lista obiectivelor este continuată cu sistemul de alimentare cu apa al orașului. Este subliniată problema existenței a doar două surse de apă pentru întreg orașul, una la Hinog, zona localității  Cernavodă, județul Constanța, iar alta la Caragea-Dermen, zona localității Ovidiu, județul Constanța, de astăzi.
 
În puține rânduri, autorul abordează o problemă gravă a orașului referitoare la sistemul de canalizare, care provoacă inundații și numeroase neplăceri constănțenilor.
 
Inițiativele pe care administrația, condusă de primarul Horia P. Grigorescu, dorește să le implementeze, sunt numeroase. Bunăoară, una dintre acestea este reprezentată de dezvoltarea peisagistică a orașului prin plantarea diversor soiuri de plante.
 
Una dintre „problemele de căpetenie“ este reprezentată de dezvoltarea stațiunii Mamaia, care se dorea a fi „una din cele mai frumoase din Europa“. Astfel că sunt punctate atât sarcinile deja împlinite, dar și obiectivele pe care autoritatea speră să le realizeze, precum cabinele individuale din stațiune. Autorul promite ca în viitor primăria să ofere „la dispoziţia ţărei şi străinilor o staţiune de prim ordin cu soare, lumină şi sănătate“.
 
În fruntea obiectivelor se regăsește și realizarea „Planurilor de sistematizare“.  Se pare, potrivit autorului, că orașul Constanța a fost lipsit multă vreme de unul dintre „elementele esenţiale pentru progresul urbanistic al unui oraş“, anume planul de sistematizare și cadastrare. Autorul promite, însă, că administrația va reuși să demareze demersurile și în acest sens.
 
Ultima parte a scurtei lucrării scrise de Huhulescu aduce în atenție „Necesitatea lurcrărilor și finanțarea lor“. Remarcăm actualitatea problemelor, soluțiilor, argumenelor prezentate de autor în urmă cu 90 de ani.
 
Redăm, în cele ce urmează, partea dedicată „Necesitatea lurcrărilor și finanțarea lor“, din cel de-al treilea capitol al lucrării:
 
„Realizarea proectelor actualei administraţii comunale trebueşte atinsă cu orice sacrificiu, pentru că orice întârziere a acestor înfăptuiri s-ar răzbuna altfel cumplit în dauna oraşului şi a intereselor directe ale cetăţenilor lui.
 
 Apa de la Caragea dermen, sterilă de baccili ceia ce ridică la maximul calitatea ei, are însă un mare defect şi anume acela că duritatea ei o face inacceptabilă şi ca urmare gândul nostru s'a îndreptat spre cea mai ideală soluţiune, aceia a refacerei instalaţiunilor de alimentare cu apă de Dunăre.
 
Necesitatea modernizărei plajei de la Mamaia nu este - cum s-ar crede la primă analiză - o tendinţă de risipire a banului public pe lucrări de lux şi divertisment.
 
Turismul.Climatologia şi balneologia au devenit astăzi o industrie în toată accepţia largă a cuvântului şi când es din ţara noastră atâtea sute de milioane lei pe fiecare an pentru vilegiatură şi cură în străinătate, socotim că s-ar face o mare greşeală dacă nu s-ar da cuvenita atenţiune celei mai ideale staţiuni balneare maritime din sud-estul Europei care este mamaia.
 
Cu toate faima şi calităţile ei terapeutice Mamaia vegeta în avantajul altor staţiuni balneare maritime cari au ştiut să pună în valoare şi să facă o propagandă nemeritată altor localităţi balneare maritime artificiale, cum este varna de pildă care în anii de după război, datorită instalaţiunilor sale, a reuşit să atragă anual sute de mii de vizitatori din străinătate  şi ceia ce este mai superb pentru noi şi din România.
 
Modernizarea acestei localităţi constitue dar un imperativ urgent pentru a asigura Constanţei un sezon balnear activ şi numărul considerabil de vilegiaturişti cari au vizitat anul acesta Mamaia - după executarea primelor lucrări de modernizare a staţiunii -­ ne-au încurajat să continuăm opera începută“.
 
Va urma.
 
 
Sursă foto: ZIUA de Constanța

Citește și:

#citeșteDobrogea: Primăvara la Constanța... acum 95 de ani! (II) - Salubritatea, concesiunile și surparea malului de răsărit

#Dobrogea145:Expoziție despre cetățile antice la Palatul Parlamentului. Cetatea Tomis

#Dobrogea143 - De la grecii din Milet la generația Millennials: Cetatea Tomis și istoriile sale milenare (galerie foto+video)

#DobrogeaDigitală: Publius Ovidius Naso, „parte organică a conștiinței noastre”

Legendele Dobrogei antice (II) - Mitul fondator al Cetăţii Tomis (galerie foto)

Dobrogea în izvoare geografice şi cartografice - Antichitate (II): „Pontul are adăposturi şi culcuşuri bine hărăzite de natură“

#DobrogeaDigitală: O călătorie în timp - orașul Constanța în urmă cu 130 de ani (I). Necesitatea unei reconstituiri istorice

#citeşteDobrogea: O călătorie în timp. Orașul Constanța în urmă cu 130 de ani (II). Statuia, Delavrancea, plajele și primarii

#citeșteDobrogea: O călătorie în timp. Orașul Constanța în urmă cu 130 de ani (III). Sala de Cură, edificii și străzi

#citeşteDobrogea TOMI - CONSTANŢA monografie (1931). Capitolul III. Stăpânirea turcească. Kustendje: Starea economică a Constanţei în ajunul războiului din 1877

#citeșteDobrogea: Dobrogea după 1877, văzută prin ochii contemporanilor

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Comentarii








Cele mai recente postari