Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
03:47 16 12 2017 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

Ecuaţie cu Popa şi Coman Cum a închiriat RAJDP-ul utilaje inexistente de la firme „specializate“ pentru lucrările de drumuri (II-document)

ro

08 Apr, 2015 00:00 3868 Marime text
Drumurile din judeţul Constanţa au înghiţit milioane de lei de-a lungul ultimilor ani. Rezultatele sumelor considerabile pompate de Consiliul Judeţean prin Regia Autonomă Judeţeană de Drumuri şi Poduri ar trebui să se vadă, însă calitatea drumurilor este departe de a se ridica la nivelul aşteptărilor. De mai mulţi ani, gropile din asfaltul care brăzdează judeţul i-au nemulţumit atât pe şoferi, cât şi pe reprezentanţii primăriilor, însă au fost pe placul regiei de drumuri, care a avut, astfel, de lucru.

Banii publici care au fost „înghiţiţi“ de drumurile judeţene prin Regia Autonomă Judeţeană de Drumuri şi Poduri Constanţa au fost atent număraţi şi de Curtea de Conturi. Şi nu mică le-a fost mirarea auditorilor Curţii de Conturi când au văzut cum asfaltarea unor sectoare de drum judeţean a costat aproape la fel de mult precum construcţia unei autostrăzi. Uimiţi au fost şi în momentul în care au observat „angajarea şi efectuarea unor cheltuieli nejustificate pentru servicii de închiriere utilaje şi mijloace auto plătite unor furnizori, în situaţia în care s-a constatat că aceştia nu au avut activitate în perioada 2011 - 2013, nu au raportat livrări către RAJDP Constanta şi nu au deţinut active imobilizate de natura celor care fac obiectul contractelor de servicii închiriere utilaje şi mijloace auto“. Valoarea estimată a prejudiciului a fost stabilită la suma de 7.829.000 de lei.

Curtea de Conturi, „capul răutăţilor“

Din verificările efectuate de auditorii Curţii de Conturi în anul 2014 la RAJDP Constanţa, privind legalitatea angajării şi plăţii cheltuielilor cu serviciile de închiriere utilaje şi mijloace auto, s-a constatat că, în perioada 2011 - 2013, RAJDP a încheiat contracte anuale cu aproximativ 55 de firme, valoarea obligaţiilor asumate prin aceste contracte, reflectată în evidenţă contabilă, ajungând la suma totală de 35.641.204 lei. „RAJDP, în calitate de autoritate contractantă, nu a aplicat procedurile de achiziţie publică prevăzute de OUG nr. 34/2006 şi a încheiat contracte pentru aceste servicii direct cu furnizorii. În majoritatea contractelor pe care le-a încheiat, se precizează: «Contractul va fi valabil până la încheierea procedurilor de achiziţie.» Din verificările efectuate, s-a constatat că, deşi s-a prevăzut, în aproximativ toate contractele de servicii închiriere utilaje şi mijloace auto încheiate de RAJDP, că acestea sunt valabile până la organizarea procedurilor de achiziţie, s-a constatat că, până la dată controlului, acestea nu au fost organizate“, se arată în raportul de control al Curţii de Conturi din anul 2014. „Totodată, prin neaplicarea procedurilor de achiziţie, regia nu a avut posibilitatea selectării celei mai avantajoase oferte din punct de vedere al preţului şi nici nu a asigurat concurenţa între operatorii economici, astfel încât să poată obţine tarife cât mai avantajoase“, mai spun auditorii Curţii de Conturi.

Firme cu clientelă... aleasă

Utilajele şi maşinile cu care s-au efectuat unele lucrări au fost, culmea, închiriate de regia de drumuri care, prin deducţie logică, având acest obiect de activitate, ar fi trebuit să le aibă deja în parcul propriu. Totuşi, să admitem că unele lucrări impuneau folosirea mai multor astfel de sisteme tehnice. Cu toate acestea, încă nu găsim explicaţia satisfăcătoare pentru care regia judeţeană de drumuri a închiriat aceste maşini de la firme care... nu le aveau. Cel puţin nu conform datelor oficiale. Dacă săptămâna trecută vă prezentam câteva firme care au furnizat utilaje regiei, astăzi, vorbim şi despre celelalte societăţi care au avut clientelă de soi - RAJDP-ul.

Utilaje grele de la firme care abia dacă au autovehicule

SC Agropan Compus SRL este o firmă controlată de cei doi colegi de dosar ai şefului RAJDP, Adrian George Gâmbuţeanu şi ai lui Nicuşor Constantinescu, Daniel Popa şi Aurelian Popa. Firma, înfiinţată în anul 2009, în satul Aliman, este deja intrată în insolvenţă. În anul 2013, din funcţia de administrator al firmei s-a retras Aurelian Coman, fiind înlocuit de recent intratul în firmă, Asic Ramis. Tot atunci a intrat în societate şi Asic Negime. Potrivit auditorilor Curţii de Conturi, în anul 2011, între regie şi operatorul economic s-au încheiat două contracte, ambele prelungite prin acte adiţionale. „Obiectul acestor contracte îl reprezintă închiriere utilaj IFRON la preţul de 88 delei/oră, pentru care RAJDP a asigurat alimentarea cu motorină. RAJDP a înregistrat facturi emise de furnizor în valoare totală de 498.220 de lei pentru servicii închiriere utilaje (Ifron) şi transport materiale cu autobasculantă de 16 tone, fără că acesta să deţină în patrimoniu şi să declare la Primăria Comunei Aliman vehicule lente.

Cu toate că a fost solicitat RAJDP, „contractul pentru serviciile de transport materiale cu autobasculantă de 16 tone, care au fost şi facturate de firma Agropan, nu a fost prezentat echipei de control“, mai arată auditorii Curţii de Conturi în raportul de control întocmit în urma acţiunilor de verificare întreprinse la regie, în anul 2014. Mai mult decât atât, Curtea de Conturi arată că, „din informaţiile furnizate de ANAF, societatea nu a declarat livrări/prestări către RAJDP în valoare de 16.586 de lei inclusiv TVA“. De asemenea, din datele publicate pe site-ul ANAF rezultă că agentul economic nu a declarat venituri pe anul 2013, facturile înregistrate de RAJDP pentru această perioadă fiind în sumă de 119.596 de lei. Mai mult, potrivit aceluiaşi site, din situaţiile financiare publicate pe anul 2011, rezultă că societatea nu deţine în bilanţul contabil active imobilizate. „Şi în cazul acestei societăţi, potrivit datelor din fişa de cont, se observă că numerele de la facturi sunt în ordine cronologică, ceea ce conduce la concluzia că RAJDP a fost singurul client pentru Agropan Compus“, constată responsabilii de controlul desfăşurat la RAJDP Constanţa. Obiectul de activitate al firmei îl reprezintă „cultivarea cerealelor (exclusiv orez), a plantelor leguminoase şi a plantelor producătoare de seminţe oleaginoase“, fără vreo legătură cu activitatea de transport. „Având în vedere aspectele prezentate, concluzionam că serviciile facturate de societatea Agropan Compus, în sumă de 498.220 de lei, nu puteau fi prestate de societate“, conchid reprezentanţii Curţii de Conturi în ceea ce priveşte activitatea Agropan Compus.

O altă firmă care a oferit, contra cost, utilaje RAJDP-ului este Dovamar Logistic SRL. Societatea a fost fondată în anul 2011 de Mihai Valeriu Dogaru, care nu mai este implicat direct în nicio altă firmă. Potrivit auditorilor Curţii de Conturi, în perioada 2012 - 2013, RAJDP a efectuat plăţi către societate, înregistrând în evidenţă contabilă facturi în valoare totală de 337.826 de lei pentru servicii de „închiriere încărcător frontal“. „Au fost negociate tarife de 100 de lei/oră acţionare, fără TVA, şi 20 de lei/oră staţionare, fără TVA. Societatea, conform adresei emise de SPIT Constanţa, nu deţine vehicule lente, aceasta declarând doar un autoturism Hyundai Santa Fe, iar din informaţiile publicate pe site-ul ANAF, în anul 2011, nu a avut personal angajat. Şi în cazul acestei societăţi, „potrivit datelor înregistrate în contabilitate, se observă că numerele de la facturi sunt în ordine cronologică, ceea ce conduce la concluzia că RAJDP a fost singurul client pentru DOVAMAR“, consideră auditorii Curţii de Conturi. „În concluzie, din cele prezentate mai sus, rezultă că societatea nu putea să-şi îndeplinească obligaţiile contractuale în relaţia cu RAJDP pentru care cheltuielile înregistrate în contabilitate au fost în sumă totală de 337.826 de lei“, conchid auditorii Curţii de Conturi.

Societatea Agora Motors SRL, din Constanţa, a fost fondată în anul 2008 de Răzvan Băncescu, Dumitru Caragheorghe, Răzvan Zaharia şi Silviu Leca. Firma a fost însă radiată chiar în luna martie a acestui an. Din verificarea efectuată de auditori a rezultat că „RAJDP, în perioada 2011 - 2013, a înregistrat în evidenţa contabilă facturi în sumă totală de 304.456 de lei, reprezentând servicii de închiriere utilaje, din care a fost plătită, până la data controlului, suma de 273.878 de lei“. Societatea nu deţine în patrimoniu vehicule lente, fapt confirmat de Primăria comunei Aliman (acolo unde funcţiona firma, la acel moment, ultimul sediu social fiind cunoscut ca aflându-se în satul Lazu). Contractul pentru închirierea utilajelor nu a fost pus la dispoziţie, cu toate că a fost solicitat. Din datele prezentate pe site-ul ANAF, rezultă că furnizorul Agora Motors SRL a declarat că nu este plătitor de contribuţii aferente salariilor, „ceea ce înseamnă că nu are personal angajat care să deservească utilajele închiriate regiei, pentru care a emis doar facturi fără a exista un contract între cele două părţi“, arată auditorii Curţii de Conturi în sinteza raportului de control. Mai mult decât atât, potrivit situaţiilor financiare încheiate pentru anii 2011, 2012 şi 2013, furnizorul nu figurează cu mijloace fixe în bilanţ, valoarea netă a activelor imobilizate fiind zero pentru perioada în care au fost emise facturile către RAJDP. Mai mult, potrivit informaţiilor furnizate de ANAF la solicitarea Curţii de Conturi pentru perioada 2010 - 2014, „s-a constatat că societatea nu a declarat livrări/prestări către RAJDP în valoare de 226.490 de lei, exclusiv TVA“. Totodată, conform informaţiilor furnizate de SPIT Constanţa auditorilor Curţii de Conturi, societatea a declarat că deţine un microbuz Volkswagen Caddy dobândit la data de 5.03.2013, în timp ce contractul încheiat cu RAJDP are ca obiect închirierea de utilaje (buldoexcavator - două bucăţi, cilindru compactor - o bucată, cap tractor cu semiremorcă - o bucată). „Având în vedere că operatorul economic cu care RAJDP a încheiat contractul nu deţine utilaje, nu putea efectua serviciile contractate pentru care a emis facturi în valoare de 214.520 de lei“, au conchis auditorii Curţii de Conturi în sinteza raportului de control.

ERATĂ
Ca urmare a unei adrese remise redacţiei de către Dumitru Caragheorghe, unul dintre fondatorii SC Agora Motors SRL, facem precizarea că societatea a fost înfiinţată în anul 2007, şi nu în 2008, iar unul dintre asociaţii menţionaţi se numeşte Liviu Leca, şi nu Silviu Leca, aşa cum din eroare s-a menţionat în articol.
 

„Eu, personal, am ieşit din firma respectivă  în aprilie 2010, iar societatea în cauză nu avusese până la acel moment niciun fel de activitate. Ce s-a întâmplat în firmă după ce am ieşit eu de acolo nu am idee şi nici nu mai era treaba mea să mă ocup să aflu ce activităţi urmează să deruleze“,

mai adaugă Dumitru Caragheorghe. În sprijinul afirmaţiilor sale, ne-a transmis şi dovada ieşirii din firmă, pe care o puteţi vizualiza în secţiunea Documente.

Ti-a placut articolul?

Comentarii