Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
08:04 19 12 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

În vizorul Curţii de Conturi RAJDP-ul a „sifonat“ banii CJC-ului pe drumuri publice (document)

ro

26 Feb, 2015 00:00 3737 Marime text


Drumurile care brăzdează judeţul ar trebui să fie ceva „cum n-a văzut Parisul“, ţinând cont de sumele mari direcţionate de Consiliul Judeţean către Regia Autonomă Judeţeană de Drumuri şi Poduri Constanţa în ultimii ani.

Banii publici care au fost „înghiţiţi“ de drumurile judeţene au fost atent număraţi şi de Curtea de Conturi. Şi nu mică le-a fost mirarea auditorilor Curţii de Conturi când au văzut cum asfaltarea unor sectoare de drum judeţean au costat aproape la fel de mult precum construcţia unei autostrăzi. Milioanele care s-au scurs însă din buzunarul nostru prin Consiliul Judeţean şi mai departe prin regia de drumuri, care ar fi trebuit să se concretizeze în drumuri ca-n palmă, nu se văd. După aproximativ un deceniu în care şeful CJC a promis că va scoate judeţul din noroaie, multe drumuri din Constanţa arată în continuare ca după bombardament. La fel se prefigurează şi bugetul – „bombardat“ de contracte costisitoare.
 
Potrivit raportului Curţii de Conturi pe anul 2014, în judeţul Constanţa a luat naştere o adevărată reţea de atribuire a contractelor privind reabilitarea drumurilor. Șefii de la Consiliul Judeţean atribuiau direct contractele către Regia de Drumuri - RAJDP Constanţa - societate subordonată CJC. Ulterior, aceste contracte erau cesionate cu un preţ mai mic altor operatori economici. La rândul lor, aceştia subcontractau mai departe lucrările către o altă firmă, creându-se astfel un fel de „păienjeniş“ al subcontractărilor, astfel încât la final nu se mai ştia cine lucrează la drumul X sau la drumul Y. Aşa cum au stabilit auditorii Curţii de Conturi, „acest mod de lucru a condus la majorarea nejustificată a costului lucrărilor la unele obiective de investiţii cu suma de 15.340.000 de lei”. 

Curtea de Conturi a descoperit lucrări decontate pentru drumuri impracticabile

Mai mult, analizând situaţiile scriptice cu cele din teren, Curtea de Conturi a stabilit că pe unele drumuri nici nu au fost efectuate lucrările. Iar aici, auditorii dau un exemple grăitoare. „Pe DJ 392 s-au plătit lucrările integral, fără ca lucrările să fie recepţionate, întrucât nu îndeplinesc condiţiile de calitate, drumul fiind, la data controlului, impracticabil şi deteriorat“, situaţie ce a generat o pierdere de nu mai puţin de 26.588.000 de lei, după cum se arată în raportul Curţii de Conturi.
 
Un alt drum pentru care Consiliul Judeţean a scos milioane de lei -  bani publici - spre a-i da regiei de drumuri sunt investiţiile „Modernizare şi reabilitare a DJ 394, km 0+000 – 7+200“ şi „Reabilitare DC 63 Siliştea - Ţepeş Vodă - km 0+000 - 6+150“, situaţie unde auditorii Curţii de Conturi au stabilit că regia a procedat la „majorarea nejustificată a costurilor, ca urmare a majorării cantitative a articolelor de deviz beton asfaltic BAD 25 şi beton asfaltic BA 16, utilizate pentru turnarea covorului asfaltic necesar în cadrul categoriei de lucrări «amenajare sistem rutier»“, aşa cum se arată în documentul citat. 1.757.000 de lei a fost preţul pe care regia şi, implicit, CJC l-a plătit din bani publici. Amintim aici şi faptul că Nicuşor Constantinescu, şeful CJC, şi Adrian Gâmbuţeanu, directorul RAJDP, au împiedicat accesul Curţii de Conturi în ultimii ani, fapt care le-a adus un dosar la DNA.


Matrioşka de la RAJDP Constanţa

Drumul dintre Siliştea şi Ţepeş Vodă se fundamentează cam pe tot atâta cantitate de hârtie cât asfalt a fost turnat. RAJDP încheie prima dată contractul cu Unitatea Administrativ Teritorială Siliştea pentru preţul de 8.154.107 lei. RAJDP dă mai departe lucrările către SC Interfrigo Logistics SRL din Piteşti, pentru suma de 5.223.062 de lei, care, mai departe, subcontractează lucrările  societăţii Tel Drum SA la preţul de 5.042.017 lei, preţuri la care se adaugă şi TVA, rezultând în final o diferenţă de 548.220 de lei, bani pe care RAJDP i-a încasat, aşa cum consideră auditorii Curţii de Conturi, „nejustificat din fonduri publice şi implicit“, având ca efect „prejudicierea UATC Siliştea cu suma respectivă“. Este vorba însă numai la diferenţa de preţ dintre doi dintre subcontractori - Interfrigo Logistic SRL Piteşti şi Tel Drum SA. Astfel, de la acest obiectiv, RAJDP „a încasat nejustificat 1.053.000 de lei de la UATC Siliştea“, se arată în raportul Curţii de Conturi.

Bugetul comunei Siliştea, „avariat“ de cei care trebuiau să panseze drumurile

La acelaşi capitol, Curtea de Conturi arată că, în cazul reabilitării segmentului de drum Seimeni -Siliştea, RAJDP a „operat“ după o schemă similară: RAJDP încheie contractul Cu UATC Siliştea pentru 11.287.808 lei, iar mai departe, îl subcontractează către Interfrigo Logistics SRL Piteşti, pentru preţul de 7.327.334 de lei, firma piteşteană dându-l la rândul ei către Tel Drum. Preţul însă rămâne necunoscut, auditorii Curţii de Conturi negăsind la control exact ultima pagină a contractului, acolo unde era menţionat acest detaliu.

Auditorii Curţii de Conturi constată însă că, la acest obiectiv, RAJDP „a încasat nejustificat şi prejudiciat UATC Siliştea cu suma de 599.231 de lei, determinată de servicii de proiectare în sumă de 281.046 de lei şi de 318.185 de lei, diferenţa între suma încasată de la UATC Siliştea şi suma plătită subcontractorului Interfrigo Logistics“, se arată în raportul Curţii de Conturi.
Aceiaşi subcontractori, dar alte lucrări şi alte sume au fost „învârtite“ şi în cazul lucrărilor de la obiectivul de investiţii DJ 381 „Consolidare sistem rutier prin reciclare «in situ» şi refacerea îmbrăcămintei asfaltice Ciocârlia de Sus - Valea Dacilor - Medgidia“, unde auditorii Curţii de Conturi au stabilit că RAJDP „a efectuat plata dublă a lucrărilor de proiectare“, în sumă de 382.000 de lei.


Cine se află în spatele firmelor preferate de RAJDP Constanţa

Cine sunt însă firmele „matrioşkă“ prin care RAJDP a asfaltat judeţul la preţuri piperate? Ca un detaliu „nesemnificativ“, Tel Drum SA este firma controlată de colegul de facultate al lui Liviu Dragnea, iar în Interfrigo Logistics, acţionar este un alt apropiat al vicepremierului, Ioan Daniel Mocanu. Daniel Mocanu este născut în comuna Teiu, judeţul Argeş. Dan Neagoe şi Petre Pitiş au fost acţionarii firmei Urban Proiect Holding, din Piteşti. În  10.02.2010, cei doi i-au cedat firma lui Dan Barcaru 95% şi lui Mocanu Daniel 5%( numit administrator). Tot în 10.02.2010, Dan Neagoe şi Mocanu Daniel, acţionari ai firmei Interfrigo Logistics (din Piteşti), îl cooptează în această societate şi pe Dan Barcaru. Dan Neagoe îi cedează 95% din acţiuni lui Dan Barcaru. Interfrigo îi are acum ca acţionari pe Barcaru, cu 95%, şi pe Daniel Mocanu, cu 5%. Acesta din urmă este numit administrator şi la această firmă.
 
Firma Tel Drum SA este abonată la contracte în primul rând cu instituţiile din Teleorman, dar şi din ţară. Potrivit Sistemului Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), dar şi site-urilor consiliilor judeţene, firma are contracte de milioane de lei, pentru repararea şi întreţinerea drumurilor, cu primării, consilii judeţene şi societăţi din Dolj, Olt, Constanţa, Satu Mare, dar şi cu CNADNR (Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România). Cel mai recent contract câştigat a fost încheiat în judeţul Teleorman, pentru întreţinerea pe timp de vară a drumurilor judeţene în perioada 2013 - 2017, în valoare de peste 14 milioane de euro. Societatea aparţine în prezent mai multor acţionari, după ce a fost privatizată în 2001 de către Consiliul Judeţean Teleorman, pe când era condus de Liviu Dragnea.

Potrivit Registrului Comerţului, societatea Tel Drum SA a fost înfiinţată în anul 1998 de către Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Poduri Teleorman şi are sediul social în municipiul Alexandria, strada Libertăţii, judeţul Teleorman. Capitalul social subscris este de 2.388.687 de lei, integral vărsat, fiind compus din 955.475 de părţi sociale, valoarea unei acţiuni fiind de 2,5 lei. Societatea nu are acţionari nici persoane juridice, nici persoane fizice. Membrii Consiliului de Administraţie sunt Sonia Neagu, născută în 1968, Liviu Lucian Dobrescu şi Petre Pitiş. Acesta din urmă este şi directorul general al societăţii, născut în 1962, în Baia Mare, iar director general adjunct este Neda Florea, născută în 1952, în Suhaia, Teleorman. Activităţile principale ale societăţii, conform codificării CAEN, sunt: „cultivarea cerealelor“, „activităţi după recoltare“, „fabricarea produselor de morărit“, „depozitări“, dar şi „lucrări de construcţii a drumurilor şi autostrăzilor“.

Ti-a placut articolul?

Comentarii