Ziua Dobrogei, 139 ani
14 noiembrie 1878 - 14 noiembrie 2017
14:47 23 10 2017 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

De la dorinţele locale, la cele naţionale Ce interese tainice are Mazăre în Port?

ro

24 Oct, 2012 02:22 4487 Marime text
DESCHIDERE_Port_Mazare_Portul_Constanta.jpgChiar dacă în urmă cu ceva vreme spunea că nu este interesat de Portul Constanţa, primarul Radu Mazăre pare să-şi fi schimbat părerea.

Acum, edilul doreşte ca municipiul pe care îl conduce să devină acţionar majoritar al portului, sursă bună de venit pentru oricine. Aşadar, Ministerul Transporturilor nu ar mai avea niciun amestec, iar Constanţa ar deveni stăpână. În teorie sună bine. Însă, ca de fiecare dată, practica ne omoară.

Fostul ministru al Transporturilor, Alexandru Nazare, a notat pe pagina sa de Facebook: „Preluarea Portului Constanţa de către Primărie ar avea un efect catastrofal. Mazăre nu posedă credibilitatea necesară cu care să gireze proiecte precum extinderea portului. Curios e că din martie AECOM lucra la studiul de fezabilitate şi de atunci nu se mai ştie nimic. MTI nu comunică nimic public cu privire la proiectele de concesiuni sau PPP-uri".

„Trebuie să ieşim din carapacea interesului local"

Fostul ministru nu se opreşte aici cu explicaţiile contra. Contactat telefonic, Nazare a declarat: „Sunt multe aspecte care nu ţin de interesul naţional, aşa cum ar trebui. Portul este angrenat în proiecte din fonduri structurale, cum ar fi digul de larg, podul peste Canal şi infrastructura feroviară. Acestea sunt proiectele în derulare. În plus, mai avem şi masterplan-ul portului. Dacă s-ar pune în practică planurile primarului Mazăre, s-ar schimba destinaţia portului, preluarea ar schimba statutul acestuia şi nu s-ar mai putea obţine fondurile structurale. Nu poţi, când ai proiecte de multe sute de milioane de euro, să îi schimbi destinaţia, să periclitezi tot ce se întâmplă acolo. Nu ştiu în ce măsură Primăria Constanţa şi-ar permite să finanţeze proiectele de care portul are nevoie. Să nu uităm: portul are nevoie să se extindă şi, în acest sens, ministerul purtase discuţii cu Portul Rotterdam privind o colaborare. De această extindere depinde viitorul Portului, trebuie să fim realişti că următorii 10 ani depind de acest proiect. Portul Constanţa suferă din cauza lipsei de investiţii şi au fost purtate discuţii privitoare la regimul fiscal. Eu am îndoieli despre capacitatea lui Radu Mazăre de a negocia cu state cum ar fi Belgia sau Olanda, în ceea ce priveşte Portul. Trebuie să ieşim din carapacea interesului local şi să recunoaştem că Portul Constanţa este un obiectiv de interes naţional. Primăria deţine acţiuni, este normal, şi un reprezentant în board-ul Portului, dar Primăria nu are capacitatea administrativă de a avea genul acesta de proiecte. Pentru port s-au purtat discuţii cu, printre alţii, BERD şi BEI, iar renumele lui Mazăre nu cred că îl plasează printre partenerii de discuţii cu aceste instituţii. Probabil că a devenit interesat de Port pentru că are impresia că prin intermediul USL are o anumită influenţă".

Afacerea „Marina Tomis"

Mazare_port_Radu_Mazare.jpgFostul ministru al Transporturilor s-a ferit să spună că un furnizor de finanţe, aşa cum este Portul Constanţa, este valoros pentru portofoliul oricărui politician, mai ales în prag de campanii, dacă nu o uităm şi pe cea pentru alegerile preşedintelui. Mai mult, trebuie să mai luăm în calcul faptul că, de-a lungul anilor, apropiaţi de-ai lui Mazăre au avut interes în Port. Să începem cu secretarul de stat din cadrul Ministerului Transporturilor, Valentin Răducu Preda, care, ajuns din nou în scaunul de la minister (mai avusese un mandat în 2009), l-a numit director al portului pe fostul său consilier, Decebal Şerban. Mai mult, chiar finul primarului, Alexandru George Iorov, a primit o funcţie de director în cadrul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime. Dar povestea are rădăcini mai adânci. În 2005, sub conducerea lui Gheorghe Moldoveanu, Administraţia Porturilor Maritime a concesionat Portul Turistic Tomis, pentru 25 de ani, firmei Sisteme Internaţionale de Afaceri SA, unul dintre business-urile lui Valentin Gheorghe Ionescu. Afacerea a fost considerată în presa vremii unul dintre tunurile conducerii CN APMC. În 2005, SIA era deţinută, în proporţie de 80%, de Valentin Gheorghe Ionescu. În afacerea „Marina Tomis" a intrat, în 2007, SC Sisteme Integrate de Afaceri, transformată pe 8 octombrie 2007, la numai trei luni de la înfiinţare, în SC Tomis Marina Management. Rolul primit: antreprenor general al lucrărilor. Evident, acţionar în noua societate era Sisteme Internaţionale de Afaceri a lui VGI, alături de Euromarina, care a intrat puţin mai târziu în business. Într-o Adunare Generală a Acţionarilor Tomis Marina Management s-a decis ca firma turcilor, SC Euromarina SA, să se implice în afacere, dar numai în urma virării unui aport la capital de 7.300.000 de lei. Adică o sumă mai mare probabil decât redevenţa pe care SIA o plăteşte la APMC pentru toţi cei 25 de ani de concesiune. Aşa au ajuns otomanii în marina noastră. Trebuie menţionat faptul că în 2005, anul închirierii, s-a vehiculat faptul că redevenţa pe care Sistemele lui Ionescu o plătesc pentru Portul Turistic Tomis este de numai „câteva mii de euro pe lună", sumă infimă pentru importanţa obiectivului închiriat. Aşadar, în AGA din 15 februarie 2008, Sisteme Internaţionale de Afaceri, reprezentată de Alina Ionescu şi de SC Euromarina SA, prin Hasan Malik Kececioglu şi Mustafa Nihat Demirel, se înţeleg asupra cooptării societăţii otomane în afacere, dar numai „la data vărsării efective a contribuţiei la capitalul social", care avea să aibă loc „la sfârşitul zilei de 22.02.2008".

Credite şi bani din chirii

Mazare_port_Alexandru_Nazare.jpgCum turcii şi-au ţinut promisiunea, Euromarina a ajuns să deţină 50% din afacerea „Marina". Prin hotărârea 8 din 7 aprilie 2011, Kalgay Fuat Mehmet, Suat Surmen, Hasan Malik Kececioglu, Mustafa Nihat Demirel, Mehmet Kerim Kalgay şi Seref Surmen, în calitate de asociaţi ai SC Euromarina SRL, au luat decizii pentru contractarea unor credite. SC Euromarina SRL este asociată, împreună cu Sisteme Internaţionale de Afaceri a lui Valentin Gheorghe Ionescu, în SC Tomis Marina Management, antreprenorul general al lucrărilor din Portul Tomis. Cei de la Euromarina au hotărât ca Tomis Marina Management să contracteze mai multe facilităţi de credit - un credit de 1.250.000 de euro, „având maturitate în 28 martie 2015 - acest credit va fi utilizat după cum urmează: 1.000.000 de euro pentru rambursarea creditului acordat de CEB NV Holland către Euromarina SA şi 250.000 de euro pentru activitate curentă" şi scrisori de garanţie în sumă de 20.000 de euro, având maturitate în 30 aprilie 2012. Pentru contractarea acestor credite se constituie următoarele garanţii: 18 containere şi patru pontoane aflate în proprietate Tomis Marina Management, ipotecă asupra unui teren al SC Sisteme Internaţionale de Afaceri SA de pe bulevardul Mamaia 294B, în suprafaţă de 1.737 mp, având număr cadastral 208236 (nr. cadastral vechi 10639, e 101994), garanţie reală mobiliară fără deposedare asupra soldului creditor, prezent şi viitor, al conturilor curente în lei şi valută deschise de Tomis Marina Management la Credit Europe Bank, un depozit cash de 20.000 de euro, bilete la ordin în alb cu menţiunea „fără protest" şi bilete la ordin turceşti. Cu alte cuvinte, datorii, nu glumă. Dar şi acestea pot fi plătite, chiar şi pe timp de criză. Spaţiile create după amenajarea Portului Turistic au fost închiriate şi transformate în unităţi de alimentaţie publică. Anul acesta, cei care au deschis o terasă pe malul mării, în Marina Tomis, au avut mare succes. Probabil că şi cei care au închiriat spaţiile. Şi, trebuie să recunoaştem, este o afacere profitabilă. Valentin Gheorghe Ionescu este un nume des întâlnit în peisajul afaceristic constănţean. Implicat în business-uri cu eoliene, terenuri şi centre comerciale, Ionescu a... crescut cu Radu Mazăre, cei doi fiind colegi în Institutul de Marină şi, probabil, acela fiind punctul de plecare al prieteniei şi colaborării lor. În comunicatul remis de Direcţia Naţională Anticorupţie în octombrie 2008, Valentin Gheorghe Ionescu, prin firma sa, Habitat şi Ambient SA, apare la capitolul „cesionari cumpărători de drepturi succesorale".

Mall-ul şi malul

Încă din 2010, Radu Mazăre a purtat discuţii cu regretatul Ioan Bălan, pe atunci director al CN APMC, pentru rezolvarea problemei de pe strada Traian. Un investitor a început lucrarea pentru mall-ul Trident Plaza, numai că malul s-a surpat, iar strada a fost afectată. Şi, cui nu i-ar fi convenit să-şi repare stricăciunile pe banii statului? Şi aşa CN Administraţia Porturilor Maritime avea un proiect de refacere a malurilor. Întâlnirea şi discuţia au fost recunoscute la acea dată de răposatul Bălan: „Trebuie să se facă ceva acolo, la mall-ul acela, acolo. Este o problemă pentru toţi şi, în măsura în care vom avea bani, vom remedia, pe cât posibil, situaţia. Asta, în măsura în care vom avea bani. Există numai două soluţii. Unu, să recupereze Primăria banii de la beneficiar, şi doi, să ne implicăm şi să facem ceva. Că beneficiarul nu are acum de unde să dea banii şi eu i-am zis primarului că nu este treaba mea ce legătură are cu beneficiarul". Dar pe ce teren lua naştere mall-ul cu pricina? Prin Dispoziţia 3086 din 23 noiembrie 2004, primarul Radu Ştefan Mazăre atribuie în compensaţie anumite terenuri, în baza legii 10/2001. Cecil Poppa notificase administraţia locală prin actul cu nr. 61 din 14 mai 2001, privind restituirea în natură a unui hectar situat în suburbia Anadalchioi, lot 291/929. În aprilie 2004, Orenia Poppa, prin mandatar Virgil Dumitrescu, semnează contractul de cesiune de drepturi litigioase pe care le-a dobândit de la defunctul soţ, nr. 1353, cu SC Holland Development Group SA. În luna octombrie a lui 2004, Holland vinde la rândul său drepturile litigioase către SC Compania de Servicii şi Consultanţă SA, care formulează către Primăria Constanţa cererea nr. 141196/17/11/2004. Ca un făcut, în noiembrie, Mazăre emite dispoziţia de primar prin care atribuie în compensare societăţii Compania de Servicii şi Consultanţă SA şapte terenuri, însumând 45.583,53 mp, în valoare totală de 346.572 mp. Printre cele şapte terenuri se aflau şi patru loturi situate în perimetrul Poarta 3-4: lot 1 - 6.425 mp (6 euro/mp = 38.550 euro), lotul 2 - 1.575 mp (32,10 euro/mp = 50.558 euro), lotul 3 - 8.000 mp (6 euro/mp = 48.000 euro) şi lotul 4 - 28.025 mp (6 euro/mp = 168.312 euro). În mai 2005, Compania de Servicii şi Consultanţă SA vinde către Harborside Imobiliara, beneficiarul de azi al proiectului, lotul 3, în suprafaţă de 8.000 mp, pentru 250.000 de euro plus TVA (contractul nr. 560 din 4 mai 2005). În luna noiembrie a aceluiaşi an, beneficiarul retrocedării administraţiei Mazăre, prin actul cu numărul 1847, solicită dezmembrarea lotului 4, respectiv o parcela de 28.052 mp. Împuternicită să reprezinte SC Compania de Servicii şi Consultanţă SA a fost Mihaela-Elvira Chiriac (Gherasim după căsătorie), pe care o găsim în mai multe afaceri cu „spate", cum ar fi KLD Services SRL, în care este asociata lui Sorin-Gabriel Strutinsky, partenerul de afaceri al lui Radu-Ştefan Mazăre. În a 13-a zi a lui ianuarie 2006, SC Compania de Servicii şi Consultanţă SA vinde către Harborside Hotel lotul 1 (6.425 mp), pentru 212.000 de euro plus TVA. În aceeaşi zi, societatea „scapă" şi de lotul 2, pentru 52.000 euro plus TVA, cumpărător fiind aceeaşi societate Harborside Hotel. Administratorul Holland Development Group este Sorina Gina Hortolomei Moscu, despre care se spune că ar fi verişoara primarului Mazăre.

Sorina forever

Societatea apare în dosarul retrocedărilor în mai multe cazuri, printre care şi cel în urma căruia a luat naştere City Park Mall. Cel de-al doilea cumpărător de drepturi litigioase, SC Compania de Servicii şi Consultanţă. Societatea înfiinţată în 2003 are sediul în Bucureşti, iar ca asociaţi Willridge Consulting Limited Cipru şi pe Valentin Gheorghe Ionescu, cel care şi administrează afacerea. Societatea cipriotă mai deţine părţi sociale şi în Expo Fair&Trade SA, dar şi în SC Varianta SRL, afacere administrată de Valentin, fratele vicepreşedintelui Consiliului Judeţean, Cristian Darie. Şi uite cum, încet, am ajuns şi la beneficiarul final al retrocedării, dar şi al proiectului care a „răpus" strada Traian, SC Harborside Imobiliara. Acţionari sunt Master Job Limited (Cipru), Romanian Real Estate Partners BV (Olanda) şi Quixotic Trading LTD (Cipru), iar administratori Peter Oesterle, Birgit Noggler şi Andrew Clive Stear. În 2010, Harborside Imobiliara a fuzionat prin absorbţie cu Harborside Hotel şi aşa cumpărătorii terenurilor retrocedate s-au contopit. Master Job Limited, asociatul persoană juridică din Harborside Imobiliara, mai deţine acţiuni în SC Sisteme Internaţionale de Afaceri SA, societate controlată de Valentin Gheorghe Ionescu. Acelaşi din SC Compania de Servicii şi Consultanţă şi din Sisteme Internaţionale de Afaceri.

Dar, pentru că am amintit de Sorina Gina Hortolomei Moscu, ar trebui să readucem în atenţie o legătură. Cea cu gruparea vameşilor, aceia care au fost reţinuţi în Dosarul Portul. Care făcuseră o mulţime de bani cu afacerile din Portul Constanţa. Unul dintre cei reţinuţi, Dragoş Iulian Tudoran, a fost asociatul lui Eugen Bogatu şi fost vameş la Biroul Constanţa Sud - Agigea. Prin hotărârea 1 din 9 martie 2011, unicul asociat al SC New Amsterdam SRL, Dragoş-Iulian Tudoran, a cooptat în firmă SC Millenium Global Development, reprezentată prin Sorina Moscu. De asemenea, s-a majorat capitalul social cu 100 de lei, iar noului-intrat i-a revenit 30% din SRL. Numai că, între timp, Tudoran s-a retras din afacerea cu Millenium-ul Sorinei.

Menţionăm că am încercat să obţinem punctul de vedere al primarului Radu Mazăre prin intermediul unui SMS, însă acesta nu a răspuns.

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • Costica 24 Oct, 2012 19:44 Portul Constanța nu trebuie sa treacă la Primarie.Se vor distruge amandoua.