Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
12:01 26 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Nenorociri atipice

ro

04 Jan, 2006 00:00 1095 Marime text

Anul blestemat

In anul care abia s-a incheiat, tragediile s-au tinut lant * Am avut de toate: si gripa aviara, si rujeola, si tragedii navale * Nu au lipsit nici inundatiile care au fost mai dramatice decat oricand * Suvoaiele ne-au afectat in doua randuri * De asemenea, la mijlocul lunii septembrie, pe plajele din Mamaia a fost semnalata prezenta a sute de kilograme de peste mort * Un microbuz s-a rasturnat in afara localitatii Eforie, iar in urma accidentului 16 persoane au ajuns la urgenta spitalului * A fost un an cu adevarat atipic, unele dintre necazuri constituind adevarate premiere

Aproape de inceputul lunii aprilie, nava Lujin II, sub pavilion Coreea, s-a izbit de un brizant submarin, in nord-estul Algeriei, in rada portului Djendjen. Initial, autoritatile algeriene au declarat ca opt din cei 22 de marinari sunt dati disparuti. 14 membri ai echipajului, dintre care 12 romani, au fost salvati in scurt timp de echipele de interventie ale pazei de coasta algeriene, acestia fiind internati in spitale din porturile Skikda si Jijel.Cauza dezastrului a constituit-o furtuna si valurile inalte de 15 metri, care au condus la graparea navei in ancora, ulterior aceasta fiind aruncata pe stanci si rupta in trei bucati.Nava Lujin II plecase in ziua de 16 februarie din Portul Constanta, incarcata cu 5 700 de tone de soda calcinata si 2 500 de tone de cherestea. Fostul cargou romanesc de 7.800 de tone deadweight ajunsese pe 30 martie in portul algerian Djendjen, unde incepusera operatiunile de descarcare.Dupa lansarea semnalului SOS si May-Day, au fost demarate operatiunile de salvare care au continuat si in conditiile in care marea s-a linistit. Au fost gasite cadavrele capitanului secund - Viorel Gafencu, de 50 de ani, sefului mecanic - Pecredin Feizula, de 66 de ani, si sefului de echipaj, Ion Burlacu, de 49 de ani, toti din Constanta.Tragedia navei Corona ZCargoul sub pavilion panamez Corona Z s-a scufundat la mijlocul lunii iulie in Stramtoarea Bosfor, sub comanda unui roman, pe acelasi vas fiind inca patru conationali. Comandantul cargoului, Mihai Hava, a fost dat disparut, ceilalti patru romani fiind salvati de un vas turcesc aflat in apropiere, in momentul evenimentului. Ulterior, corpul lui Hava a fost gasit in cabina, cu documentele navei stranse la piept.Cargoul, cu o lungime de 73 de metri, transporta fier vechi si plecase din Portul Constanta cu o zi inainte, cu destinatia Mardas, Turcia. Vasul a fost construit in 1974 si avea o capacitate de incarcare de 2824 de tone.Un cargou si-a pierdut punteaLa mijlocul lunii august, in timpul operatiunilor de incarcare, desfasurate in Portul Constanta, magaziile de pe puntea superioara a unei nave sub pavilion panamez s-au prabusit, in interiorul vasului, sub presiunea marfii. Directorul Autoritatii Navale Romane (ANR), Paul Branza, a declarat atunci ca nava Everbright de 15.160 tdw a fost la un pas de a produce o catastrofa in port deoarece in timpul operatiunii de incarcare cu silicat de magneziu, suprastructura vasului a cedat la nivelul magaziilor de pe puntea superioara, intregul nivel prabusindu-se practic in interior."Nava era practic pe punctul de a se dezintegra, cel putin la nivelul magaziilor, din cauza vechimii, fiind construita in 1977, si a ruginii, care a corodat la limita tabla", a mai spus Paul Branza.Inundatii catastrofaleJudetul Constanta a trecut in luna septembrie prin cea mai neagra perioada din istorie, confruntandu-se cu evenimente de proportii catastrofice, fara precedent. Inundatiile produse in sudul litoralului dobrogean au condus la pagube inestimabile, atat materiale, cat mai ales de vieti omenesti. Dezastrul s-a datorat cantitatii incredibile de precipitatii, care s-au abatut asupra regiunii si care au durat mai bine de opt ore. Specialistii au stabilit ca s-au inregistrat valori de peste doua sute de litri pe metrul patrat, cel mai afectate fiind localitatile Costinesti, Tuzla si 23 August. Autoritatile locale, politia, pompierii si armata s-au implicat in ample operatiuni de salvare si evacuare a persoanelor din zona sinistrata.In zona Mangalia - Costinesti, Inspectoratul Judetean pentru Situatii de Urgenta (ISJU) a actionat cu autospeciale, ofiteri, subofiteri si militari in termen. De asemenea, au participat la operatiuni angajati ai Jandarmeriei, Politiei de Frontiera si Comandamentului Operational Naval care s-au mobilizat pentru salvarea de bunuri si persoane cu autocamioane si barci cu motor.Cel mai greu incercata de viituri a fost comuna Costinesti, unde cinci persoane si-au pierdut viata, iar alte doua au fost date disparute. De asemenea, 20 de gospodarii din satul Schitu au fost distruse in totalitate, iar alte 40 au fost grav afectate. Peisajul lasat de ploaie era unul terifiant. Zeci de localnici cu fetele impietrite stateau in strada, privind zidurile distruse ale propriilor case. Calea ferata care trece prin comuna a fost distrusa complet pe o distanta de peste doua sute de metri, puhoiul stramband efectiv sinele si deviind cu aproape un metru terasamentul.O situatie incredibila este si cea consemnata in statiunea Costinesti, unde in urma precipitatiilor, zona litorala si-a modificat conformatia geografica. Plaja a fost practic distrusa, iar faleza care leaga nordul statiunii de comuna a fost rupta in trei locuri. Nu este vorba despre simple surpari de pamant, ci pur si simplu despre zeci de metri de piatra dislocata din drum si care a fost luata de apa. Drumul asfaltat si balustradele au fost smulse de ape formandu-se un adevarat canal, de peste 30 de metri latime, care a facut legatura intre mare si fostul lac de agrement, devenit acum un adevarat golf. Dupa ce o parte din ape s-au retras, pe tarm puteau fi vazuti stalpi de iluminat si bucati uriase de piatra. Celebra plaja era o priveliste dezolanta comparabila probabil doar cu cea campurilor de batalie din timpul razboiului. De altfel, zeci de metri de plaja au disparut pur si simplu. Nici Obeliscul nu a scapat de sinistru, sculptura de peste o jumatate de tona, care a rezistat atata timp furtunilor de pe mare, s-a prabusit pe nisip, iar o parte din ea s-a deteriorat.Probleme deosebite la TuzlaO alta localitate grav lovita de potop a fost Tuzla, unde peste patru sute de gospodarii au fost afectate de ploi, fara a se inregistra pierderi umane. Patru dintre strazile perpendiculare pe drumul national erau inundate aproape complet, spre balta. Case, masini si animale fusesera inghitite de ape. Si aici au intervenit pompierii si militarii de la Marina. Timp de mai multe ore, o salupa a facut numeroase drumuri, iar voluntarii au transportat bunuri si chiar animale.O problema deosebita a fost si cea din comuna 23 August, unde un podet s-a prabusit, iar mai multe gospodarii situate in apropierea acestuia au fost inundate. Torentul de apa a dislocat o cantitate impresionanta de pamant, sapand adanc chiar sub drumul national si punand in pericol traficul rutier.Mii de pesti au esuat pe plajele de la MamaiaLa mijlocul lunii septembrie, pe plajele din Mamaia a fost semnalata prezenta a sute de kilograme de peste mort. Fenomenul a fost intalnit pe tarmurile din dreptul hotelurilor Parc, Meridian si ale Complexului Cazino. S-au identificat specii de guvid, cambula si calcan. Potrivit declaratiilor directorului Institutului de Cercetare si Dezvoltare Marina "Grigore Antipa" din Constanta, dr. Simion Nicolaev, la baza accidentului ecologic a stat fenomenul de hipoxie (diminuarea drastica a oxigenului din apa marii). "Se intampla asemenea accidente chiar si cand apa nu da in clocot. Din nefericire, microalgele aflate pe fundul nisipos s-au dezvoltat in cantitate foarte mare si au consumat in ritm alert oxigenul din apa, astfel ca la ora actuala in apropierea tarmului concentratia de oxigen dizolvat in apa este de 1,4 miligrame/litru fata de 6-7 miligrame/litru cat este normal", a mentionat atunci acesta.Specialistii DADL au recoltat probe de apa si pesti din zona Cazino, in vederea determinarii cauzei acestei mortalitati, iar echipele institutiei au depus eforturi pentru colectarea pestelui mort aparut la tarm, acesta fiind transportat la SC Mineral Protan Agigea, societate specializata in incinerarea de peste si materii organice.16 raniti intr-un accident rutierUn microbuz apartinand firmei Simpa Trans s-a rasturnat in ziua de 7 septembrie in afara localitatii Eforie. In urma accidentului 16 persoane, printre care un copil si o femeie insarcinata au ajuns la Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Constanta. Microbuzul efectua zilnic curse pe traseul Constanta - Mangalia, si se deplasa cu viteza foarte mare spre Mangalia. Pe DN 39, intre Eforie Nord si Eforie Sud, in dreptul taberei Luminita, soferul a incercat sa evite impactul cu o alta masina care l-a depasit. Din cauza vitezei, controlul volanului a fost pierdut, iar microbuzul a parasit partea carosabila si s-a rasturnat, dupa ce s-a lovit si de un copac de pe marginea soselei. La fata locului s-au deplasat sapte echipaje ale Serviciului de Ambulanta care au transportat pasagerii la spital. Dintre acestia, 14 nu au necesitat spitalizare. Celelalte doua persoane au ramas sub supravegherea medicilor, suferind mai multe fracturi la maini si picioare. In urma primelor cercetari s-a stabilit ca vinovat ar fi soferul microbuzului care nu a respectat distanta regulamentara fata de masinile din fata.Gripa aviara si rujeolaIn luna decembrie, medicii veterinari din mai multe judete printre care si Constanta s-au confruntat cu cel mai temut virus: cel al gripei aviare. In toata tara au fost incinerate zeci de mii de pasari. Prima localitate afectata din tara a Ceamurlia de Jos, iar la scurt timp Maliuc. Au urmat Caraorman, Periprava, Crisan, Valea Nucarilor, Agighiol. In aceste localitati, s-a impus carantina, iar zeci de mii de pasari au fost sacrificate. Intreaga actiune a fost sprijinita de fortele de ordine locale si judetene, precum si de angajati ai Ministerului Administratiei si Internelor.Si tot in decembrie, judetul Constanta a fost afectat de una dintre cele mai puternice cazuri de epidemii de rujeola, aici fiind inregistrate peste patru sute de situatii de copii, dupa judetul Prahova.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii