Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
11:36 28 10 2025 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Raport devastator al Curții de Conturi Primăria Constanța, nereguli de milioane de lei în execuția bugetară pe 2023 (DOCUMENT)

ro

28 Oct, 2025 09:31 493 Marime text
  • CT BUS, Confort Urban și CSM Constanța, printre entitățile vizate. Evenimente finanțate fără justificare, taxe neîncasate, plăți nelegale și control intern deficitar.


Curtea de Conturi a României, prin Camera de Conturi Constanța, a făcut public Raportul de audit financiar privind situațiile financiare consolidate ale UATM Constanța pentru anul 2023, un document de 24 de pagini care dezvăluie nereguli financiare semnificative, erori de raportare și gestionarea defectuoasă a fondurilor publice locale.  Auditul s-a încheiat cu o opinie „cu rezerve”, adică raportul contabil al municipiului nu reflectă integral realitatea financiară.

Contextul auditului

Misiunea a fost efectuată conform Standardelor Internaționale ale Instituțiilor Supreme de Audit (ISSAI), având ca scop verificarea situațiilor financiare consolidate ale UATM Constanța – care includ și cele ale celor 71 de entități subordonate: școli, licee, direcții publice, cluburi sportive, societăți de interes local.

Documentul, emis sub nr. 70158/15.10.2025, arată că deficiențele nu sunt generalizate, dar au „influențe semnificative asupra situațiilor financiare”, motiv pentru care s-a emis opinie de audit cu rezerve.
 

Probleme identificate în execuția bugetară

Creanțe bugetare neînregistrate – 144.268 lei

Primăria nu a înregistrat în evidențele contabile taxele de viză anuală pentru autorizațiile de funcționare ale operatorilor economici care nu și-au suspendat activitatea.

Consecința: veniturile și activele bugetului local au fost denaturate cu 144.268 lei.

Curtea solicită actualizarea procedurii operaționale privind înregistrarea veniturilor, astfel încât creanțele să fie raportate în anul fiscal aferent, nu ulterior.

Penalități necalculate pentru redevențe restante – 2.137.186 lei

Două dintre principalele societăți municipale nu și-au achitat la timp redevențele datorate Primăriei:

  • CT BUS SA – penalități necalculate: 1.478.505 lei;

  • Confort Urban SRL – penalități necalculate: 658.681 lei.

Primăria nu a aplicat majorările prevăzute în contractele de delegare a serviciilor publice, încălcând Codul de Procedură Fiscală.

Curtea cere recuperarea integrală a sumelor și modificarea procedurilor interne de urmărire a redevențelor.

Taxe neîncasate pentru folosirea tramei stradale – 140.700 lei

Patru operatori de transport persoane au efectuat curse regulate prin municipiu fără autorizație de circulație și fără plata taxei locale aferente.  Valoarea pierderii pentru buget: 140.700 lei.

Curtea a cerut identificarea operatorilor și emiterea deciziilor de impunere retroactive.

Erori contabile la împrumuturile municipale – 159,5 milioane lei

Împrumuturile temporare acordate societăților Termoficare Constanța SRL și Termocentrale Constanța SRL, în baza hotărârilor HCL nr. 606/2022, 38/2023 și 325/2023, au fost evidențiate în conturi greșite, afectând prezentarea indicatorilor din bilanț.

Valoarea totală a acestor împrumuturi: 159.500.000 lei. Deși nu s-au produs pierderi directe, raportarea contabilă a fost incorectă.

Nereguli la școli și instituții subordonate – 103.608 lei

Curtea a descoperit multiple erori în contabilitatea unor unități de învățământ:

  • amortizări neînregistrate la Liceul „Miron Costin” și Școala „Nicolae Titulescu”;

  • proiecte tehnice contabilizate greșit la Grădinița „2 Pitici”;

  • finanțări raportate incorect la Liceul „Virgil Madgearu”;

  • sume nejustificate în conturile DGAS Constanța (78.923 lei).

Tot DGAS nu a virat integral către ANL sumele aferente recuperării investițiilor din chirii, rezultând o diferență de 7.321 lei.

Creanțe fictive de 1,28 milioane lei

Două firme radiate sau aflate în insolvență (inclusiv Nazarcea Ovidiu SA) figurau în continuare în evidențele fiscale ale SPIT Constanța, cu datorii totale de 1.289.104 lei, deși procedura legală impunea scoaterea lor din evidență. Astfel, activele au fost supraevaluate cu peste 1 milion lei.

Calcul eronat al contribuției pentru persoane cu handicap – 710.340 lei

DGAS Constanța și UATM Constanța nu au respectat formula legală de calcul a contribuției pentru neangajarea persoanelor cu handicap, ignorând modificările aduse de OUG 47/2023. DGAS a plătit 710.340 lei nejustificat, iar Primăria alte 62.556 lei, din raportări eronate.

Plăți nelegale prin Programul „Respect” – 11.200 lei

Verificările între bazele de date DGAS și ANAF au arătat că 90 de persoane au primit ajutoare sociale fără a îndeplini condițiile de venit, fiind depășit plafonul de 2.024 lei/lună.

Totalul sumelor acordate nelegal: 11.200 lei.

Premii ilegale la CSM Constanța – 530.239 lei

Membrii colectivelor tehnice ai CSM Constanța (unii având și funcții administrative în club) au primit premii salariale care au depășit indemnizația viceprimarului, contrar Legii 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.

Sumele totale plătite nelegal: 530.239 lei.

Curtea a constatat că premiile nu au avut legătură directă cu performanțele sportive, fiind considerate avantaje salariale mascate.

Contracte sportive ilegale – 72.799 lei

CSM Constanța a încheiat trei contracte de activitate sportivă (pentru organizatori de baschet și handbal) cu personal auxiliar, deși aceste posturi trebuiau ocupate prin contract individual de muncă.

Rezultatul: contribuții bugetare stabilite incorect, cu o diferență de 72.799 lei datorată statului.

Finanțare nejustificată a evenimentului „UIM XCAT World Championship 2023” – 1,7 milioane lei

Cel mai grav caz: Primăria Constanța și CSM au finanțat cu 1.728.000 lei evenimentul sportiv internațional de bărci cu motor, în parteneriat cu Federația Română de Yachting (FRY).

Auditul constată:

  • Lipsa oricărui deviz detaliat al cheltuielilor;

  • Inexistența documentelor justificative (facturi, rapoarte, procese-verbale traduse și asumate);

  • Nerespectarea Legii 273/2006 privind finanțele publice locale și a normelor metodologice de lichidare a cheltuielilor.

Curtea concluzionează că finanțarea a fost nejustificată, iar banii publici nu au fost urmăriți până la destinația finală.

Plăți pentru lucrări neexecutate – Școala „Gheorghe Țițeica”

S-a constatat un prejudiciu de 513,96 lei pentru lucrări nerealizate, plus dobânzi de 59,13 lei.

Deși valoarea este mică, raportul notează că exemplul ilustrează lipsa controlului intern și a verificării fizice a lucrărilor plătite.

Alte nereguli semnalate

  • Nerespectarea măsurilor de reducere a cheltuielilor bugetare în decembrie 2023;

  • Lipsa actualizării regulamentului de salubrizare privind activitatea de spălat stradal;

  • Erori contabile privind cotizațiile la Asociația Municipiilor din România (922.637 lei) și dobânzile către BERD (3,9 milioane lei);

  • Achiziții publice netransparente la CSM Constanța: plăți de 545.997 lei pentru transport aerian și 386.646 lei pentru transport rutier efectuate înaintea finalizării licitațiilor;

  • Lipsa transparenței privind publicarea veniturilor sportivilor, deși este obligatorie prin Legea 245/2023.

Deficiențe de guvernanță și audit intern

Curtea notează că sistemul de control intern managerial este slab implementat:

  • nu există o monitorizare coerentă a riscurilor;

  • lipsesc procedurile de raportare financiară consolidate;

  • nu există un sistem de măsurare a performanțelor entităților subordonate;

  • compartimentul de audit intern al Primăriei este subdimensionat, ceea ce afectează eficacitatea verificărilor.

De asemenea, 70 de măsuri din rapoartele Curții din anii anteriori (2013–2022) nu au fost încă implementate.

Recomandări finale ale Curții de Conturi

Curtea solicită conducerii Primăriei Constanța:

  1. Recuperarea tuturor sumelor neîncasate sau plătite nelegal;

  2. Actualizarea procedurilor contabile și de control intern;

  3. Respectarea principiilor de legalitate, economicitate și transparență;

  4. Implementarea completă a recomandărilor anterioare până la 31 decembrie 2025.

Raportul Curții de Conturi din 2025 expune o imagine sumbră a gestiunii financiare a municipiului Constanța: proceduri administrative incoerente, lipsă de control, fonduri publice folosite fără justificare și o cultură instituțională de tolerare a abaterilor.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii