Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
05:01 28 09 2021 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

#DobrogeaDigitală „Crucişătorul «Elisabeta» în campanie“, de Marian Moșneagu. Momentul escalei făcute în șantierul naval din Constantinopol, pentru reparaţii.

ro

30 Aug, 2021 00:00 1505 Marime text

 
  • Cel de-al doilea capitol al cărții „Crucişătorul «Elisabeta» în campanie“, de Marian Moșneagu cuprinde, printre altele, momentul escalei făcute în șantierul naval din Constantinopol, pentru reparaţii.
Volumul comandorului (r) dr. Marian Moșneagu, „Crucişătorul «Elisabeta» în campanie“, face parte din colecţia lansată de autor în anul 2002, „Nave militare româneşti“.

Structurată în opt capitole, derulate cronologic, cartea este o veritabilă monografie a primului crucişător al Marinei Militare Române, urmărind, cronologic, toate voiajele, campaniile, manevrele, misiunile și evenimentele în care a fost implicat, de-a lungul celor trei decenii în care a străbătut mările și oceanele lumii.
Materialul bogat documentat este completat cu o interesantă galerie de fotografii cu nava în diferite ipostaze, cu echipajele sale sau cu familia regală.

Prima navă de război a Marinei Militare Române, „Elisabeta“ a fost construită în anul 1888, în Şantierul Naval „Armstrong“ din Newcastle, Anglia, la gura râului Tyne. A intrat în serviciul Flotilei Române la 5 noiembrie 1888.

„Era o navă de oţel, cu o punte ferecată care acoperea maşinile, căldările şi magaziile, cu blindajul punţilor de 44 mm, în borduri de 88 mm, iar la extremităţi de 25,4 mm cubi. Deplasamentul bastimentului armat de luptă era de 1330 tone. Nava avea lungimea între perpendiculare de 71,048 metri, lungimea totală 73,150 metri, pescajul mediu de 3,683 metri şi trei catarge cu vergi pentru vele, cu o suprafaţă totală de 513 mp.

Capacitatea totală a magaziilor de cărbuni era de 322 tone, aşezate deasupra şi sub puntea ferecată. Propulsia era asigurată de două maşini separate de 4700 CP, cu triplă expansiune, tragere directă şi condensaţie la suprafaţă, patru căldări cu trei furnale fiecare şi cu flacără directă şi pentru fiecare câte un ventilator pentru tirajul forţat mişcat prin acţiune directă şi două elice cu trei aripi şi un pas de 2,971 metri. Nava a costat 1.568.750 lei, în care a intrat şi premiul de viteză, fără costurile armamentului.“

În urma unui exercițiu executat în larg, s-a constatat că fie exercițiul nu fusese realizat corect, fie nava avea probleme. Astfel, au început demersurile pentru găsirea problemei și implicit soluției acesteia. Autorul scoate în evidență o serie de documente din perioada construcției navei, printre care și certificatele înaintate de comisia Ministerului de Război.

„S-a constatat că bastimentul este construit după planurile şi caietele de sarcini, conform contractului şi specificaţiilor tipărite, aprobate în urmă de minister, afară de următoarele schimbări aprobate:
a) Adâncimea la secţiunea medie de la chilă la partea superioară a punţii principale (superioare) s-a modificat în timpul construcţiei de la 19’6” la 19’4 ½“.
b) La maşină s-au făcut numai mici modificări, adică în loc de una pompă de incendiu şi de aspiraţie s-au făcut două asemenea, câte una în fiecare cameră de maşină.“

Citește continuarea în cartea „Crucişătorul «Elisabeta» în campanie“, de Marian Moșneagu.

Sursa foto: „Crucişătorul «Elisabeta» în campanie“, de Marian Moșneagu.
 
Dacă în urmă cu 122 ani pionierul culturii românești în Dobrogea, Petru Vulcan, inaugura prima bibliotecă publică la Constanța, pe 23 noiembrie 2017, printr-o onorantă coincidență, cotidianul ZIUA de Constanța, conștient de rolul său pe tărâmul cultural dobrogean, a inaugurat prima BIBLIOTECĂ DIGITALĂ - Fondul Documentar „Dobrogea de ieri și de azi“.
 
DREPTURI DE AUTOR
 
a) Toate informațiile publicate pe site de către ZIUA de Constanța (incluzând, dar fără a se limita la, articole, informații, fotografii, fișiere audio, bannere publicitare) sunt protejate de dispozițiile legale incidente: Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, Legea nr. 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice și Legea nr. 129/1992 privind protecția desenelor și modelelor), titulari ai drepturilor protejate de lege fiind ZIUA de Constanța sau, după caz, furnizorii săi de informații.
 
b) Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, decompilarea, distribuirea, publicarea, afișarea, modificarea, crearea de componente sau produse sau servicii complete derivate, precum și orice modalitate de exploatare a conținutului site-ului, cu excepția afișării pe ecranul unui computer personal și imprimarea sau descărcarea, în scop personal și necomercial în lipsa unui acord scris din partea ZIUA de Constanța.
 
Citește și:

#DobrogeaDigitală: „Crucişătorul «Elisabeta» în campanie“, de Marian Moșneagu. Pregătirea armatei marine și ipotezele de război (galerie foto)

#DobrogeaDigitală: „Presa marinei române. Dicționar bibliografic“. Călătorie în timp
 
#DobrogeaDigitală: „Portul Constanța 1896 – 1996“, de Valentin Ciorbea. Portul Constanţa pe coordonatele reformei şi viitorului


 
Comentarii








Cele mai recente postari