Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
02:00 27 09 2021 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

#DobrogeaDigitală „Portul Constanța 1896 – 1996“, de Valentin Ciorbea. Portul Constanţa pe coordonatele reformei şi viitorului

ro

23 Aug, 2021 00:00 1998 Marime text

 
  • Cartea a fost realizată de prof. univ. dr. Valentin Ciorbea cu ocazia împlinirii unui secol, pe 16 octombrie 1996, de la punerea pietrei fundamentale și inaugurarea oficială a lucrărilor de construcție și modernizare a portului Constanța. La acea vreme, Valentin Ciorbea era cadru universitar la Academia Navală „Mircea cel Bătrân“.

Structurată pe cinci capitole, lucrarea aduce în fața cititorului toate fazele prin care a trecut Portul Constanța între anii 1896 – 1996. Am văzut până acum felul în care s-a pus problema în primele patru capitole. Poți vedea materialele accesând link-urile de mai jos, din categoria Citește și. Mergem mai departe, iar în capitolul V se evidențiază Portul Constanţa pe coordonatele reformei şi viitorului.

Valentin Ciorbea aduce în atenția publică prin cel de-al cincilea capitol al cărții sale, restructurarea activităţii portuare, Zona Liberă Constanţa Sud, și Portul Constanţa - Zonă de Activitate Logistică.

„Schimbările declanşate în societatea românească de Revoluţia din 22 Decembrie 1969 au pus în sectorul economic problema înfăptuirii unei profunde reforme, a cărei esenţă o constituie trecerea de ia economia centralizată la cea de piaţă. Un asemenea proces complex nu putea să nu provoace începutul restructurării activităţii portului Constanţa, cu atât mai mult cu cât şi în structura transporturilor se produc schimbări în rolul, originea şi destinaţia mărfurilor. În noua conjunctură internă şi internaţională, portul Constanţa trebuia să funcţioneze într-o piaţă nouă, diferită de cea pentru care a fost planificat iniţial. Portul trebuia să se adapteze din mers la schimbările interne şi implicaţiile integrării europene şi mondiale.“


Guvernul României a aprobat prin Hotărârea nr. 19 din 10 ianuarie 1991 înfiinţarea unor administraţii cu statut de regii autonome, şi a unor societăţi comerciale pe acţiuni în domeniul exploatării portuare şi transporturilor navale, ca un prim pas în restructurarea activității portuare. Conform acesteia, s-a reorganizat întreprinderea Administraţia Canalului Dunăre - Marea Neagră în Administraţia Canaieior Navigabile Constanţa, ce se ocupă, în regim de regie autonomă, de expioatarea eficientă a canaieior navigabile Cernavodă - Constanţa şi Poarta Albă - Midia - Năvodari. Unul dintre momentele importante ale vieții portului Constanța a fost când s-a transformat în societate pe acţiuni cu capital de stat, prin Hotărârea Guvernului nr. 1224 din 23 noiembrie 1990. Acest fapt i-a asigurat libertatea managerială şi deschidere mai mare spre piaţa externă.

„Până în anul 1990 dezvoltarea portului Constanţa a fost asigurată conform reglementărilor prin alocarea de resurse bugetare. Începând cu 1990, în noile condiţii economice, alocaţiile bugetare au scăzut considerabil. De asemenea, prin înfiinţarea societăţilor comerciale de operare portuară s-a modificat şi conceptul investiţional, rolul statului llmitându-se la lucrările de infrastructură pentru dezvoltarea domeniului public. Realizarea capacităţilor de operare şi a suprastructurii în general revine societăţilor comerciale care concesionează suprafeţe ale teritoriului portuar.

Referindu-ne la activitatea esenţială a portului Constanţa, traficul şi mişcarea maritimă înregistrate după anul 1989, datele statistice consemnează o scădere vertiginoasă. Dacă în anul 1989 totalul traficului a fost de 62.231 mii tone, în anul 1990 a scăzut la 42.425 mii tone, iar în 1992 la 26.882 mii tone, ceea ce a situat traficui la nivelul anilor 1976-1977 (vezi anexa 2) şi o utilizare a capacităţii maritime de operare de 35%.“

 
Realizarea Zonei Libere din Portul Constanța de Sud, s-a dovedit de o maximă importanță pentru atragerea partenerilor străini. Prin statutul său special şi foarte favorabil din punctul de vedere al facilităţilor fiscale şl vamale – respectiv scutirea de la plata impozitului pe profit, a accizelor şi TVA-ulul, Zona Liberă Constanţa Sud a constituit un punct de interes atât pentru oamenii de afaceri români, cât şi străini. Datorită poziției geografice, Zona Liberă Constanţa Sud oferea un avantaj favorabil investitorilor pe plan european, pentru regiunile central europene fără ieşire la mare, ca şi pentru cele din ţările din Orientul îndepărtat şi Africa de Sud interesate de relaţii comerciale cu zonele sud-estice şi central europene.

„Începând cu anul 1991, Zonei Libere Constanţa Sud i s-a acordat din partea factorilor de decizie o atenţie mult mai mare. Fiind considerat obiectiv de investiţie, în baza Hotărârii Guvernamentale nr. 382 / 1991 şi Legii 79 / 1992 pentru continuarea amenajărilor s-a acordat Administraţiei Portului Constanţa un credit bancar de 2.000 milioane lei.“

 
Citește continuarea în cartea „Portul Constanța 1896 – 1996”, de Valentin Ciorbea.

Sursa foto: cartea „Portul Constanța 1896 – 1996”, de Valentin Ciorbea.
 
Dacă în urmă cu 122 ani pionierul culturii românești în Dobrogea, Petru Vulcan, inaugura prima bibliotecă publică la Constanța, pe 23 noiembrie 2017, printr-o onorantă coincidență, cotidianul ZIUA de Constanța, conștient de rolul său pe tărâmul cultural dobrogean, a inaugurat prima BIBLIOTECĂ DIGITALĂ - Fondul Documentar „Dobrogea de ieri și de azi“.
 
DREPTURI DE AUTOR
 
a) Toate informațiile publicate pe site de către ZIUA de Constanța (incluzând, dar fără a se limita la, articole, informații, fotografii, fișiere audio, bannere publicitare) sunt protejate de dispozițiile legale incidente: Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, Legea nr. 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice și Legea nr. 129/1992 privind protecția desenelor și modelelor), titulari ai drepturilor protejate de lege fiind ZIUA de Constanța sau, după caz, furnizorii săi de informații.
 
b) Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, decompilarea, distribuirea, publicarea, afișarea, modificarea, crearea de componente sau produse sau servicii complete derivate, precum și orice modalitate de exploatare a conținutului site-ului, cu excepția afișării pe ecranul unui computer personal și imprimarea sau descărcarea, în scop personal și necomercial în lipsa unui acord scris din partea ZIUA de Constanța.
 
Citește și:

#DobrogeaDigitală: „Portul Constanța 1896 - 1996”, de Valentin Ciorbea. Progresele Portului Constanţa între anii 1948 și 1989

#DobrogeaDigitală: „Portul Constanța 1896 – 1996”, de Valentin Ciorbea. Evoluția Portului Constanța, între anii 1918 și 1947

#DobrogeaDigitală: „Portul Constanța 1896 - 1996“, de Valentin Ciorbea. Dezvoltarea Portului Constanţa, între anii 1896 și 1918

#DobrogeaDigitală: „Portul Constanța 1896 – 1996”, de Valentin Ciorbea. De la Tomis la Portul Constanța


 
Comentarii








Cele mai recente postari