Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
00:07 27 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Revolta carmacilor

ro

20 May, 2003 00:00 1120 Marime text

Cincizeci de timonieri si marinari fluviali s-au ridicat impotriva armatorului

In dana 97 a Portului Constanta, peste cincizeci de marinari s-au revoltat impotriva armatorului CNFR Navrom Galati * Protestatarii reclama faptul ca nu le sunt respectate drepturile cuprinse in contractele individuale de munca * Conditiile de viata de la bordul slepurilor sunt sub limita suportabilitatii * Salariile marinarilor nu depasesc suma de 2,8 milioane lei * Marinarii spun ca nu sunt platiti conform timpului lucrat la bordul navelor * Deseori, slepurile acestora sunt atacate, in zona Cernavoda, de pirati romani * Contactat telefonic, responsabilul navelor de la Galati, Anghel Maricel, i-a amenintat pe marinarii protestatari ca le va taia cabinele si-i va da afara * Doua slepuri ar fi trebuit sa plece spre Galati, pentru incarcare, dar carmacii au refuzat sa plece

Ieri dimineata, in dana 97 fluviala a Portului Constanta, peste 50 de marinari imbarcati la bordul a peste 20 de slepuri aflate acostate in aceasta locatie, s-au adunat pe cheu protestand impotriva armatorului CNFR Navrom Galati, datorita faptului ca acesta nu-si respecta obligatiile contractuale prevazute in contractele individuale de munca incheiate cu marinarii. In primul rand, carmacii si marinarii protestatari reclamau faptul ca salariile de mizerie pe care le primesc le-au fost micsorate conform noului Cod al Muncii. Pe de alta parte, nu le sunt platite orele suplimentare, iar zilele muncite in timpul sarbatorilor legale nu le sunt platite dublu, conform legii. Totodata, navigatorii reclama faptul ca sunt obligati sa se treaca in pontajele zilnice cu numai opt ore de munca, iar ei, de fapt, lucreaza 24 de ore din 24. Conditiile de viata la bordul slepurilor unde muncesc acestia sunt sub orice critica. Nu beneficiaza nici de cele mai modeste conditii de trai, acestia neavand posibilitatea de a mentine alimentele in conditii proprii, apa potabila din tancurile ruginite este improprie consumului, energia electrica necesara bordului le este rationata prin cotele extrem de reduse de motorina care le sunt alocate de compania galateana etc. De asemenea, slepurile navigheaza doar cu un singur om la bord, acesta facand parte, conform legii, din echipajul de siguranta al unei nave, si nicidecum din echipajul de exploatare, care ar trebui compus din cel putin doi oameni, carmaci si marinar.

Victime ale piratilor de tot felul

Timpul petrecut acasa de navigatori este extrem de redus, deoarece acestia nu beneficiaza de om la schimb. De aceea, peste 85 la suta dintre marinarii de la bordul acestor slepuri se afla la cea de-a doua casatorie, familiile acestora destramandu-se tocmai din cauza lipsei indelungate si a calatoriilor lungi. Sunt momente in care slepurile respective sunt ancorate in golful din zona Constanta-Sud Agigea si stau acolo luni intregi, fara posibilitatea marinarilor de a veni la mal. Prezenta noastra in randul protestatarilor a declansat o adevarata isterie a destainuirilor. Marinarii spun ca sunt frecvent victimele piratilor din zona Cernavoda, pirati romani care urca la bordul slepurilor si fura bunurile marinarilor, precum si cantitati importante din incarcatura. In aceste conditii, marinarii ar fi trebuit sa beneficieze, conform normelor internationale, de bonusuri de risc, dar, cum fenomenul pirateriei nu este recunoscut de oficialitatile portuare din zona Cernavoda, nu poate fi vorba de asa ceva. Si asta in contextul in care marinarii afirma ca au anuntat in nenumarate randuri autoritatile despre faptul ca au fost jefuiti atat ei, cat si incarcaturile slepurilor. O alta chestiune demna de luat in seama de autoritatile competente in domeniul navigatiei, si nu numai, este cea a deratizarilor regulate care se efectueaza in magaziile de marfa ale slepurilor transportoare de produse agricole. In aceste cazuri, sunt folosite substante toxice si, conform regulilor de intrebuintare, timp de 24 de ore de la inceperea operatiunii de deratizare, personalul de serviciu al slepului nu trebuie sa ramana la bord, acesta fiind in pericol de otravire. Carmacii si marinarii protestatari spun ca, in aceste cazuri, sunt obligati de catre armator sa ramana la bordul slepurilor. Profitand de prezenta noastra in mijlocul lor, marinarii si-au varsat toate "ofurile", unul dintre acestea fiind si absurda restrictie impusa de cei de la CNFR Navrom Galati, prin care sotiile marinarilor nu pot fi luate cu ei la bord in timpul calatoriilor, cu toate ca cei de la Vama sau Frontiera nu ingradesc acest drept. Pentru multi dintre marinari prezenta sotiilor lor la bordul slepurilor si barjelor le este necesara, mai ales ca, asa cum am mai spus, acasa nu se pot vedea decat cel mult cateva ore. Din acest punct de vedere, atitudinea armatorului este considerata de marinari drept un atac la adresa echilibrului familial, de care, dupa cum se vede, nu au parte.

Revolta poate degenera

Contactat telefonic de fata cu noi, responsabilul acestui grup de nave, aflat la CNFR Galati, Maricel Anghel, i-a amenintat pe protestatari ca va veni la Constanta si-i va aranja pe toti. "Va tai cabinele si va dau afara", asa s-a exprimat Anghel in auzul tuturor celor de fata care ascultau convorbirea telefonica. La acel moment, doua dintre slepurile aflate acostate in dana 97 ar fi trebuit sa paraseasca cheul si sa se indrepte spre Galati, pentru a fi incarcate cu tabla. Din spirit de colegialitate, tipic marinaresc, carmacii celor doua slepuri au refuzat sa plece. Gestul celor doi i-a scos din sarite pe cei de la Galati, acestia incercand sa intimideze protestatarii prin telefoane de amenintare. Aceasta stare de tensiune s-a instalat in randul marinarilor inca de vinerea trecuta, cand au fost anuntati ca le vor fi micsorate salariile. Atunci, Anghel le-a promis protestatarilor ca ieri va fi venit la Constanta, pentru rezolvarea conflictului. Dar nerespectarea angajamentul asumat de Anghel a scos din sarite marinarii, acestia apeland la reprezentatii presei in vederea mediatizarii cauzei lor. Ceea ce dezavantajeaza enorm pe toti protestatarii este faptul ca acestia nu au avut dreptul, de la bun inceput, sa fie membri in vreun sindicat. Cu toate ca indeplinesc cerintele legale de constituire intr-un sindicat sau de afiliere la un alt sindicat de profil, marinarii spun ca nu au avut voie sa se organizeze, restrictia fiind impusa inca de din momentul semnarii contractelor individuale. Ieri, toti cei cincizeci de marinari erau hotarati sa se inscrie intr-un sindicat care sa le poata apara interesele. Unul dintre aceste sindicate existente la care s-ar putea afilia sau inscrie este Sindicatul "Navalistul", din Tulcea. Tot ieri, in jurul orei 14.30, am incercat sa-l contactam personal pe seful de sectie Maricel Anghel. Din pacate, acesta nu ne-a raspuns la telefon, iar colegii sai de la CNFR Navrom Galati ne-au spus ca acesta isi lasase telefonul la incarcat in birou, fiind plecat pe teren. Cu toate ca am anuntat motivul pentru care am dorit sa-l contactam si am lasat un mesaj expres sa ne anunte in momentul sosirii sale la birou, nu am primit nici un semn de viata din partea acestuia, dovada ca nu a dorit sa comenteze cele petrecute ieri la Constanta. Vom reveni cu amanunte legate de acest aspect, deoarece marinarii protestatari spun ca sunt hotarati sa-si apere drepturile cu orice pret.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii