Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
20:18 10 12 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Liderul SLN, Adrian Mihălcioiu, despre românii arestaţi în Argentina Răzbunarea asiaticilor sau tragica poveste a unor români aruncaţi, peste bord, în ocean (galerie foto)

ro

24 Aug, 2013 00:00 3524 Marime text
Doi marinarii români au fost arestaţi, fiind acuzaţi că ar fi aruncat în apele oceanului pasageri clandestini.

Comandantul român, împreună cu secundul său, tot român, şi cu alţi cinci membri ai echipajului unei nave au fost arestaţi preventiv de autorităţile argentiniene, ei fiind acuzaţi că au aruncat peste bord în apele oceanului patru pasageri clandestini congolezi găsiţi pe vas, a relatat agenţia EFE. Nava RM Power, aparţinând unui armator grec şi care naviga sub pavilion Insulele Marshal, a plecat la începutul lunii iulie din Congo către portul argentinian Rosario. La puţin timp după ce a ridicat ancora, echipajul a găsit la bordul vasului şapte congolezi şi s-a decis revenirea în port, unde aceştia au fost debarcaţi. Potrivit declaraţiilor furnizate de unii membri ai echipajului, câteva zile mai târziu, când nava se afla deja în apele internaţionale, alţi patru congolezi au fost găsiţi ascunzându-se pe vas, aceştia fiind ulterior legaţi şi aruncaţi în apele oceanului.
Cei arestaţi sunt comandantul Florin Filip, secundul său, Robert Racoviţă, şi cinci marinari filipinezi. Echipajul navei era alcătuit din 21 de marinari. Potrivit „La Capital”, la 400 de kilometri de coasta africană, pe 7 iulie, marinarii au descoperit alţi patru clandestini. Aceştia sunt o problemă pentru orice cursă comercială, deoarece înseamnă bani pierduţi. Dacă RM Power ar fi ajuns în Argentina cu imigranţii clandestini la bord, costurile de repatriere ale acestora, după expulzare, ar fi trebuit suportate de firma WEM Lines, potrivit reglementărilor internaţionale. Costurile aproximative erau de 30.000 de dolari pentru fiecare congolez. Căpitanul Florin Filip şi secundul său, Robert Racoviţă au ordonat marinarilor filipinezi să ia congolezii de mâini şi de picioare, iar după ce i-au lovit în cap, i-au aruncat în mare. Marinarii filipinezi ar fi tăcut vreme de trei zile, dar apoi au alertat firma WEM Lines că vor să îşi încheie contractele.

„Nu cred că sunt vinovaţi”, spune Adrian Mihălcioiu

Liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor Constanţa, Adrian Mihălcioiu, a declarat că nu crede că cei doi români ar fi în stare de aşa ceva. „Cred că sunt nişte declaraţii de răzbunare ale unor navigatori filipinezi care au vrut să plece acasă. Autorităţile din Congo sunt nevoite să demareze o anchetă, dar eu cred că sunt nevinovaţi”, a explicat Adrian Mihălcioiu. Cât priveşte cei doi români arestaţi - comandantul Florin Filip, şi secundul său, Robert Racoviţă, aceşti nu sunt membrii ai Sindicatului Liber al Navigatorilor din România.  Nava RM Power aparţine firmei WEM Lines, fondată în 1982, are sediul comercial în Atena, şi naviga sub pavilion Insulele Marshall.

Şi marinarii români au fost aruncaţi la apă

Două accidente similare s-a întâmplat în anul 1996 şi au fost relatate pe larg de Constantin Cumpănă şi Corina Apostoleanu în lucrarea „Amintiri despre o flotă pierdută“, vol. II - „Voiaje neterminate“, 2011, Editura „Telegraf Advertising“. „În 1996, 14 martie, Radu Danciu (31 ani) şi Petre Sângeorzan (21 ani), aflaţi la bordul navei-portcontainer „Maersk Dubai“, ex-„Ming Fortune“ (pavilion: Taiwan, IMO: 8012671, armator: „Taiwan's Yangming Marine Transport Corporation“, comandant - Shiou Cheng, 30.700 tdw, 30.779 trb, lungime - 210,10 m, lăţime - 32,30 m, echipaj - 18 membri, constructor - martie 1983, „China SB Corp“, Kaohsiung - Taiwan, lansată la apă la data de 2 octombrie 1982) au fost ucişi cu premeditare, fiind aruncaţi peste bordul navei în apele Oceanului Atlantic. Cei doi români se îmbarcaseră la bordul navei pe data de 10 martie 1996, în portul spaniol Algeciras (Spania), şi călătoreau clandestin, dorind să ajungă din Spania în Canada. Ei au fost descoperiţi de ofiţerul Rodolfo Miguel, după două zile de la plecarea navei din port. Echipajul navei era format din şase ofiţeri taiwanezi şi 12 marinari filipinezi. Shiou Cheng (34 ani), comandantul vasului, a luat decizia de a se întoarce în portul spaniol pentru a-i preda pe cei doi români autorităţilor spaniole, pentru a scăpa de amenda de 7.000 de dolari pe care ar fi trebuit să o plătească în Canada pentru fiecare pasager clandestin depistat la bordul navei. Vremea era nefavorabilă şi comandantul a renunţat la acest plan, ordonând marinarilor să construiască o plută improvizată din două butoaie metalice. Fără milă şi neţinând seama de disperarea, insistenţele şi implorările românilor, comandantul Shiou Cheng a decis, împreună cu ofiţerul mecanic Chung-chih Wu, să îi arunce peste bord pe Danciu şi Sângeorzan, fără apă potabilă sau mâncare şi cu veste de salvare artizanale!  Un marinar filipinez, martor ocular la crimă, a declarat: „Am auzit ţipete pe punte. Am văzut doi oameni îngenuncheaţi în faţa căpitanului, cerând îndurare. Erau disperaţi. Ne implorau să nu-i lăsăm acolo şi căutau o fărâmă de omenie în ochii celor prezenţi la această scenă. Un român săruta picioarele comandantului strigând «Mamă, ajută-mă!». Nu am putut să fac nimic, căci primisem ordin de debarcare de la ofiţerii taiwanezi“. Pluta improvizată nu a rezistat mai mult de un minut şi s-a dezintegrat, iar cei doi tineri au dispărut imediat în apa rece şi adâncă a oceanului. Nava se afla la numai o zi distanţă de port! În următorul port, la Houston, filipinezii, Rodolfo Miguel, Ariel Broas şi Juanito Ilagan l-au întâlnit pe călugărul Randy Albano şi, mai târziu, i-au scris despre incidentul cu cei doi români ucişi de ofiţerii taiwanezi. 

Un alt adolescent român, înjunghiat pe nava morţii  „Maersk Dubai“

În ziua de 18 mai 1996, alţi doi transfugi români, Florin Gh. Mihoc (18 ani) şi Nicolae Paşca (24 ani, din judeţul Satu Mare), au fost descoperiţi de un membru al echipajului la bordul navei „Maersk Dubai“. Ei se urcaseră clandestin la bordul navei, pe 16 mai 1996, în portul Algeciras. Florin Mihoc a fost bătut crunt de comandant şi ofiţerul mecanic  înjunghiat pe la spate şi aruncat în apele oceanului, deşi adolescentul i-a implorat în genunchi pe taiwanezi să-i fie cruţată viaţa. Unul dintre membrii echipajului a declarat postului de televiziune canadian CBC: „S-a dus direct la fund. L-am văzut pe acel om strigând, îngenunchind şi implorând să nu fie omorât. Toţi ofiţerii erau prezenţi pe punte, dar nu au făcut nimic pentru împiedicarea crimei“. Celălalt român, Nicolae Paşca, a fost descoperit de un marinar filipinez, care, îngrozit de crima ofiţerilor taiwanezi, l-a ascuns în alt loc al vasului, până ce nava a ajuns în portul Halifax (Canada). Între timp, călugărul Randy Albano a scris la Halifax (Nova Scoţia), următorul port de destinaţie a navei. Când nava a ajuns în port, autorităţile canadiene au sechestrat nava „Maersk Dubai“ şi a arestat şapte ofiţeri taiwanezi de la bordul acesteia, sub acuzaţia de crimă cu premeditare. Tot în portul Halifax, pe 24 mai, opt marinari filipinezi au dezertat de pe navă şi au povestit Poliţiei despre atrocităţile la care au fost martori. (…) În urma anchetei declanşate de autorităţile canadiene, la bordul navei au fost găsite dovezile existenţei celor patru marinari români confirmându-se mărturiile marinarilor filipinezi. După mai multe şedinţe de audieri şi deliberări, desfăşurate pe parcursul a câteva luni, Curtea Supremă de Justiţie a decis că Statul Canadian nu are competenţa să judece un caz care s-a petrecut în apele internaţionale, astfel că sechestrul pe navă a fost ridicat, iar cei şapte ofiţeri taiwanezi au fost eliberaţi pe cauţiune şi extrădaţi în Taiwan, la cererea acestuia şi sub ameninţarea cu presiuni economice asupra Canadei. La sfârşitul lunii mai 1996, Statul Român a cerut Taiwanului extrădarea celor şase ofiţeri taiwanezi, dar a fost refuzat, întrucât între România şi Taiwan nu există relaţii diplomatice, în condiţiile în care nu-l recunoaşte ca stat.
(…)  Ajunşi în Taiwan la un an după evenimente, pentru a fi judecaţi, ofiţerii criminali nu au fost niciodată condamnaţi. Doar comandantul Cheng Shiou a fost pus sub acuzare, dar a fost achitat, deoarece nu s-a putut demonstra că cei trei români au murit, din moment ce nu le-au fost descoperite cadavrele”, fragment din volumul Amintiri despre o flotă pierdută“.

Ti-a placut articolul?

Comentarii