Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
04:57 17 05 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Medgidia, sub atacul cocs-petrolului si clincherului

ro

30 Apr, 2004 00:00 2113 Marime text

Lafarge Romcim ignora legislatia de protectie a mediului

Populatia din zona Portului Medgidia se plange din cauza pulberii respirabile care circula purtata de vant in imprejurimile depozitelor de ciment, clincher si cocs-petrol * Traseul urmat de pulberea de cocs-petrol, importata de producatorul de ciment si utilizata la fabricarea clincherului prin procesul de sinterizare, este destul de sinuos, trecand prin mai multe "maini" * De la SC Minmetal SA cocs-petrolul pleaca transportat de barje descoperite catre Portul Medgidia * Depozitarea acestuia se face in halde in aer liber * Praful de cocs-petrol este in voia fiecarei rafale de vant, care poarta nori grei de pulbere neagra catre canal sau catre zona populata a orasului * Clincherul depozitat in Portul Medgidia face aceleasi ravagii, "pavoazand" drumurile de acces * Este cunoscut faptul ca acest produs este cancerigen

Sesizarile despre fenomenul Lafarge Romcim continua, tot mai multi cetateni din Medgidia fiind alarmati de norii de praf negru-cenusiu degajati in zona fabricii de ciment. In zona Portului Medgidia este o situatie similara, iar cei care isi desfasoara activitatea acolo se plang din aceleasi motive: pulbere respirabila care circula in voie in imprejurimile depozitelor de ciment, clincher si cocs-petrol. La cererea populatiei din zona, o echipa a cotidianului "ZIUA de Constanta", impreuna cu reprezentanti ai organizatiei non-guvernamentale "EcoDobrogea", a descins, in cursul zilei de ieri, la locurile reclamate. Destinatia finala a fost Portul Medgidia, locul in care se tranziteaza si respectiv se depoziteaza temporar cantitatile masive de materie prima sau produs finit rezultate de la Lafarge Romcim Medgidia. Traseul urmat de pulberea de cocs-petrol, importata de producatorul de ciment si utilizata la fabricarea clincherului prin procesul de sinterizare, este destul de sinuos, trecand prin mai multe "maini". Prima dintre acestea este descarcarea-incarcarea in Portul Constanta, prin intermediul SC Minmetal SA, a importurilor de cocs-petrol. Urmatorul pas este transportul pe canal, in barje, spre Portul de la Medgidia. De aici, odata descarcat, cocs-petrolul este depozitat o perioada de timp pe platforme in aer liber, de unde asteapta sa fie incarcat in autobasculante si dus la fabrica de ciment. Inca de la prima halta, Portul Constanta, apar problemele referitoare la modul de depozitare a cantitatilor imense de materie prima, respectiv cocs-petrol. Acesta este depozitat in halde amenajate in aer liber, la voia fiecarei rafale de vant, indiferent de intensitate. Vantul de nord duce pulberea in stare pura in zona hotelurilor din zona Agigea, Eforie si chiar mai spre sud. In ceea ce priveste incarcarea si transportul pana la Medgidia, acestea se fac neprotejat, in conditii precare, cu utilaje uitate de cand lumea, dar functionabile la romani. Incarcarea se face in barje descoperite, care se deplaseaza pe calea apei, de-a lungul canalului navigabil, pana in Portul Medgidia. Aici sunt inca o data descarcate si depozitate in aer liber, identic cu haldele din Portul Constanta. Din nou la voia fiecarui vant razlet! Mai departe, autobasculantele, incarcate pana la refuz, una cate una, urmaresc traseul cu destinatia Lafarge Romcim Medgidia. In fiecare din aceste halte si de-a lungul traseului exista pierderi pe sol in urma manevrelor efectuate cu acest tip de materie prima. Pe fiecare dintre drumurile de acces si in porturi s-a depus o patura consistenta de cocs-petrol. Angajatii care lucreaza la manipularea acestui produs ajung sa se confunde, din punctul de vedere al coloraturii, cu ceea ce se depoziteaza in aceste zone. Muncitorii de la Medgidia au afirmat ca, in urma cu doi ani, existau in dotare masti de protectie impotriva pulberilor care circula liber in aer, iar despre sporuri de toxicitate sau portii zilnice de apa minerala sau lapte nici nu se mai poate pomeni. Conducerea fabricii de ciment a declarat ca are grija sa ude toate drumurile afectate de transportul de cocs-petrol, clincher, doar ca, in miezul zilei, acestea erau perfect uscate de soare. Acesta este doar unul dintre aspectele negative ale activitatii Lafarge in zona, alaturat de poluarea masiva cu materii prime a Dunarii in timpul transportului efectuat cu barje. Poate ca anumiti specialisti vor veni cu argumentul ca materia prima pierduta pe traseu este in cantitati mici, fapt care nu va genera anumite efecte negative asupra mediului inconjurator, insa apare in ecuatie notiunea de timp, rulaj periodic de materie prima, cat si calitatea poluantului. Acestia pot deveni factori importanti demni de luat in considerare in cazul unei evaluari specializate a impactului peste cinci ani, de exemplu. Sindromul Lafarge este completat de circuitul fabricarii si exportului, alte surse de poluare agresiva a aerului, solului si apei.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii