Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
05:57 20 10 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Daniela Vlădescu - „La mijloc sunt interese materiale” Cine a pus ochii pe Teatrul Oleg Danovski (document)

ro

16 Sep, 2013 00:00 3948 Marime text
Teatrul Naţional de Operă şi Balet Oleg Danovski din Constanţa va fi desfiinţat, potrivit unui proiect de hotărâre privind reorganizarea Operei Naţionale Bucureşti.
 
Guvernul pregăteşte reorganizarea Operei Naţionale Bucureşti, proces ce presupune „fuziunea prin absorbţie cu Teatrul Naţional de Operetă Ion Dacian, cu Centrul Naţional al Dansului Bucureşti, cu Centrul Naţional de Artă Tinerimea Română şi cu Teatrul Naţional de Operă şi Balet Oleg Danovski din Constanţa, instituţii ce ar urma să se desfiinţeze”. Proiectul de hotărâre l-a şocat pe directorul Teatrului Oleg Danovski, Daniela Vlădescu: „Sunt uimită. Cine a gândit, cine a dorit aşa ceva? La mijloc sunt vanităţi şi interese materiale. Constanţa nu poate fi lăsată fără cultură”, a declarat directorul instituţiei de cultură.
 
Reducerea cheltuielilor bugetare
 
În proiectul de hotărâre, considerat chiar de către Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional „un proiect cultural ambiţios”, se menţionează: „Având în vedere domeniile de activitate conexe ale acestor instituţii de spectacole, precum şi necesitatea reducerii cheltuielilor bugetare, se impune înfiinţarea unei instituţii publice care să gestioneze în mod integrat şi coerent aceste subdomenii prin reorganizarea acestora prin fuziunea prin absorbţie, cu reducere de personal”.
În document se precizează că „managerul Operei are dreptul să depună un nou proiect de management adaptat noii forme organizatorice a instituţiei, în termen de 45 de zile de la aprobarea regulamentului de organizare şi funcţionare pentru punerea în aplicare a reorganizării”.

Interesant este însă că personalul fiecăreia dintre aceste instituţii va fi, într-un fel sau altul, afectat de reorganizare: „Personalul instituţiilor desfiinţate se preia şi va fi încadrat în limita numărului maxim de posturi aprobat pentru Operă, beneficiind de drepturile salariale acordate, potrivit legii, pentru categoriile de funcţii din cadrul instituţiei publice”. Aşadar, în limita numărului maxim de posturi aprobat. În momentul de faţă, Teatrul Oleg Danovski are, potrivit spuselor Danielei Vlădescu, 127 de angajaţi pe organigramă, pe statul de funcţii. Pentru că niciun departament nu este complet, instituţia are însă şi 80 de colaboratori. În această ordine de idei, în proiect se arată: „Încetarea raporturilor de muncă ale personalului, ca urmare a reorganizării potrivit prezentei, se face cu respectarea procedurilor şi termenelor legale aplicabile categoriei de personal din care face parte şi a prevederilor legale privind protecţia socială şi reprezentanţii salariaţilor sau, după caz, ai sindicatelor”.
 
„De ce Constanţa? La mijloc sunt vanităţi şi interese materiale”
 

Cum priveşte directorul Teatrului Naţional de Operă şi Balet Oleg Danovski acest proiect? Ei bine, Daniela Vlădescu a declarat că nu a ştiut nici măcar că ar exista discuţii pe această temă. „Se va întâmpla, dacă se va întâmpla, fără ca noi să fim consultaţi. Am solicitat de două ori să intru în audienţă la ministrul Culturii, dar nu am primit niciun răspuns. Mă duc mâine (astăzi) la Minister, am promisiunea că voi fi primită. Şi o să-i cer premierului Victor Ponta sprijinul pentru ca acest proiect să nu se concretizeze. O să-i solicit şi un control financiar al Corpului de Control pentru a vedea eficienţa fiecăreia dintre instituţiile vizate de reorganizare”, susţine Vlădescu.
Directorul teatrului constănţean a subliniat că instituţia pe care o conduce are, de la jumătatea anului, „încasări enorme, adică venituri proprii cât pentru tot anul”, fapt pentru care nu vede motivul pentru care s-ar impune desfiinţarea Oleg Danovski. „Teatrul ăsta a muncit pe rupte, chiar dacă a avut un buget foarte mic. Oamenii (n.r. din teatru) sunt şocaţi. De ce Constanţa?”, întreabă, retoric, Daniela Vlădescu.
 
„Constănţenii nu sunt înapoiaţi”
 
În opinia directorului, acest lucru se întâmplă pentru că „la mijloc sunt vanităţi şi interese materiale”. Daniela Vlădescu critică dur ministerul condus de liberalul Daniel Barbu pentru că, susţine ea, ar fi făcut acest proiect de hotărâre „în secret”. „Constanţa nu poate fi lăsată fără cultură. Constănţenii nu sunt retrograzi, nu sunt înapoiaţi. Ei merită cultură şi merită teatre”, a afirmat directorul Teatrului Oleg Danovski.
 
„Nu ştiu nimic despre acest aspect”
 
A fost interesant să aflăm, în acest context, ce crede preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa (CJC), Nicuşor Constantinescu, despre proiectul de hotărâre, având în vedere că, în urmă cu aproximativ trei ani, CJC-ul şi-a dat acordul ca Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski” să treacă sub autoritatea Ministerului Culturii din cea a Consiliului Judeţean. „Nu ştiu nimic despre acest aspect şi nici nu mai e (n.r. Teatrul Oleg Danovski (sub autoritatea CJC)”, a fost răspunsul social democratului.
L-am contactat telefonic şi pe deputatul de Constanţa Mădălin Voicu, membru al Comisiei de Cultură din Camera Deputaţilor. Parlamentatul social democrat nici nu aşteptat să afle motivul pentru care este deranjat şi a închis telefonul. Aşa cum îi „şade” bine unui ales prin votul direct al cetăţeanului, plătit din bani publici.

Ti-a placut articolul?

Comentarii