Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
12:37 21 10 2025 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Acord european pentru axa verticală Constanța va fi legată prin autostradă și cale ferată de Marea Egee

ro

21 Oct, 2025 09:55 528 Marime text
Un acord de cooperare între Grecia, Bulgaria, România și Comisia Europeană pentru realizarea axei verticale care va lega Marea Egee de Marea Neagră urmează să fie semnat la Bruxelles în luna noiembrie, potrivit declarațiilor comisarului european pentru transport durabil și turism, Apostolos Tzitzikostas.

Oficialul european a subliniat că proiectul reprezintă „o prioritate absolută” și „un compendiu al programelor europene de infrastructură transfrontalieră”, cu un rol strategic major atât pentru dezvoltarea economică, cât și pentru securitatea continentului.

Noua axă multimodală, care va include autostrăzi și căi ferate moderne, va conecta porturile Constanța (România), Burgas și Varna (Bulgaria) cu Salonic și Kavala (Grecia), facilitând transportul de mărfuri și mobilitatea civilă și militară între Marea Neagră și Mediterană.

„Europa trebuie să-și întărească nu doar sistemele de apărare, ci și infrastructura care permite deplasarea rapidă a echipamentelor și personalului acolo unde este nevoie”, a declarat Tzitzikostas.

Potrivit comisarului, proiectul va avea un impact semnificativ asupra comerțului regional, oferind totodată o nouă rută strategică de conectare a Republicii Moldova și Ucrainei la coridoarele europene de transport.

Plan concret și finanțare mixtă

Acordul de la Bruxelles va include un plan de acțiune detaliat și un calendar strict pentru implementare, fiecare stat urmând să-și realizeze propriile tronsoane. Finanțarea va proveni din fonduri europene și resurse naționale.

Proiectul, estimat la 6 miliarde de euro, prevede ca autostrada de mare viteză dintre Portul Constanța și orașul grecesc Kavala să fie finalizată în aproximativ cinci ani. Traseul va facilita și legături către litoralul bulgăresc, dar și noi poduri peste Dunăre – inclusiv la Giurgiu-Ruse – pentru a susține creșterea fluxurilor comerciale.

În paralel, un proiect feroviar comun Grecia–Bulgaria își propune modernizarea și unificarea căii ferate dintre Salonic, Burgas și Varna, ca parte integrantă a coridorului european.

Beneficii economice și turistice

Oficialii europeni consideră că axa verticală va aduce avantaje majore pentru dezvoltarea economică, turism și mobilitate. Conectarea directă între Salonic și București va permite un flux mai rapid de mărfuri, dar și o nouă rută pentru turiștii care vor putea călători cu ușurință între Grecia și restul Europei.

„Porturile Greciei vor deveni porți de intrare pentru comerțul european, iar România va beneficia de o legătură rapidă între Marea Neagră și Mediterană. Este un pas istoric pentru întreaga regiune”, a concluzionat Tzitzikostas.

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii