Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
15:32 19 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Combinatia Colas

ro

27 Feb, 2007 00:00 3622 Marime text
1172519882.jpg

La finele anului trecut, Directia Regionala de Drumuri si Poduri Constanta a organizat o licitatie pentru consolidarea terasamentului rutier de drum national, dintre Eforie Nord si Sud # Castigatoare a fost declarata societatea comerciala ADP Constanta-Grup Colas SA, care se afla in proces cu Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, in subordinea careia se afla DRDPC

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - Directia Regionala de Drumuri si Poduri Constanta - a organizat la 20 noiembrie anul trecut o licitatie pentru efectuarea lucrarilor de consolidare a terasamentului si refacere a sistemului rutier al portiunii de drum national, de la kilometrul 14 la kilometrul 17, dintre Eforie Nord si Sud. Potrivit declaratiei lui Aidin Ibram, directorul DRDPC, au cumparat caietele de sarcini cinci firme, respectiv Ashroich Romania SRL, Genesis International SA Bucuresti, ADP Constanta - Grup Colas SA, Spedition UMB Bacau, PA&CO SRL Oituz, singura care nu a participat la licitatia efectiva fiind cea de-a doua din lista. Oferta cea mai buna a fost prezentata de Colas - Grup Constanta, care, de altfel, a si fost declarata castigatoare. Valoarea investitiei se ridica la aproape 87 de miliarde de lei si consta in inaltarea soselei cu 30 pana la 50 de centimetri a actualului terasament in vederea protejarii sistemului rutier existent si consolidarea sa. Si uitarea e buna la ceva Revenind la licitatia respectiva, trebuie spus ca, pana la acest eveniment, directia locala de drumuri si poduri avea un bun obicei. Imediat dupa ce se tinea licitatia, pe pagina de internet a institutiei aparea castigatorul acesteia. Ca un facut, conducerea institutiei statului a omis, de data aceasta, sa treaca la capitolul acordarea de contract cine a fost adjudecatarul. Poate o fi o intamplare, poate ceva voit, nu prea stim. Ceea ce stim este ca pe pagina oficiala de internet nu a fost trecut nimic in legatura cu acest contract. Si totusi lucrarea, de aproape 87 de miliarde de lei, a fost acordata firmei franceze ADP Constanta - Grup Colas SA, cu care compania mama a statului se afla in proces. Nici lui Aidin Ibram, directorul DRDPC, nici lui Ioan Stan, directorul grupului local Colas, nu li se pare nimic suspect legat de acest aspect. "Ce proces? Nu stiu nimic", ne-a declarat nonsalant Ibram. Ioan Stan, directorul general al ADP Constanta, ne-a declarat, initial, ca nu vrea sa dea niciun interviu pe aceasta tema, dupa care s-a razgandit si ne-a raspuns cu cateva intrebari: "Si ce daca avem proces? Nu avem voie sa participam la licitatii acum? Mai ales ca le-am castigat cinstit pe unde am fost?". Tot Stan ne-a mai spus ca nu face parte din niciun grup de interese, al nici unei parti politice care a fost sau este la putere. Si totusi... Pe rolul instantelor se afla dosarul 3358/118/2006, inregistrat in noiembrie acelasi an la Tribunalul Constanta. Reclamantul CNADNR solicita instantei sa dispuna obligarea SC ADP Constanta - Grup Colas SA la achitarea sumei de 252.176 lei, cu titlul de contravaloare a majorarilor de intarziere aferente ratelor, dobanzilor si comisioanelor aferente unui imprumut BERD. Institutia statului isi motiveaza actiunea invocand Ordonanta guvernamentala numarul 3/1997 pentru ratificarea unui acord de imprumut dintre Romania si Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare, pentru restructurarea administratiei nationale a drumurilor si reabilitarea drumurilor. Prin documentul semnat la 20 noiembrie 1996 se prevedea implementarea unui proiect destinat sa asiste Administratia Nationala a Drumurilor - RA in demersul de comercializare si privatizare a activelor operationale efectuate, avand ca efect restructurarea si modernizarea regiei din punct de vedere legislativ, de programare si management a retelei de drumuri, ca si finantarea unei parti din programul de reabilitare a drumurilor nationale. In cadrul proiectului s-a prevazut ca pentru subunitatile AND din Romania, unde au fost infiintate prin reorganizare societati comerciale avand ca obiect de activitate executia lucrarilor de reparatie si intretinere periodica, sa se furnizeze si sa se puna in functionare echipamente si utilaje necesare desfasurarii activitatilor, operatiune urmata de transformarea acestor echipamente si a pieselor de schimb aferente in patrimoniul acestora. In conformitate cu prevederile articolului 8 din HG 118/1997, AND din Romania RA a pus la dispozitia AND Constanta SA, pe baza unor contracte masini, utilaje si instalatii specifice, procurate conform legii prin contributia partii romane, din creditele externe acordate de BERD. Ca urmare a acestei prevederi, "echipamentele specifice sectorului de drum, masini utilaje, instalatii si piese de schimb aferente acestora, achizitionate de RA ANDR, in cadrul acordului de imprumut dintre Romania si BERD, s-au transferat cu plata societatilor comerciale infiintate in cursul anului 1997 prin reorganizarea acesteia". Parte din echipamente au ajuns si la SC ANDP Constanta SA. Grafice degeaba Intre AND, Romania - RA, actuala CADNR, si SC ADP Constanta SA, actuala SC ADP Constanta Grup Colas SA a fost incheiata o conventie in 1999 avand ca obiect derularea tehnica a operatiunilor de decontare ce decurg din transferul catre SC ADP Constanta SA a unor echipamente achizitionate din imprumutul acordat de BERD Regiei Autonome AND din Romania SA. Conform conventiei s-a transferat catre SC ADP Constanta echipamente si utilaje in valoare de 13,873 miliarde de lei. Termenele de rambursare, cat si cele de plata a dobanzilor aferente imprumutului sunt 27 februarie si 27 august ale fiecarui an. Acestea sunt cuprinse intr-un grafic de rambursare ce se intinde pana in 2016. In baza protocolului de predare - primire a echipamentelor procurate de AND Romania au fost predate catre SC ADP Constanta cinci utilaje si echipamente in valoarea mentionata. Ulterior, au mai fost predate si alte echipamente, iar in anul 2003 suma totala a bunurilor transferate catre ADP Constanta a ajuns la 20,850 miliarde de lei. In 2003, AND s-a reorganizat transformandu-se in CNADNR SA, aceasta preluand toate drepturile si obligatiile si SC ADP Constanta a devenit parte a Grupului Colas in 29 august 2005. Acum beneficiarul utilajelor si echipamentelor trebuie sa vireze in contul CNADNR SA sumele reprezentand contravaloarea ratelor si a cotei parte a dobanzilor si comisioanelor aferente creditului. Instanta obliga pe francezi la plata Sumele trebuiesc utilizate de CNADNR SA pentru achitarea imprumutului contractat de Romania de la BERD. Potrivit plangerii CNADNR, ADP Constanta nu si-a indeplinit obligatiile asumate prin conventia de plata 8073/1999, in ciuda demersurilor efectuate in perioada 2002 - 2005. Intr-o incercare de conciliere SC ADP Colas SA propune compensarea, pe cat este posibil, urmand ca pentru sumele restante sa se inainteze catre CNADNR bilete la ordin. In 22 septembrie 2005, CNADNR a formulat o cerere pentru emiterea unei somatii de plata obligand pe Colas la achitarea sumei de 13,019 miliarde de lei cu titlul de contravaloare rate utilaje si majorari aferente ratelor imprumutului BERD. Cand a vazut ca gluma se ingroasa si a fost chemata in instanta ADP Constanta, Grup Colas SA a realizat ca este datoare sa achite si s-a straduit pe parcursul procesului sa emita doua ordine de plata catre CNADNR in valoare totala de aproximativ un miliard de lei. Suma de 25,217 miliarde de lei, reprezentand contravaloarea majorarilor de intarziere calculate la data de 27 august 2005, ca urmare a neachitarii pe perioada februarie 2002 - august 2005, a ramas neplatita. CNADNR SA a cerut in instanta obligarea paratei la plata acestei sume. Cu lipici la bani publici Tribunalul Constanta, Sectia Comercial, a emis, in data de 13 decembrie 2006, o hotarare judecatoreasca prin care a anuntat ca a admis cererea formulata de CNADNR si obliga pe ADP Constanta, Grup Colas SA la achitarea sumei de 25,279 miliarde de lei, cu titlul de penalizari de intarziere, la care se adauga cheltuielile de judecata. Contrar celor asumate, parata nu si-a indeplinit obligatiile legale si contractuale, si de aceea trebuie sa plateasca majorari de intarziere, pentru ca nu a achitat la termen ratele aferente imprumutului. ADP Constanta - Grup Colas, are un capital social subscris total de 59,249 miliarde de lei, din care 26,546 miliarde lei si 1043.777 dolari. Are ca asociati persoane fizice pe Alain Jean Marie Benquet, Bruno Francois Jean Marie Tabarie si Nicolas Herve Marie Miravalls, iar ca persoane juridice COLAS SA - Franta, cu 99.9 % din totalul actiunilor. Trebuie spus, totusi, ca prin cele sase companii ale sale, Grupul francez Colas a prins o serie de contracte, multe din banii publici. Printre lucrarile sale de referinta se afla Autostrada A2 - sectorul Drajna - Lehliu, reabilitarea DN 2 pe tronsonul Urziceni - Tisita, dar si altele de mai mica anvergura.

Scris de: {autor}Emilian ANDREI Aurelian NICULAE{/autor}

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii