Primăria propune administrarea cimitirelor de către privați. Urmează dezbaterea publică Avocat Mirela Doicescu avertizează - „Este imoral ca o autoritate locală să transforme decesul cetățenilor într-o sursă de profit”!
Primăria propune administrarea cimitirelor de către privați. Urmează dezbaterea publică: Avocat Mirela Doicescu
29 Sep, 2024 17:00
ZIUA de Constanta
2046
Marime text
- Pe 02 octombrie 2024, ora 15.00 are loc dezbaterea publică privind proiectul de hotărâre privind aprobarea documentației necesară pentru delegarea de gestiune prin concesionare a serviciului public privind prestarea de servicii şi activităţi necesare exploatării şi întreținerii cimitirelor publice ce aparțin domeniului public al municipiului Constanța și a Regulamentului privind organizarea și funcționarea serviciului de administrare a cimitirelor publice de pe raza municipiului Constanța
- Proiectul propune contracte de concesiune cu operatori privați pentru 15 ani
- Studiul de impact care însoțește proiectul nu a identificat, în evaluarea costurilor impuse de adoptarea regulamentului, care sunt implicaţiile asupra cetățenilor Constanței, potrivit avocatului Mirela Doicescu
- Documentul nu consemnează care au fost compensațiile Primăriei pentru funcționarea cimitirelor
- Redevența minimă anuală estimată în proiectul de HCL pentru toate cele 5 cimitire umane ale Constanței este de 320.000 euro
INTRO:
Primăria municipiului Constanța organizează pe 02 octombrie 2024, ora 15.00, în regim fizic, în sala Remus Opreanu, dezbatere publică privind proiectul de hotărâre privind aprobarea documentației necesară pentru delegarea de gestiune prin concesionare a serviciului public privind prestarea de servicii şi activităţi necesare exploatării şi întreținerii cimitirelor publice ce aparțin domeniului public al municipiului Constanța și a Regulamentului privind organizarea și funcționarea serviciului de administrare a cimitirelor publice de pe raza municipiului Constanța.
Documentele care vizează cimitirele umane din municipiul Constanța: Cimitirul Anadalchioi, Cimitirul Central, Cimitirul Constantin Predescu, Cimitirul Baba-Novac (Municipal), Cimitirul Palazu-Mare și Cimitirul Viile Noi pot fi consultate în secțiunea „documente”.
Situația în prezent a Cimitirelor din Constanța:
În momentul de față serviciul este gestionat de un departament specializat din Primăria Constanta, în cadrul cimitirelor operând două tipuri de contracte:
• Contracte de prestări servicii pe o perioadă nedeminată pentru cimitirele: Constantin Predescu, Viile Noi, Palazu Mare, Anadalchioi și Central.
• Un contract de asociere pentru cimitirul Municipal.
La dezbatere sunt invitaţi să participe, în limita locurilor disponibile în sală, toţi cei interesaţi: persoane fizice şi juridice, organizaţii ale societăţii civile, societăţi comerciale, reprezentanţi ai instituţiilor publice interesate, ai presei etc.
Contracte de concesiune cu operatori privați pentru 15 ani!
Prin proiectul de delegare de gestiune prin concesionare a serviciului public privind prestarea de servicii şi activităţi necesare exploatării şi întreținerii cimitirelor publice ce aparțin domeniului public al municipiului Constanța, se trece de la administrarea cimitirelor direct de către administrație la modalitatea gestiunii delegate și încheierea de contracte de concesiune cu operatori privați pentru o perioadă de 15 ani.
Avocata Mirela Doicescu, care reprezintă Asociația TACT a solicitat în principal, retragerea acestei HCLM, până la momentul rezolvării și rectificării actelor conform criticilor aduse, sau, în situația în care va fi introdus pe ordinea de zi, se solicită consilierilor locali, respingerea proiectului.
avocat Mirela Doicescu, reprezentant Asociația TACT
„În opinia noastră, prin Proiectul de HCL se urmărește adoptarea a prea multe documente, cu o cantitate foarte mare de informații, imposibil de cuprins chiar într-o singură ședință de Consiliu local, cu atât mai puțin într-o ședință în care se vor vota și alte hotărâri.
Considerăm că aprobarea modalității delegării de gestiune prin concesiune a tuturor cimitirelor din Constanța, și ulterior a licitației deschise trebuie făcută abia după ce consilierii locali studiază și aprobă studiul de fundamentare şi de oportunitate.
În situația în care chiar vor exista consilieri care vor parcurge întreaga documentație, 98 de pagini fără Regulament și ar formula amendamente, există timpul fizic necesar discuțiilor sau va fi un vot formal?
Pe lângă aceste 98 de pagini, Regulamentul care vine să înlocuiască Regulamentul existent are la rândul sau 23 de pagini.
Nu înțelegem graba de a adopta toate aceste acte la pachet, în condițiile în care datele din Studiul de oportunitate sunt culese din anii 2019, 2020, 2021, ani de pandemie și nu pot fi niște date prea relevante dacă reflectă prețuri din urmă cu 3 ani sau mai mult.
Pentru a preveni, abuzurile, concurența neloială, monopolul, am solicitat includerea în contractul de concesiune, a clauzei exprese privind obligația părților din contractul de concesiune de a permite clientului achiziționarea de servicii sau bunuri (inclusiv inhumarea) de la orice alt prestator de servicii funerare, altul decât concesionarul cimitirului unde are locul de veci, fără obligația la plata vreunei taxe de prestații sau taxa de emitere permis de lucru.
Studiul de impact, nu a identificat, în evaluarea costurilor impuse de adoptarea regulamentului, care sunt implicaţiile asupra cetățenilor Constanței, respectiv studiul ar trebui să evalueze eforturile suplimentare ale constănțenilor după implementarea actului administrative”, susține avocatul Doicescu în opinia sa transmisă municipalității cu privire la cele două proiecte care vor face obiectul dezbaterii publice.
Ce vrea Primăria Constanța:
-Tarifele percepute de operatori vor fi fundamentate pe costurile înregistrate în contabilitate la care se va adaugă o marjă rezonabilă de profit spune studiul – în caietul de sarcini se preia ca marja de profit va fi 15%;
- Structura și nivelul tarifelor va fi fundamentat pe baza costurilor de exploatare (costuri materiale, salariale, de întreținere și reparații, a obligațiilor ce derivă din contractul de delegare a gestiunii – gunoi, paza) la care se adaugă cota de dezvoltare și profitul operatorului;
- intervine în mecanismul de calcul al tarifelor concesionarilor, un factor nou-o cheltuială- redevența- care va fi mai mare sau mică în funcție de oferta licitantului – la pct 11 din Studiu, se prevede că redevența va fi cheltuială deductibilă aferenta contractului.
Întrebări legitime:
Care este mecanismul de protectie al populației împotriva gestionării neglijente sau a costurilor prea ridicate uneori posibil chiar fraudulos?
De câte ori, până în prezent, actualul Consiliu local a verificat tarifele propuse spre aprobare și a refuzat aprobarea vreunei liste cu tarife propusă de operatorul unui cimitir?
Cum verificați costurile de exploatare?
Poate concesionarul cimitirului să plătească salariații cu salarii mai mari de cât alții?
Poate să achiziționeze servicii de pază de oriunde și la orice preț dorește?
Alte Observații:
- Chiar de la pagina 4 a studiului, reiese faptul că: „scopul este ca cimitirele să devină profitabile”, să nu mai primeasca compensații de la Primărie, și să se obțină o sursă suplimentară de venit la bugetul local.
- Studiul nu consemnează care au fost compensațiile Primăriei pentru funcționarea cimitirelor, nu se cunoaște ce taxe au încasat/decontat, prin urmarea nu reiese dacă cheltuit mai mult decât au încasat.
- Este cel puțin imoral, pentru o autoritate locală, să transforme într-o sursă de profit decesul cetățenilor săi.
- Prin actul administrativ se introduce o valoare ce va crește costul agentului economic, adică redevența (profitul autorității locale), care invariabil va conduce la taxe mai mari plătite de concesionarii locurilor de veci. Redevența minimă anuală estimată în proiectul de HCL pentru toate cele 5 cimitire ale Constanței este de 320.000 euro.
- Primăria Constanța a cheltuit în 2023 pentru organizarea Zilelor Constanței, 1.048.033 cu TVA. În 2024 , zilele Constantei s-au serbat timp de 5 zile, între 17 – 21 mai iar valoarea totală a contractului pentru evenimente se ridică la 1.730.350 de lei, fără TVA, adică 346.000 euro fara TVA.
- În realizarea studiului s-a avut în vedere profitabilitatea agenților economici și nicidecum impactul asupra populației.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii