Constănțeanul supărat Fost director CT BUS despre soluții pentru subfinanțarea societății de transport în comun - „Linie de credit pe termen scurt, sau plăți în avans pentru a menține acest serviciu funcțional”!
Constănțeanul supărat: Fost director CT BUS despre soluții pentru subfinanțarea societății de transport
17 Jun, 2025 17:00
ZIUA de Constanta
310
Marime text



Fostul director al CT BUS, Bogdan Niță a declarat că, în cazul subfinanțării societății de transport în comun, o soluție posibilă este accesarea unei linii de credit pe termen scurt, care să fie garantată sau chiar aprobată de autoritatea publică locală.
Această măsură ar permite societății să gestioneze temporar constrângerile financiare și să asigure continuitatea serviciilor de transport.
Se poate accesa o linie de credit pe termen scurt, garantată sau aprobată chiar de autoritatea publică locală, care poate acoperi diferența temporară până la regularizarea compensației.
Sau, autoritatea contractantă poate acorda plăți în avans pentru a menține acest serviciu funcțional.

Bogdan Niță
„Bugetul CT BUS pentru 2025 prevede o scădere cu 17 milioane de lei a cheltuielilor cu personalul”
Bogdan Niță a fost director general al CT BUS Constanța din mai 2017 până în aprilie 2021, când și-a dat demisia din funcție.
Fostul director al CT BUS vorbește despre situația din societate prin prisma informațiilor vehiculate public și a cifrelor din bugetul aprobat cu întârziere de Consiliul Local Municipal Constanța.
„Vă voi spune foarte pe scurt de ce cred că CT BUS a prezentat un buget nerealist, iar primarul şi consilierii locali l-au aprobat fără să-l citescă sau să înțeleagă.
Bugetul de venituri și cheltuieli pentru 2025 prevede o scădere cu 17 milioane de lei a cheltuielilor cu personalul din totalul de 32 de milioane pe care vor să le economisească până la sfârșitul anului.
De altfel, conducătorii CT BUS au convins consilierii locali și pe primar că vor reduce cu 44 numarul de angajați.
Este clară intenția conducerii CT BUS de a iniția o concediere colectivă.
Cu toate acestea, nu sunt prevazute sume compensatorii în buget, deci nici CCM-ul aflat pe masa negocierilor, nu vor vrea să conțină salariile compensatorii deja prevăzute în contractele anterioare.
Raționamentul simplu ne spune că aflându-ne deja la jumatatea anului și procedura neinițiată înca, vor mai trece măcar 3 luni în aceeași formulă de cheltuieli totale și cu același numar de angajați.
Unde mai pui că a venit vara și programul de transport conține inclusiv cursele cu autobuzele etajate! Deci, mai multă muncă/ resurse de personal și costuri!
Pe strategia asta schioapă, nu mai ramân bani în buget pentru salariile aferente lunilor noiembrie și decembrie.
Sunt soluții imediate și pe termen mediu, toate lăsate la cheie la CT BUS și primărie, dar trebuie doar să puneți interesul constănțenilor înaintea orgoliilor”, este mesajul fostului director transpus pe pagina sa de pe o rețea socială.
Bogdan Niță revină și explică de ce este esențială determinarea anuală a supracompensației sau subcompensației în transportul public mai mult decât prețul pe km despre care se vorbește asiduu.
„În cadrul contractului de delegare a gestiunii serviciului public de transport către CT BUS Constanța, determinarea anuală a supracompensației sau subcompensației este un proces mult mai important decât stabilirea prețului pe kilometru.
De ce? Pentru că prețul pe kilometru este doar o estimare anuală – o proiecție bugetară – care ajută autoritatea publică să planifice finanțarea. Însă calculul anual al compensației reale (prin audit) reflectă cu exactitate cât a costat în mod efectiv operarea serviciului și cât a fost acoperit prin venituri proprii și prin compensațiile acordate.

sursă foto: facebook.com/bogdan.nita
Cum funcționează mecanismul compensației?
Transportul public este un serviciu public de interes general, iar tariful plătit de călători (prețul biletului) este mai mic decât costul real al operării. Diferența dintre costul total (inclusiv salarii, combustibil, mentenanță etc.) și veniturile din bilete, trebuie acoperită prin compensație publică pentru ca serviciul să fie sustenabil și accesibil.
Compensația = Costuri eligibile – Venituri proprii
Dacă nu se face acest calcul anual corect și transparent:
• Nu se poate ști dacă operatorul a fost supracompensat (a primit mai mult decât era necesar) sau subcompensat (a primit mai puțin și a acumulat pierderi).
• Nu se pot lua măsuri corective, iar eventualele dezechilibre financiare pot afecta calitatea serviciului public”, susține Niță într-o altă postare.
Mai departe, acesta prezintă și ce soluții există în cazul subfinanțării( când prețul pe km stabilit nu acoperă costul real al serviciului)?
„Când compensarea este sub nivelul real al costurilor, apar dificultăți financiare până la audit.
Pentru a menține funcționarea serviciului:
• Se poate accesa o linie de credit pe termen scurt, garantată sau aprobată chiar de autoritatea publică locală, care poate acoperi diferența temporară până la regularizarea compensației.
• Autoritatea contractantă poate acorda plăți în avans pentru a menține acest serviciu funcțional.
În concluzie, prețul pe kilometru este doar o ipoteză bugetară, dar calculul anual al compensației efective este singura metodă care poate garanta echilibrul financiar real al operatorului și implicit, sustenabilitatea serviciului public de transport.
Dubla calitate de client și proprietar al CT BUS îi incurcă pe șefii din primărie și de aceea vă propun o viziune forțată, doar pentru a face o oarecare separație: Consiliul Local-proprietar și Primăria prin Direcția Generală de Servicii Publice-client.
CT BUS a înregistrat în Bugetul de Venituri și Cheltuieli datorii aparent neeligibile de aproximativ 30 de milioane de lei, dar există soluțiii de redresare”, a conchis Bogdan Niță.
CT BUS, în derivă?!
Pe 20 mai a.c., Consiliul Local a adoptat bugetul de venituri și cheltuieli pentru anul 2025 al societăţii CT BUS SA, unul restrictiv.
Veniturile totale sunt estimate în 2025 la 123.829.000 milioane lei, din care, venituri din compensații – 89.443.000 milioane, din care ,38.443.000 milioane lei din facilitati / bugetate până la rectificarea din trimestrul II; servicii prestate și vânzări tichete călătorie- 30 807.000 milioane; venituri chirii - 204.000 lei și alte venituri din publicitate și refacturare utilităti aferente chiriilor -1.406.000 lei.
Cheltuieli totale pentru 2025 sunt de 123.822.000 lei, din care 28.205.000 lei – alocate pentru cheltuieli de bunuri și servicii; 1.742.000 lei – alocați pentru impozite, taxe si vărsăminte și redevență; 89.553.000 milioane - cheltuielile de personal 734 de salariați – urmează alte rectificări bugetare în semestrul II; 4.322.000 lei – cheltuieli exploatare și un profit bun la final de an de 7.000 lei.
Deși prețul tichetelor de călătorie s-au majorat, costul pe km a scăzut de la 13.76 lei la 11.76 pe km în urma unui audit făcut de specialiști.
Indemnizația celor doi directori conform contractului de mandat este de 27.000 lei brut. CT BUS mai are alți doi directori, angajați cu contract de muncă care au salarii mai mici.
Până anul trecut societatea a avut 921 de angajați, iar după adoptarea noii organigrame de la finalul anul trecut au rămas 811 angajați.
Peste 50 de autobuze din flota societății sunt trase pe dreapta, deoarece nu există bani pentru reparații.
Mai mult, CT BUS analizează posibilitatea unei noi organigrame iar unele posturi se vor desființa.
În acest context, și noul contract colectiv de muncă urma să fie epurat de orice beneficiu pentru angajați.
Acesta esta considerentul pentru care sindicaliștii sunt de luni de zile nemulțumiți.
Primarul Chițac a recunoscut în ședința de CLM în care a fost aprobat bugetul companiei, că ar fi avut discuții tensionate cu reprezentanții societății și cu cei ai sindicatelor, dar la finalul acestora le-a transmis să restructureze compania.
CT BUS are director interimar după demisia lui Sorin Țuțuianu
Reamintim, Consiliul de Administrație al CT BUS întrunit pe 29 mai 2025 a luat act de demisia din funcția de director general al lui Sorin Țuțuianu.
CA-ul a desemnat un director interimar începând cu 5 iunie a.c. în persoana directorului de exploatare Fănel Popa.
Amintim că Fănel Popa a mai îndeplinit funcția de director interimar al CT BUS în anul 2023.
Ulterior, urmează ca municipiul Constanța, asociatul CT Bus să reglementeze și situația din CA, prin completarea acestuia, urmare a demisiei lui Țuțuianu și din calitatea de administrator.
În momentul în care Consiliul de Administrație va fi completat va declanșa procedura de selecție a unui director general pentru 4 ani.
PRECIZĂRI
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii