Rulotă Fast-Food – de ce autorizații ai nevoie?
Rulotă Fast-Food – de ce autorizații ai nevoie?Comercializarea de snack-uri sau fast food prin folosirea drept punct principal de activitate a unei rulote a devenit din ce în ce mai des întâlnită și în România.
Fenomenul de origine americană cunoscut sub denumirea de „food truck” („camion de alimente”) oferă avantaje pentru comercianți, în primul rând datorită costurilor reduse de achiziționare, în comparație cu închirierea sau cumpărarea unui imobil sau spațiu comercial. Astfel, începutul în domeniul HoReCa devine mult mai ieftin, scrie Legal Badger.
Totuși, cât de rapidă este de fapt începerea unei afaceri de tip „food truck”?
O rulotă fast-food oferă avantaje competitive precum investiția inițială redusă, flexibilitatea operațională prin mobilitate și adaptabilitate a meniului, costuri scăzute de întreținere, servire rapidă și oportunități pentru inovație culinară.
Însă, după cum anticipam, desfășurarea unei activități în cadrul unei astfel de rulote se pliază pe regimul juridic al unui punct de activitate fix, specific categoriei restaurantelor. Prin urmare, autorizațiile necesare sunt similare oricărei alte afaceri din domeniul HoReCa:
- Autorizație DVS – Are rolul de a evalua aspectele legate de igienă și siguranță alimentară. Aceasta include verificarea manipulării și depozitării alimentelor, gestionării deșeurilor și igienei personalului. Operatorul economic trebuie să prezinte dovezi ale calificăriiangajaților în materia manipulării alimentelor și planuri detaliate ale spațiului de lucru, demonstrând conformitatea cu standardele de siguranță alimentară.
- Autorizație DSP – Aceasta se concentrează pe aspectele legate de sănătatea publică și igiena muncii. Documentația necesară pentru obținerea avizului de la DSP include nu doar actele firmei și dovezile privind dreptul de utilizare a spațiului, ci și documente conținând detalii tehnice privind organizarea activității. DSP evaluează conformitatea cu normele de igienă și securitate a muncii, asigurându-se că activitatea rulotei nu prezintă riscuri pentru sănătatea angajaților sau a clienților.
- Autorizație ISU – Evaluează măsurile de prevenire și combatere a incendiilor. Antreprenorul trebuie să demonstreze existența unui plan de evacuare bazat pe o evaluare profesională a riscurilor. De asemenea, este necesar să se prezinte certificări privind conformitatea instalațiilor electrice și echipamentelor de stingere a incendiilor.
- Autorizație primărie – administrația locală se ocupă de coordonarea și validarea finală a conformității afacerii cu toate reglementările locale și naționale. Obținerea acesteia poate fi de durată, necesitând prezentarea tuturor autorizațiilor și avizelor obținute anterior. Autoritățile locale evaluează impactul potențial al afacerii asupra comunității, asigurându-se că aceasta se integrează în peisajul urban și respectă normele locale de funcționare.
Rulotă Fast-Food – comerț ambulant
Activitatea desfășurată într-o rulotă fast-food este distinctă de comerțul ambulant. În majoritatea orașelor, prin hotărâri ale administrației publice locale, operarea unor „food truck-uri” în spații publice este restricționată, putând fi amplasate doar pe terenuri private care oferă acces temporar la utilități.
Potrivit art. 4 din OG nr. 99/2000, comerțul ambulant reprezintă „o activitate comercială cu amănuntul care se realizează la trecerea dintr-un loc în altul, vânzarea realizându-se prin standuri/chioșcuri mobile, în rulote mobile sau alte vehicule special amenajate”.
Deși sunt concepute pentru mobilitate, rulotele de tip „food truck”,odată autorizate, sunt adesea limitate la locații fixe, ceea ce le deosebește de comerțul ambulant. Totuși, unele evenimente speciale oferă oportunități temporare de operare a unui Food Truck în spații publice, cum ar fi cele ocazionate de festivaluri.
Așadar, rulotele Fast-Food funcționează asemenea unui punct de lucru fix, fără a putea fi asimilate comerțului ambulant, din punct de vedere juridic. Prin urmare, începerea unei astfel de afaceri prezintă, într-adevăr costuri reduse, dar procesul de autorizare nu este mai simplu sau mai rapid față de începerea unei alte afaceri în domeniul HoReCa.
Citește și
De la câte săptămâni se poate lua concediu de risc maternal?
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp