Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
16:55 22 09 2020 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

#DobrogeaDigitală Primul vapor comercial românesc în portul Constanța

ro

20 Aug, 2020 00:00 2130 Marime text

După revenirea Dobrogei sub administrație românească, în anul 1878, apar primele preocupări pentru construirea unui port care urma să fructifice poziţia strategică a Constanţei şi avântul economic înregistrat de tânărul stat.

În piatra de temelie a lucrărilor de construcţie şi modernizare a portului Constanţa, inaugurate la 16 octombrie 1896, a fost depus, de către Regele Carol I, documentul care consfinţea „întemeierea unui port la ţărmurile vechiului Pont Euxin, unde, din veacurile cele mai îndepărtate, comerţul a găsit un loc de adăpost, unde atâtea monumente istorice ne aduc aminte de vechea dominaţie a strămoşilor noştri şi unde s-a sfârşit poetul Ovidiu”.

Până în 1909, când a fost inaugurat oficial, s-au efectuat în portul Constanţa, sub conducerea inginerului Anghel Saligny, lucrări de dragaj, au fost ridicate digul de larg, cel de intrare, cel de sud şi cheurile, au fost construite şase bazine, rezervoarele de petrol şi, nu în ultimul rând, silozurile.

Dar iată că, răsfoind presa vremii, descoperim că, înainte cu un an de începerea lucrărilor de modernizare, în port sosea primului vapor comercial românesc, moment de sărbătoare, marcat cu șampanie și muzică militară de către notabilitățile orașului.

Evenimentul este relatat în ziarul „Constanţa”, III, nr. 133, din 20 august 1895, publicație indexată în volumul  Mărturii de epocă privind istoria Dobrogei (1878-1947), semnat de istoricul Stoica Lascu.
 

„Miercuri curent a sosit în portul nostru primul vapor comercial maritim român, Medea R.M.S. aducând vre-o 40 pasageri şi 800 saci cu făină pentru Constanța. Restul caricului, făină şi alte mărfuri, sunt destinate pentru Constantinopole.
Capii tuturor autorităților locale şi mai multe persoane de distincţiune au fost invitate pe bord de d-l agent al vapoarelor pentru orele 4 p.m., unde s'a servit şampanie.
Printre persoanele şi familiile streine de localitate au asistat Principele Gr. Sturza, familia d-lui General Manu, d-nii generali Cantili, Rasti, Budistean, Calinescu, familia Vemav, d-niI Refet Bey, Neuman şi Benderli, consulii turc, austro-ungar şi german.
În salonul vaporului, unde a putut intra prea puțină lume, s'au ținut trei toasturi, primul de d-l Istrati, prefectul judeţului, în sănătatea Maiestăţii sale Regelui şi guvernului, al doilea de d-l primar M. Coiciu urând din partea românilor bună sosire primului vapor comercial maritim în apele mărei, şi cel de al treilea de un domn strein în sănătatea d-lor M. Ghermani şi Gr. Manu fundatorii navigatiunei române.
Vaporul s'a pus în mişcare spre Constantinopole în aclamarea mulțimei de pe cheiu şi sunetul muzicei militare care a cântat atât la începutul serbărei cât şi la plecarea vaporului, marşul naţional, «Deşteaptă-te Române».
Cu iuţeala cu care vaporul mergea, cunoscătorii navigațiunei spuneau că nu va face de cât 15 ore până la Constantinopole.”

 
#citeşte mai departe în „Mărturii de epocă privind istoria Dobrogei
#„Mărturii de epocă privind istoria Dobrogei (1878-1947) Vol. I (1878-1916)“
#Autor Stoica Lascu

 
Dacă în urmă cu 122 ani pionierul culturii româneşti în Dobrogea, Petru Vulcan, inaugura prima bibliotecă publică la Constanţa, pe 23 noiembrie 2017, printr-o onorantă coincidenţă, cotidianul ZIUA de Constanţa, conştient de rolul său pe tărâmul cultural dobrogean, a inaugurat prima BIBLIOTECĂ DIGITALĂ - Fondul Documentar „Dobrogea de ieri şi de azi“.
 

DREPTURI DE AUTOR
 
a) Toate informaţiile publicate pe site de către ZIUA de Constanţa (incluzând, dar fără a se limita la, articole, informaţii, fotografii, fişiere audio, bannere publicitare) sunt protejate de dispoziţiile legale incidente: Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, Legea nr. 84/1998 privind mărcile şi indicaţiile geografice şi Legea nr. 129/1992 privind protecţia desenelor şi modelelor), titulari ai drepturilor protejate de lege fiind ZIUA de Constanţa sau, după caz, furnizorii săi de informaţii.
 
b) Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, decompilarea, distribuirea, publicarea, afişarea, modificarea, crearea de componente sau produse sau servicii complete derivate, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului site-ului, cu excepţia afişării pe ecranul unui computer personal şi imprimarea sau descărcarea, în scop personal şi necomercial în lipsa unui acord scris din partea ZIUA de Constanţa.



Sursă foto: Arhiva ZIUA de Constanța 

Citeşte şi:

#DobrogeaDigitală „Mărturii de epocă privind istoria Dobrogei (1878-1947)“ Vizita familiei regale la Tulcea - „zile cari vor rămîne neşterse din inemele dobrogenilor“

#DobrogeaDigitală „Mărturii de epocă privind istoria Dobrogei (1878-1947)“ Ioan N. Roman, despre drepturile cetăţeneşti ale dobrogenilor, la începutul secolului XX

#DobrogeaDigitală „Mărturii de epocă privind istoria Dobrogei (1878-1947)“ „Soluţiunea ce se impune e aceasta - Întărirea elementului românesc şi îndrumarea Dobrogei pe calea propăşirei“
 
Comentarii








Cele mai recente postari