Constanța acum 100 de ani Luna iulie 1925 în presa vremii (VII)
03 Nov, 2025 17:00
03 Nov, 2025 17:00
03 Nov, 2025 17:00
ZIUA de Constanta
479
Marime text
479
Marime text

- În ediția de astăzi avem în vedere săptămâna 22-26 iulie 1925, de miercuri până duminică (ziarul „Dacia” nu mai publică ediția de luni în anul de referință, iar ediția de marți nu este indexată în arhiva Arcanum)
În ediția de astăzi avem în vedere săptămâna 22-26 iulie 1925, de miercuri până duminică (ziarul „Dacia” nu mai publică ediția de luni în anul de referință, iar ediția de marți nu este indexată în arhiva Arcanum).
În rândurile următoare vom prezenta: Editorial, Politică, administrație și „probleme“, „Nenorocirile“ locale (i.e. accidente de muncă, furturi, arestări, atacuri etc).
Editorial
Cele cinci editorial aferente săptămânii amintite, cuprind, în mod firesc, opiniile, scrise de mai mulți autori. Acestea abordează teme relevante situației locale/naționale sau internaționale, după cum urmează:
Editorial
Cele cinci editorial aferente săptămânii amintite, cuprind, în mod firesc, opiniile, scrise de mai mulți autori. Acestea abordează teme relevante situației locale/naționale sau internaționale, după cum urmează:
- „Prigoana fiscului” – editorialul semnat de către redacție atrăgea atenția asupra practicii fiscului, care impunea contribuții considerate prea mari pentru contribuabili.
- „Situația în Cadrilater” – După ce ziarele din țară au anunțat că din Macedonia urma să sosească un grup de coloniști români cărora le-a fost promisă împroprietăria în Cadrilater, Al. Dratski a stat de vorbă pe acest subiect cu Tașcu Pucerea, prefectul județului Durostor. Iată o parte din declarația sa: „Guvernul a admis în totul raportul comisiuni de colonizări, iar pentru lucrările lor, membrii comisiunii au fost felicitați de guvern. S’au admis în principiu colonizările, urmând a se aduce la Cadrilater nu numai macedoneni, ci și români din alte regiuni ale țârii, din Oltenia și Banat în special. Pentru moment, cu vaporul „Durostor“ vor fi aduse în țară, vreo 200 de familii macedonene, ce au fost deposedate de autoritățile grecești, de pământurile lor.”
- „Primul hidroavion românesc în construcție la Constanța” – Acest editorial a pus accentul pe construcția primul hidroavion românesc, o inițiativă a ministrului de finanțe Vintilă Brătianu. Hidroavionul era construit în fabrica și atelierele STC (Societatea de Transport Constanța).
- „Mărăști” – Editorialul a fost redactat în contextul celei de a opta aniversări a bătăliei de la Mărăști. „Aruncând privirile în urmă, prin zilele de restriște ale anului 1917, revedem tabloul în cadrul căruia am trăit cu toții, dar pe care astazi ni-l reamintim, ca o nălucă înfiorătoare, pierduta în negura anilor. Erau deoparte refugiați, în special dobrogenii, ce mureau de foame pe ulițele târgurilor din Moldova, sdrențăroși și bolnavi, de alta, pe fronturi soldați desnadăjduiți dar oțeliți de durerea de a-și vedea țărișoara în mâinile altora.” Colectivul „Dacia” deplângea faptul că în 1925 a dispărut frăția dintre români care i-a unit în vremurile de restriște.
- „Alipirea Anadalchioiului” – Materialul a pornit de la un articol publicat în ziarul „Adevărul”, fiind vorba despre schimbarea în bine pentru comuna Anadalchioi, odată ce va fi fost alipită de Constanța, în urma noii legi administrative. La această părere a publicației din Capitală, autorul Al. Dratski răspundea: „Cum vor putea edilii Constanței să ajute Anadolchioiul, când însuși centrul orașului nostru lipsit de îngrijire, zace în întuneric, murdărie și fără de pază ca și Anadolchioiul?” Deși a oferit o notă optimistă pentru un viitor strălucit al Constanței odată cu schimbarea administrației, la acel moment, Al. Dratski nu putea să catalogheze acea alipire decât ca unirea a două comune sărace.
Politică, administrație și „probleme”
Sir Herbert Samuel la Constanța – Înaltul demnitar englez Sir Herbert Samuel a ajuns la Constanța cu vaporul „Gastern”. Acesta a vizitat primăria, plaja Mamaia și expoziția Lateș, de unde a cumpărat un tablou.
Deschiderea noului canal de la Sulina – Inginerul șef al serviciului hidraulic al gurilor Dunării a anunțat Comisiunea Europeană a Dunării că se va deschide noul canal de la Sulina.
Alegerile de la Camera de comerț – Materialul informa asupra stabilirii datei alegerilor pentru camera de comerț și industrie din Constanța: 20 septembrie.
„Nenorocirile“ locale
Marea spargere din Mangalia – Ziarul „Dacia” a anunțat că magazinul de manufactură deținut de Haralambie Teoharidis din Mangalia a fost jefuit. Hoții au furat casa în care se aflau 100.000 lei.
Înecul din Cernavodă – Soldatul Dincă Enache din detașamentul de pază al podului Borcea a murit înecat în timp ce voia să se scalde, fiind luat de curenți. Materialul mai preciza că victima nu știa să înoate.
Crima din Parachioi – Ștefan Gheorghe din Parachioi și-a înjunghiat soția din răzbunare pentru că l-a înșelat. În timp ce aceasta se întorcea de la câmp, soțul a scos un cuțit și a înjunghiat-o în coapsa stânga.
Jefuirea de la gară – Șoferul Haralambie Cărămidaru a fost adormit cu narcotic de pungași, în timp ce se afla în mașina lui. Victima a fost deposedată de suma de 4.000 de lei, de acte și de portmoneu.
Va continua.
Haideți să reconstituim împreună povestea Constanței de acum 100 de ani!
Dacă aveți poze, scrisori, documente etc. din Constanța anului 1924 și 1925, le așteptăm pe adresa redacției tomis@ziuact.ro.
Dacă aveți poze, scrisori, documente etc. din Constanța anului 1924 și 1925, le așteptăm pe adresa redacției tomis@ziuact.ro.
Despre proiectul „Constanța acum 100 de ani“
Dintr-o curiozitate firească, nu de puține ori ne întrebăm cum își petrecea ziua un constănțean în urmă cu un secol. Publicațiile locale ale vremii, ziare, gazete și reviste, stau mărturie să povestească, arc peste timp, despre întâmplările cotidiene de la malul mării. Inspirându-ne dictonul latin „verba volant, scripta manent“ considerăm necesar a reda din izvoarele scrise ale istoriei „cotidiene“ ale locuitorilor de la pontul Euxin.
Aceste surse bibliografice oferă mijlocul pentru a reconstitui imaginea Constanței din anul 1924, respectiv dina nul 1925, obiectiv pentru care cotidianul ZIUA de Constanța demarează proiectul „Constanța acum 100 de ani“. Proiectul propune celor interesați „răsfoirea“ cotidianului „Dacia“ și redarea principalelor evenimente cotidiene ale anului 1924 și 1925 în edițiile viitoare ale ziarului ZIUA de Constanța.
Proiectul „Constanța acum 100 de ani“), lansat în 2024, continuă în anul 2025, având același scop și folosind aceleași mijloace, însă sub o altă formă, spre a oferi cititorului o lectură cât mai plăcută. Pentru a întări utilitatea istorică și pentru a prezenta evenimentele sub o formă cât mai cuprinzătoare și structurată, în edițiile ce urmează vom prezenta cumulat mai multe numere ale ziarului dobrogean „Dacia“, prezentând, de facto, câte o săptămână de activitate a cotidianul ante-menționat, deci o săptămână din viața urbei constănțene a anului 1925.
Pentru a facilita lectura, considerăm oportună prezentarea cronologică în capitole (sub forma intertitlurilor) a articolelor integrate în ziarul „Dacia“, după cum urmează: într-o ediție vor fi integrate textele referitoare la Editorial, Politică, administrație și „probleme“, „Nenorocirele“ locale (i.e. accidente de muncă, furturi, arestări, atacuri etc), iar în altă ediție: Ironii și subtilității în rânduri satirice, Cultură, educație și evenimentele sociale locale, Buletinul juridic, Știrile Internaționale, Publicitate.
Ziarul Dacia este pus la dispoziția cotidianului ZIUA de Constanța de Arcanum.
Citește și:
ZIUA de Constanța lansează proiectul „Constanța acum 100 de ani“.Cum își petrecea ziua un constănțean în urmă cu un secol?
Constanța acum 100 de ani Ziarul constănțean „Dacia“ - început, influențe și sfârșit
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii
Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi


