#citeșteDobrogea Străzile Constanței. Denumiri de-a lungul timpului (XLIX). Transportul public din Constanța în perioada regimului comunist
27 May, 2025 17:00
27 May, 2025 17:00
27 May, 2025 17:00
ZIUA de Constanta
2338
Marime text



- În orașul de la malul mării străzile au purtat denumiri diverse de-a lungul timpului. Unele dintre acestea și-au păstrat denumirile chiar și în zilele noastre, iar altele au purtat alte denumiri, unele legate și de existența regimului politic din perioada respectivă sau de personalitatea agreată de regimul respectiv.
- Scopul nostru este de a readuce în prim plan strălucirea vremurilor de altădată și farmecul acelor perioade, pentru a nu uita trecutul orașului de la malul mării.
Vă propun o temă interesantă cu privire la transportul public pe străzile orașului Constanța, după instaurarea regimului comunist în România. După 1948 se vor comanda de către Primăria Constanța, un număr de 30 de autobuze din Cehoslovacia, prin investirea unui capital de 20 milioane lei. Până în 1948, la jumătatea anului, urmau a fi livrate un număr de autobuze din comanda dată, diferența urmând să fie trimisă până în octombrie-noiembrie 1948.
Autobuzele erau moderne, fiind înzestrate cu motoare puternice, iar confortul era sporit în noile mijloace de transport. Un autobuz avea capacitatea de 50-70 de locuri, cu scaune ce asigurau un confort sporit. Canapelele erau confortabile și aveau o textură specială pentru a rezista un termen cât mai lung.
Șoferul avea o cabină specială care îl separa de călători, pentru a putea să-și desfășoare activitatea în condiții de siguranță. Autobuzele aveau în partea din spate o taxatoare care elibera biletele de călătorie.
Aducerea noilor mijloace de transport a eliminat autobuzele proprietarilor care circulaseră în Constanța până în 1948. De altfel, Primăria Constanța se confruntase după 1940 cu serioase probleme legate de proprietarii de autobuze, de traseele acestora, de starea mijloacelor de transport etc.
Tot în anul 1948, Primăria Constanța lua decizia de a cumpăra inventarul fostei cooperative Transportul Dobrogean, de la Banca Federală Constanța, în vederea utilizării parcului auto al Exploatării Comunale de Autobuze Constanța. Decizia avea numărul 19056 din data de 20 august 1948, când primarul Gheorghe Olteanu, avea la dispoziția pentru achiziționarea parcului auto, suma de 1,3 milioane lei, pentru a dota parcul și de a le asigura întreținerea. Transportul în comun al pasagerilor urma să se facă sub forma unui serviciu în cadrul administrației comunale, până la dotarea cu mașini, pentru exploatare.
Atelierul de reparat mașini se afla pe bulevardul I.Ghe. Duca , la numărul 45, iar primăria prelua un autobuz, 11 mașini și o remorcă, aflate într-un grad de deteriorare, aflate în proprietatea cooperativei Transportul Dobrogean.Legislația permitea achiziționarea acestor bunuri fără concurență, pentru că urmau să deservească comunitatea locală.
Erau achiziționate următoarele bunuri: un autobuz marca FORD, având 6 cauciucuri și scule necesare exploatării, un autobuz marca FORD nefuncțional, alte două autobuze marca FORD degradate, un autocamion marca FORD, un alt autocamion marca FORD MARMON, fără motor, un altul degradat, iar un altul cu motor demontat și autocamionul DATIL, în stare de funcționare. Au mai fost preluate scule pentru reparații, ustensile și alte instrumente care să asigure buna funcționare a parcului auto.
Întregul inventar al cooperativei era preluat lipsit de obligații fiscale.
Tot în 1948 prin decizia nr. 19318 din 23 august 1948, primarul Gheorghe Olteanu, lua decizia unui serviciu distinct în cadrul administrației municipale, care să se ocupe cu transportul public din localitate. Conducătorul exploatării era Mihai Gheorghe, ajutat de Gheorghe Menicenco. Gheorghe Dumitriu ocupa funcția de șef atelier, iar Nicolae Smărăndescu era secretarul serviciului.
Putem conchide prin a spune că serviciul înființat după 1948 a avut rolul de a elimina transportatorii locali, de a avea un sistem centralizat de transport care să elimine neînțelegerile dintre transportatori. Se avea în vedere asigurarea unor condiții de transport civilizat, cu un confort sporit pentru călători.
Bibliografie selectivă:
SJANC, Fond Primăria Constanța, dosar 17/1948
SJANC, Fond Primăria Constanța, dosar 59/1949
SJANC, Fond Primăria Constanța, dosar 17/1948
Dobrogea Nouă, I, nr.41, 24 iunie 1948
***Tezaurul documentar dobrogean, Direcția Generală a Arhivelor Statului, București,1988
Petre Covacef, Onomastica străzilor din Constanța, Editura Ex Ponto, Constanța, 2010
Despre Adrian Ilie
Licențiat și masterat în istorie - Universitatea „Ovidius” Constanța, șef de promoție.
Doctor în istorie și cursuri post universitare - Universitatea din București.
Director din anul 2020 al Colegiului Național Militar „Alexandru Ioan Cuza" Constanța/ Școala Gimnazială „Constantin Brâncuși” Medgidia (2017-2019).
Metodist, responsabil Cerc pedagogic și membru în Consiliul Consultativ (ISJ Constanța).
Autor al mai multor lucrări și studii despre Medgidia și Dobrogea.
Autor al unor studii și cărți de metodică și management.
Membru în Comisia Națională de Istorie din cadrul M.E.N.
Membru al Societății de Științe Istorice din România.
Membru al Asociației Culturale „Mehmet Niyazi” Medgidia.
Membru în grupurile de lucru pentru realizarea programelor școlare pentru gimnaziu în cadrul M.E.N. (Istorie /Istoria minorității turce în România).
Membru în Comisia monumentelor istorice Medgidia.
Realizator emisiune istorică - REPERE ISTORICE - Alpha Media TV (2013-2018).
Premii obținute pentru activitatea publicistică.
Premiul „Virgil Coman" pe anul 2017, conferit de Societatea de Științe Istorice din România.
Citește și:
#CiteșteDobrogeaStrăzile Constanței. Denumiri de-a lungul timpului (XLVIII). Transportul public constănțean după cel de-al Doilea Război Mondial
Aducerea noilor mijloace de transport a eliminat autobuzele proprietarilor care circulaseră în Constanța până în 1948. De altfel, Primăria Constanța se confruntase după 1940 cu serioase probleme legate de proprietarii de autobuze, de traseele acestora, de starea mijloacelor de transport etc.
Tot în anul 1948, Primăria Constanța lua decizia de a cumpăra inventarul fostei cooperative Transportul Dobrogean, de la Banca Federală Constanța, în vederea utilizării parcului auto al Exploatării Comunale de Autobuze Constanța. Decizia avea numărul 19056 din data de 20 august 1948, când primarul Gheorghe Olteanu, avea la dispoziția pentru achiziționarea parcului auto, suma de 1,3 milioane lei, pentru a dota parcul și de a le asigura întreținerea. Transportul în comun al pasagerilor urma să se facă sub forma unui serviciu în cadrul administrației comunale, până la dotarea cu mașini, pentru exploatare.
Atelierul de reparat mașini se afla pe bulevardul I.Ghe. Duca , la numărul 45, iar primăria prelua un autobuz, 11 mașini și o remorcă, aflate într-un grad de deteriorare, aflate în proprietatea cooperativei Transportul Dobrogean.Legislația permitea achiziționarea acestor bunuri fără concurență, pentru că urmau să deservească comunitatea locală.
Erau achiziționate următoarele bunuri: un autobuz marca FORD, având 6 cauciucuri și scule necesare exploatării, un autobuz marca FORD nefuncțional, alte două autobuze marca FORD degradate, un autocamion marca FORD, un alt autocamion marca FORD MARMON, fără motor, un altul degradat, iar un altul cu motor demontat și autocamionul DATIL, în stare de funcționare. Au mai fost preluate scule pentru reparații, ustensile și alte instrumente care să asigure buna funcționare a parcului auto.
Întregul inventar al cooperativei era preluat lipsit de obligații fiscale.
Tot în 1948 prin decizia nr. 19318 din 23 august 1948, primarul Gheorghe Olteanu, lua decizia unui serviciu distinct în cadrul administrației municipale, care să se ocupe cu transportul public din localitate. Conducătorul exploatării era Mihai Gheorghe, ajutat de Gheorghe Menicenco. Gheorghe Dumitriu ocupa funcția de șef atelier, iar Nicolae Smărăndescu era secretarul serviciului.
Putem conchide prin a spune că serviciul înființat după 1948 a avut rolul de a elimina transportatorii locali, de a avea un sistem centralizat de transport care să elimine neînțelegerile dintre transportatori. Se avea în vedere asigurarea unor condiții de transport civilizat, cu un confort sporit pentru călători.
Bibliografie selectivă:
SJANC, Fond Primăria Constanța, dosar 17/1948
SJANC, Fond Primăria Constanța, dosar 59/1949
SJANC, Fond Primăria Constanța, dosar 17/1948
Dobrogea Nouă, I, nr.41, 24 iunie 1948
***Tezaurul documentar dobrogean, Direcția Generală a Arhivelor Statului, București,1988
Petre Covacef, Onomastica străzilor din Constanța, Editura Ex Ponto, Constanța, 2010
Despre Adrian Ilie
Licențiat și masterat în istorie - Universitatea „Ovidius” Constanța, șef de promoție.
Doctor în istorie și cursuri post universitare - Universitatea din București.
Director din anul 2020 al Colegiului Național Militar „Alexandru Ioan Cuza" Constanța/ Școala Gimnazială „Constantin Brâncuși” Medgidia (2017-2019).
Metodist, responsabil Cerc pedagogic și membru în Consiliul Consultativ (ISJ Constanța).
Autor al mai multor lucrări și studii despre Medgidia și Dobrogea.
Autor al unor studii și cărți de metodică și management.
Membru în Comisia Națională de Istorie din cadrul M.E.N.
Membru al Societății de Științe Istorice din România.
Membru al Asociației Culturale „Mehmet Niyazi” Medgidia.
Membru în grupurile de lucru pentru realizarea programelor școlare pentru gimnaziu în cadrul M.E.N. (Istorie /Istoria minorității turce în România).
Membru în Comisia monumentelor istorice Medgidia.
Realizator emisiune istorică - REPERE ISTORICE - Alpha Media TV (2013-2018).
Premii obținute pentru activitatea publicistică.
Premiul „Virgil Coman" pe anul 2017, conferit de Societatea de Științe Istorice din România.
Citește și:
#CiteșteDobrogeaStrăzile Constanței. Denumiri de-a lungul timpului (XLVIII). Transportul public constănțean după cel de-al Doilea Război Mondial
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii