Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
10:15 23 09 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

#RespectTeatru Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru coregraful Vasile Mihai

ro

31 Aug, 2018 00:00 1350 Marime text
Pentru întreaga sa activitate, coregraful Vasile Mihai (nascut pe 1 aprilie 1934) a fost distins cu medalia „Jean Ionescu“ şi cu placheta #RespectTeatru din partea Consiliului Judeţean, dar şi cu o scrisoare de mulţumire din partea Primăriei Municipiului Constanţa.
 
Iată cum îl descrie secretarul literar artistic Jean Badea pe coregraful Vasile Mihai în cartea „Dulcea povară“, pe care o puteţi lectura în variantă digitală în Biblioteca virtuală ZIUA de Constanţa.
 

 
„Pentru el, dansul popular înseamnă însăşi bucuria vieţii, sensul ei, tot ceea ce i-a dăruit lui lumină şi împlinire. A pregătit atâtea ansambluri de dansatori, atâţia tineri au învăţat paşii horelor şi sârbelor bunicilor noştri de la el, încât maestrul nu poate să fie decât fericit. Singura lui răsplată adevărată - aplauzele. Cu care şi a însoţit viaţa toată” (Aurelia Lăpuşan, „Cuget Liber”, 15 noiembrie 2000). Cuvinte frumoase, dar având acoperire în faptele artistice ale lui Vasile Mihai, fost balerin al Operei din Constanţa, în perioada 1960 1984, autorul coregrafiei operetelor Ana Lugojana şi Lăsaţi mă să cânt şi a dramei lirice Năpasta. 
 
Dar chiar în anii de activitate la Opera constănţeană, Vasile Mihai n-a încetat să trăiască în mijlocul artiştilor amatori, dansatori şi cântăreţi ai tradiţiilor populare naţionale. A fost instructor, apoi coregraf al Ansamblului „Portul” (turnee în Bulgaria, Iugoslavia, Franţa), al Clubului Elevilor din Constanţa (turnee în Franţa, Italia, Germania, Belgia), al Ansamblurilor „Nunta Zamfirei” din Eforie Nord, „Brâuleţul” şi „Plaiuri dobrogene”.
 
A condus cursuri de învăţare a dansului românesc în Franţa şi Danemarca, a fost distins cu premii la festivaluri naţionale şi internaţionale (în Finlanda, Turcia, Italia, Germania ş.a.).
După pensionare, n-a reuşit să se retragă în liniştea şi tihna căminului pentru a se îngriji de sănătate şi a-şi redacta memoriile. Simţea permanent chemarea scenei, a noilor montări de tablouri folclorice din toate vetrele ce adăpostesc tezaurul cântecului şi dansului popular.
 
Nu îşi aminteşte să fi avut vreo vacanţă estivală. Seară de seară, fie la „Nunta Zamfirei”, fie la „Calul Bălan”, a vegheat la buna desfăşurare a programului, pentru ca dimineţile să le dedice formaţiei de „juniori” a „Plaiurilor Dobrogene”, foştii săi elevi de la Clubul Şcolarilor fiind aruncaţi în arena spectacolelor de la terasa restaurantului Tomis din Mamaia.
 
Şi pentru ca nimeni să nu se îndoiască de forţa sa de muncă puţin obişnuită, maestrul coregraf Mihai s-a implicat total în pregătirea celor patru ediţii ale Festivalului Naţional de Folclor de la Mamaia.
 
Vasile Mihai are multe proiecte şi toate sunt legate de starea folclorului dobrogean. Nu-i trebuie decât sănătate pentru ca aceste proiecte să prindă viaţă.
 
Citeşte şi:
 
#RespectTeatru Au construit din iubire, iar ZIUA de Constanţa le-a oferit... nemurire. Digitalizarea celor şapte cărţi despre comunitatea teatrală constănţeană a provocat un proiect unic în România (galerie foto)
 
 
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • Gicu 31 Aug, 2018 01:54 Cjc ar trebui sa mai plătească și actorii care au muncit pentru ei gratis. Scârbe de oameni fără pic de cultură, fura de unde apuca...