Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
09:14 17 11 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

#RespectTeatru Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru balerina Betty Lux

ro

25 Jul, 2018 00:00 1046 Marime text
Reşiţeanca Betty Lux, balerină consacrată a Teatrului „Oleg Danovski“, s-a numărat printre cei 62 de seniori ai scenei constănţene omagiaţi de ZIUA de Constanţa, printr-un gest de aleasă preţuire, pe 12 iunie 2018, cu prilejul evenimentului „Incredibila memorie a teatrului constănţean“. 
 
Cu acest prilej, i-a fost acordată Medalia „Jean Ionescu“ împreună cu placheta #RespectTeatru, iniţiată de Consiliul Judeţean Constanţa, şi scrisoarea de recunoştinţă a Primăriei Constanţa.
În cartea „Dicţionar lumea artistică a Constanţei. Teatrul de balet «Oleg Danovski»“, Jean Badea i-a dedicat un spaţiu generos celei care astăzi se ocupă de graţia şi talentul micuţelor viitoare mari balerine. Cartea se găseşte, în varianta digitalizată, în Biblioteca virtuală ZIUA de Constanţa şi poate fi accesată AICI. 
 
Născută pe 11 aprilie 1959, la Reşiţa, Betty Lux a absolvit Liceul de coregrafie din Cluj-Napoca, promoţia 1978, clasa Margareta Agavriloaie. 
A urmat cursurile Academiei de Balet din Moscova (1976 - 1978), absolventă cu diplomă, clasa Irina Kuzneţova. A participat la Concursul Internaţional de Balet, Varna, 1983, turul al lI-lea. A activat ca prim-solistă, TBOD (1980-1990), Teatrul de Stat din Braunschweig, Germania (1990-1993), Opera din Haale / Salle, Germania (1993-1995); Teatrul de Stat din Germ, (1995-1998). 
 
Din anul 1998, şi-a încetat activitatea artistică de scenă şi a început să predea balet clasic la o şcoală privată din oraşul Braunschweig.
Iată câteva cronici, aşa cum ne-au fost ele oferite de Jean Badea: 
 
Violeta Bercaru scria în Luceafărul din 6 noiembrie 1982: „Maniera strict clasică este ilustrată cu strălucire de evoluţia Elisabetei Lux, în Chopiniana. Apariţia solistei se conturează discret, dar sigur prin precizia şi acurateţea execuţiilor, ceea ce nu anulează însă fluiditatea romantică a mişcării de ansamblu, subtila impresie de alunecare în luminozitatea albului etern“. The Times, februarie 1982: „Rolul Odette-Odila fost dansat cu graţie de E.L., a cărei apariţie a fost admirabilă mai ales în rolul Lebedei negre“.
 
Die Voche, Gutersloch, 1982: „E.L. în rolul dublu, Odette/Odile, a lăsat o deosebită impresie prin precizia execuţiei , care o aşează într-o zonă privilegiată în rândul specialiştilor baletului clasic“.
 
Viorel Cosma, Tribuna României, 1 octombrie 1981: „E.L. conturează armonios eroina baletului, constituind o replică de virtuozitate individuală evoluţiilor ansamblului“. 
 
Carmen Kehiaian, Tomis, nr.3/1983: „O Giselle care ţâşneşte ca o aripă azurie şi delicată, convingându-ne, prin graţia şi gradarea stărilor atât de diverse şi contradictorii, de drama. unei ţărăncuţe... Balerina etalează o tehnică bine pusă la punct, travaliul fiind subliniat în mişcări de o elegantă spontaneitate“.
 
Cristina Sârbu, Muzica, nr.11/1988: „În centrul atenţiei s-a aflat personajul Cenuşăresei, întruchipat de talentata balerină E.LM., a cărei personalitate a dominat net spectacolul. Graţioasă, expresivă, convingătoare întru totul, realizând aparent fără urmă de efort întreaga partitură coregrafică deloc uşoară, E.L.M. s-a afirmat ca un artist complex“.
 
Claudiu Negulescu, Flacăra, 30 septembrie 1988: „Spiritul baletului academic este la vedere, continuând fertil o viguroasă tradiţie, slujită în spectacol de una dintre cele mai bune soliste ale noastre: Betty Lux Manolache“.
 
Citeşte şi:
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • Haleț Gheorghe 25 Jul, 2018 17:26 Betty Lux născută pe 11.04 1959 are o cifră a destinului 3 din 3 și 0 talentată, curajoasă, norocoasă, vrea să fie admirată și adulată mereu de toată lumea (3), prietenoasă, bună partener, se poate supăra din te miri ce (1+1=2).