Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
09:14 29 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

S-a stabilit data la care va fi analizată de judecători HCL Constanța pentru taxe și impozite în 2022

ro

21 Jul, 2023 09:21 805 Marime text


Judecătorii Curții de Apel Constanța au stabilit data la care va judeca recursul în procesul în care, în primă instanță, Tribunalul a dispus anularea parțială a HCL Constanta privind stabilirea taxelor și impozitelor pentru anul 2022.
 
Dosarul cu indicativul 1627/118/2022 va fi analizat de Curtea de Apel după vacanța judecătorească, pe data de 14 septembrie 2023.
 
Oricare va fi decizia Curții de Apel, ea va fi definitivă.
 
Taxă de 80 de ori mai mare decât în alte zone
 
Așa cum arătam în edițiile anterioare, prin decizia Tribunalului a fost anulată în parte HCL 463/28.12.2021 cu privire la faptul că „pentru unităţile din Staţiunea Mamaia şi Sat Vacanţă ce desfăşoară activităţi ce se regăsesc în CAEN -Rev 2 codul  4711 şi grupa 472, cu excepţia codului 4726, taxa pentru eliberarea avizului program de funcţionare se stabileşte în sumă de 9.028 lei“.
 
Legat de cuantumul acestei taxe pentru eliberarea unui aviz program de funcționare, de peste 9.000 de lei, se arată în cuprinsul hotărârii de la Tribunal, că acesta este „într-un cuantum de aproximativ de 80 de ori mai mari decât în alte zone ale municipiului“.
 
Decizia nr. 8/2023 a Tribunalului a fost pronunțată în dosarul cu indicativul 1627/118/2022 și a fost deja atacată de consilierii locali din Constanța la Curtea de Apel, Consiliul cerând instanței de control să mențină HCL și, implicit, taxa, la nivelul stabilit inițial.
 
Totuși, Tribunalul a precizat în motivarea anulării parțiale a HCL că „într-adevăr, prin raportare la motivele de nelegalitate a actului administrativ cu caracter normativ reprezentat de soluţia reglementară conţinută  în art. 1 lit. h) din H.C.L. nr. 463/28.12.202 1 şi în art. 1 alin. 2) din Anexa nr. 8 la H.C.L. nr. 463/28.12.2021 invocate de reclamanţi şi care se circumscriu în esenţă insuficientei justificări/fundamentări factuale a instituirii taxei pentru eliberarea avizului program de funcţionare la nivelul sumei de 9.028 lei cu referire la Staţiunea Mamaia şi Satul de Vacanţă, respectiv întru-un cuantum de aproximativ 80 de ori mai mare decât în alte zone ale municipiului, respectiv a caracterului arbitrar  al modalităţii de stabilire/determinare prin raportare la cuantumul menţionat Tribunalul constată că în cauză acestea au caracter întemeiat“.
 
Taxă pentru eliberarea avizului program de funcționare de peste 9.000 de lei
 
Au spus judecătorii că „Tribunalul constată că Hotărârea privind stabilirea impozitelor şi taxelor la nivelul municipiului Constanţa pentru anul 2022 nr. 463/28.12.2021  reprezintă un act administrativ cu caracter normativ autonom prin care au fost stabilite impozitele şi taxele la nivelul municipiului Constanţa pentru anul 2022, sens în care acesta trebuie să fie fundamentat din perspectivă factuală în referire la soluţiile reglementare pe care le adoptă în mod distinct şi autonom şi nu prin raportare la acte administrative cu caracter normativ anterioare care, deşi au reglementat/disciplinat acelaşi domeniu, nu pot fundamenta chiar adoptarea  Hotărârii  privind  stabilirea impozitelor şi taxelor la nivelul municipiului Constanţa pentru anul 2022 nr. 463/28.12.2021  care, din perspectivă factuală, trebuie să se autosusţină“.
 
 
În plus, „Tribunalul, în referire la fundamentarea soluţiei reglementare din art. 1 alin. 2) din Anexa nr. 8 la H.C.L. nr. 463/28.12.2021 prin care a fost instituită pentru unităţile din Staţiunea Mamaia şi Sat Vacanţă ce desfăşoară activităţi ce se regăsesc în CAEN -Rev 2 codul  4711 şi grupa 472, cu excepţia codului 4726, taxa pentru eliberarea avizului program de funcţionare în sumă de 9.028 lei nu poate primi eficienţă raţionamentul pârâtei în sensul fundamentării acesteia conform Adresei nr. R122603/06.10.2017 -prin care a fost propusă- şi Referatului nr. T78700/30.10.2017, care au fundamentat anterior adoptarea HCL nr. 136/2018 pentru stabilirea taxelor şi impozitelor locale datorate în anul 2019“.
 
În continuare, au mai spus judecătorii, „pentru majorarea unor taxe locale, fundamentarea nu înseamnă dovada de scădere a altor taxe locale care au avut ca şi consecinţă scăderea bugetului local ci ample evaluări factuale, sens în care  - în referire  la actul administrativ cu caracter normativ reprezentat de H.C.L. nr. 463/28.12.2021 şi nu prin raportare la alte acte administrare anterioare, chiar reglementând/disciplinând aceeaşi materie- acestea ar fi trebuit să cuprindă inclusiv, raportat la art. 30 alin. 2 din Legea nr. 273/2006, evaluarea cheltuielilor necesare pentru înfiinţarea serviciilor publice de interes local, precum şi pentru finanţarea cheltuielilor curente de întreţinere şi funcţionare a acestor servicii, respectiv dacă a crescut sau nu necesarul de cheltuieli  pentru aceste servicii, dacă sunt sau nu utilizate fonduri obţinute din impozitele locale (având în vedere că fundamentarea are la bază tocmai scăderea acestora) şi dacă scăderea acestora a determinant astfel să existe necesitatea rezonabilă/justificarea factuală a creşterii taxei locale cu caracter special pentru eliberarea avizului program de funcţionare şi în ce procent, în vederea acoperirii necesarului, respectiv pentru justificarea cuantumului 9.028 lei, ceea ce în cauză nu s-a realizat în mod particular prealabil adoptării H.C.L. nr. 463/28.12.2021 în referire la acest act administrativ“.
 
„În mod corelativ, instanţa,  în raport de precedentele considerente, constată că Referatul de aprobare nr. 223679/10.11.2021 f. 49 şi Raportul Proiectului de hotărâre privind stabilirea impozitelor şi taxelor la nivelul municipiului Constanţa în anul 2022 nr. T104053/21.12.2021 nu corespund în mod adecvat necesităţii de fundamentare a instituirii/creşterii taxei locale cu caracter special pentru eliberarea avizului program de funcţionare în referire inclusiv la cuantumul de 9.028 lei stabilit prin H.C.L. nr. 463/28.12.2021, cu precădere standardul de fundamentare nefiind îndeplinit de pârât prin Adresa nr. R122603/06.10.2017 şi Referatul nr. T78700/30.10.2017 care au fundamentat anterior adoptarea HCL nr. 136/2018 pentru stabilirea taxelor şi impozitelor locale datorate în anul 2019“.
 
Sursa motivare: Portalul Național al Jurisprudenței – www.rejust.ro
 
PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 
Citește și
În urmă cu scurt timp
Tribunalul Constanța a anulat parțial HCL Constanța privind taxele și impozitele pentru 2022! Municipalitatea, obligată la plata de despăgubiri (MINUTA+DOCUMENT)

 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii