Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
17:31 18 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Tenorul constănţean Vasile Moldoveanu în presa internaţională - „Este suveran. Are forţă şi temperament“

ro

21 Oct, 2015 00:00 5415 Marime text

Succesul înregistrat de tenorul Vasile Moldoveanu şi reflectat în presa de specialitate este unul dintre aspectele expuse în cartea „Vasile Moldoveanu: Un tenor român pe patru continente. Pasiune şi credinţă“ de Ioana Diaconescu.
 
Astfel, în lucrarea citată, este prezentat un fragment dintr-o cronică, publicată pe 17 decembrie 1984 de Andrew Porter, a spectacolului „Simon Boccanegra“, susţinut la Metropolitan Opera din New York: „Vasile Moldoveanu a fost Gabriele Adorno. Îmi plac timbrul strălucitor şi masculin, precum şi siguranţa glasului acestui tenor. Are ceva din vocea lui Martinelli. Aş spune chiar că sună mai incisiv decât cea a lui Plácido Domingo. Interpretează cu aplomb, cu o privire aţintită direct către public, dar nu pentru obişnuita atragere a atenţiei“.
 
O altă cronică expusă în lucrarea „Vasile Moldoveanu: Un tenor român pe patru continente. Pasiune şi credinţă“ este semnată de Joe Banno şi analizează spectacolul prilejuit de sărbătorirea lui James Levine la 40 de ani de activitate în cadrul Metropolitan Opera din New York.
 
„Este unul dintre multele portrete, de neînlocuit în set, şi are beneficiul de a fi aici lângă complexul Michele interpretat de Cornell MacNeil şi lângă un Luigi interpretat cu frumoasa voce, din păcate mult prea puţin apreciată, a tenorului Vasile Moldoveanu - un nelipsit oaspete al casei în acea epocă, cel care a contribuit şi la nobila creaţie a rolului titular din opera «Don Carlo», de Giuseppe Verdi“ (despre interpretarea Renatei Scotto în opera „Il Tabarro“ de Giacomo Puccini, aşa cum notează autoarea cărţii).
 
O altă cronică, aleasă din sutele care au însoţit şi susţinut creaţia artistică a lui Vasile Moldoveanu, arată: „Vasile Moldoveanu se poate mândri cu o puternică, frumoasă voce spinto şi realizează un Luigi inteligent și viclean care, în pasiunea sa, este aproape la fel de ameninţător ca Michele“, scria cronicarul de la Opera News.
 
Când a venit vorba despre căutarea celor mai bune zece înregistrări cu „Nessun dorma“, aprecierile nu au încetat să apară. Astfel, „românii şi bulgarii excelează într-o mare şi sănătoasă, deşi adesea nerafinată zestre vocală. În emisia lor vocală, de multe ori se face simţită influenţa lui Mario Lanza, dar fără tehnica acestuia, fără simţ al stilului sau plin de rafinament. (Nu este deloc o glumă. Filmele lui Lanza au fost în totalitate privite de autorităţile comuniste ca inocente şi au rulat pretutindeni, aşa încât mulţi cântăreţi aspiranţi la glorie au gândit că acesta este calea de a cânta. Prima excepţie de la regulă este Vasile Moldoveanu, care combină vocea, stilul, frazarea (inclusiv pianissimo-ul!) şi registrul acut.)“ De asemenea, „învingători în această clasificare, dintre europenii din Europa Centrală şi de Est, sunt Vasile Moldoveanu şi bulgarul Teodor Mazarov...“


 
Malahki Thorn scria, potrivit lucrării Ioanei Diaconescu: „Vasile Moldoveanu este, poate, cel mai convenţional şi neobişnuit artist de pe disc. Vasile Moldoveanu este născut în România şi este vestit pentru vocea sa şi pentru performanţele în domeniul muzicii de operă. În partea a doua a anului 2004, Sensitive Records va relansa întregul album cu arii de operă interpretate de Vasile Moldoveanu. Cele două selecţii de pe disc sunt reluări ale unor arii de Puccini şi Bizet. Orchestraţia este la fel de uimitoare ca şi interpretarea vocală, plină de forţă în fiecare piesă. Vasile Moldoveanu este puternic şi ţine sub control participarea sa vocală. Vocea sa răsună asemeni tunetului. Vasile Moldoveanu se înalţă pentru a întâlni muzica, plin de pasiune şi credinţă. Înregistrările vocii sale sună generos şi acustica este perfectă pentru a-l transporta pe ascultător pe aripile ariei de operă preferate. Includerea lui Vasile Moldoveanu în această înregistrare este una specială şi de bun augur“.
 
Editorul muzical de presă Carol Apone scria că „Tito Capobianco, noul director general al Operei din Pittsburg, i-a desemnat pe tenorul de la Metropolitan Opera din New York, Vasile Moldoveanu, pentru rolul Rodolfo, şi pe soprana Leigh Munro pentru Musetta, odată cu inaugurarea companiei, cu opera «La bohème», pe 13 şi 15 octombrie, la Heinz Hall. Moldoveanu a cântat rolul Rodolfo în ultima stagiune la Metropolitan Opera din New York. Originar din România, el a cântat cu companii de primă mărime în
Europa şi în SUA, înainte de a deveni solistul Metropolitan Opera“.
 
„Vasile Moldoveanu este un Luigi [«Tripticul» / Giacomo Puccini] viguros. El îi construieşte o ţesătură criminală la intonarea lui sol diez, zdrobind diavoleasca acciaccatura cu si natural, acesta fiind un loc în care cei mai mulţi tenori se sufocă“, scria Parterre Box.

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Comentarii








Cele mai recente postari