Președintele României cere reexaminarea unei legi ce vizează obținerea mai ușoară a permisului pentru motocicletă sau autoturism
Președintele României cere reexaminarea unei legi ce vizează obținerea mai ușoară a permisului pentru motocicletă


Ce prevedea proiectul de lege?
Potrivit modificărilor adoptate de Parlament:
-
Persoanele cu permis categoria A1 (motociclete mici) ar putea obține permisul pentru A sau A2 (motociclete mari) fără susținerea probei teoretice, fiind necesară doar proba practică și îndeplinirea celorlalte condiții legale.
-
Deținătorii unui permis B1 (cvadricicluri), obținut la 16 sau 17 ani, ar putea solicita permisul categoria B (autoturisme) fără test teoretic, în aceleași condiții ca mai sus.
-
Un amendament adus în Camera Deputaților prevedea că și cei care dețin permis categoria B și vor să obțină A sau A2 ar fi exceptați de la proba teoretică, dacă finalizează cursurile teoretice și practice pentru noua categorie și promovează doar proba practică.
Argumentele Președintelui
În cererea de reexaminare, Președintele atrage atenția că propunerile legislative nu respectă Directiva europeană 2006/126/CE privind permisele de conducere, întrucât eliminarea probei teoretice nu este condiționată de experiența minimă la volan sau de absolvirea unui curs autorizat, așa cum impune legislația UE.
„În condițiile unor diferențe între conținutul probelor teoretice pentru categoriile B, respectiv A sau A2, apreciem necesară reexaminarea normei, întrucât cadrul european nu permite o astfel de derogare”, se arată în documentul oficial transmis Senatului.
Totodată, Președintele avertizează că scutirea completă de proba teoretică între categorii de vehicule fundamental diferite (ex: autoturisme și motociclete) nu este permisă de legislația europeană. Cel mult, anumite secțiuni comune ale testului pot fi omise, dar nu întregul examen teoretic.
Riscuri pentru siguranța rutieră
Administrația Prezidențială atrage atenția și asupra riscurilor pentru siguranța rutieră, în condițiile în care fiecare categorie de vehicul presupune cunoștințe și comportamente specifice în trafic. Eliminarea componentei teoretice ar putea duce la subestimarea riscurilor sau la neînțelegerea normelor rutiere aplicabile noii categorii.
Cadru tehnic
-
Categoria A1: motociclete cu maximum 125 cmc, 11 kW și raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg; include și tricicluri cu motor de maximum 15 kW.
-
Categoria B1: cvadricicluri ușoare (până la 450-600 kg, în funcție de destinație), cu motoare de maximum 15 kW.
Citește și
Scutire de proba teoretică pentru obținerea unor categorii de permis auto
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp