Mai multe instituții din Constanța, verificate de Curtea de Conturi în anul 2023! Ce nereguli au fost constatate
Mai multe instituții din Constanța, verificate de Curtea de Conturi în anul 2023! Ce nereguli au fost constatate
22 Jul, 2025 15:20
ZIUA de Constanta
228
Marime text



- La nivelul județului Constanța au fost desfășurate un număr de 33 acțiuni de audit de conformitate, din care 13 acțiuni de audit de conformitate ad-hoc
Raportul Curții de Conturi a României privind finanțele publice locale pe anul 2023 la nivelul județului Constanța arată că în exercițiul bugetar 2023 nu au fost contractate credite externe sau interne, dar s-au efectuat plăți reprezentând rambursări de rate și dobânzi aferente în sumă de 53.990 mii lei.
Cheltuielile bugetare s-au ridicat la un total de 4.402,4 milioane lei, ceea ce reprezintă 100,37% din venitul centralizat al județul Constanţa.
Potrivit datelor transmise de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală - Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Judeţului Constanţa, în anul 2023, la venituri, prevederile bugetare anuale definitive ale bugetelor locale, au însumat o valoare de 7.303.329 mii lei, în timp ce încasările realizate au fost în sumă de 5.146.670 mii lei, ceea ce reprezintă un procent de 70,5 % din prevederile bugetare anuale definitive.
Conform raportului citat, în anul 2023, ponderea veniturilor realizate în total încasări la bugetele locale ale unităților administrativ-teritoriale din județul Constanța se prezintă astfel:
- 58,34% din veniturile totale încasate reprezintă venituri proprii ale administraţiei publice locale;
- 11,73 % din încasări reprezintă sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată;
- 13,57 % din încasări reprezintă subvenţii primite de la bugetul de stat;
- 16,36 % din încasări reprezintă sume primite de la UE în contul plăților efectuate și prefinanțări.
Raportul Curții de Conturi a României mai arată că, la nivelul judeţului Constanţa, pentru anul bugetar 2023, în bugetele locale, sumele prevăzute definitiv a se efectua, în limitele şi potrivit destinaţiilor stabilite prin bugetele respective, au fost de 7.785.888 mii lei, iar volumul plăților de 5.183.511 mii lei, adică un procent de 66,6% din prevederile bugetare anuale definitive.
Totodată, se remarcă subevaluări ale necesarului de credite bugetare inițiale, subevaluări ce au condus, ulterior, la o serie de rectificări bugetare sau recurgerea la resurse externe. În anul 2023, cuantumul plăților a fost mai scăzut decât cel planificat prin bugetele adoptate cu aproximativ 33 puncte procentuale.
Potrivit datelor transmise de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală - Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Judeţului Constanţa, în anul 2023, la venituri, prevederile bugetare anuale definitive ale bugetelor instituțiilor publice și activităților finanțate integral sau parțial din venituri proprii, au însumat o valoare de 1.357.334 mii lei, în timp ce încasările realizate au fost în sumă de 1.157.596 mii lei, ceea ce reprezintă un procent de 85,28% din prevederile bugetare anuale definitive.
Sursa citată mai arată că la nivelul județului Constanța au fost desfășurate un număr de 33 acțiuni de audit de conformitate, din care 13 acțiuni de audit de conformitate ad-hoc, după cum urmează:
- Achizițiile publice efectuate de unitățile sanitare spitalicești de subordonare locală (Spitalul Municipal Mangalia, Spitalul Municipal Medgidia)
- Modul de organizare, recrutare și salarizare a personalului din instituțiile publice finanțate din bugetul centralizat al unităților administrativ teritoriale/ unitățile sanitare spitalicești de subordonare locală (Spitalul Clinic Județean de Urgență ”Sf. Apostol Andrei” Constanța, Spitalul Clinic de Boli Infecțioase Constanța, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC Constanța))
- Modul de organizare și funcționare a serviciilor sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilități, administrate și finanțate din bugetele unităților administrativ-teritoriale în perioada 2021-2023 (DGASPC Constanța)
- Regularitatea și corectitudinea activității agenților economici cu capital aparținând unităților administrativ-teritoriale (CT BUS SA, RAJA SA, Societatea Termoficare Constanța SRL)
- Regularitatea și corectitudinea modului de utilizare și rambursare a sumelor provenite din finanțări rambursabile la unitățile administrativ teritoriale, beneficiare de instrumente de datorie publica (UATO EFORIE)
- Respectarea reglementărilor legale în privința modului de stabilire și încasare a veniturilor din taxele pentru eliberarea certificatelor de urbanism și a autorizațiilor de construire/demolare (UATM CONSTANȚA)
- 9 acțiuni privind Verificări ca urmare a unor informații apărute in mass media, a unor sesizări primite de Curtea de Conturi sau din alte surse, având ca obiective specifice ce au vizat aspecte sesizate prin petiții, la următoarele entități: SC GOLDTERM MANGALIA SA, UATO HÂRȘOVA, UATC BĂRĂGANU, UATC CUZA VODĂ, UATC LIMANU, UATC RASOVA, UATC DOBROMIR, UATC TUZLA ȘI SC EDILITAR LOCAL TUZLA SRL.
- 13 acțiuni de audit de conformitate ad-hoc, care au fost incluse în Programul de audit pentru anului 2024, urmare sesizărilor primite de Curtea de Conturi, la următoarele entități: UATC MERENI, UATC CUMPĂNA, UATC CRUCEA, UATC MIHAIL KOGĂLNICEANU, UATC FÂNTÂNELE, UATC COGEALAC, UATC CORBU, UATM CONSTANȚA, UATC VALU LUI TRAIAN, UATO CERNAVODĂ, UATC LUMINA, UATO EFORIE și UATC BĂNEASA.
În urma analizei constatărilor înscrise în rapoartele de audit întocmite în anul 2024 la unitățile administrativ-teritoriale și entitățile publice din subordinea acestora, în contextul noii metodologii aprobate de Plenul Curții de Conturi a României, se desprind următoarele concluzii:
- la nivelul entităților din sfera de competență a Camerei de Conturi Constanța, deși se constată de la o misiune la alta o îmbunătățire a activității desfășurate, aspect confirmat de implementarea în activitatea acestora de către ordonatorii de credite și personalul de specialitate, a recomandărilor formulate prin rapoartele întocmite de instituția noastră, numărul de neconformități constatate este ridicat, iar acesta a condus la exprimarea unui număr semnificativ de opinii cu rezerve și contrare;
- la majoritatea unităților-administrativ teritoriale comunale nu se exercită în mod corespunzător controlul intern managerial și activitatea de audit public intern, iar controlul financiar preventiv propriu are un caracter formal și nu se concretizează practic într-o verificare de fond a operațiunilor supuse acestui control, situație ce determină incapacitatea acestora de a preveni erorile și abaterile;
- se constată o practică a fundamentării nerealiste a veniturilor înscrise în bugetul anual, în special o supraestimare a veniturilor proprii din impozite și taxe, neraportate la gradul de realizare a acestora în anii anteriori și ca urmare a faptului că nu se realizează operațiunea de inventariere și evaluare a materiei impozabile înaintea elaborării proiectului de buget;
- în faza de programare a bugetelor locale, s-a prevăzut un grad de autofinanţare foarte redus, managementul entităților auditate nefiind îndeajuns de preocupat de colectarea veniturilor proprii, în special prin neadoptarea măsurilor de executare silită, ci mai degrabă acțiunile acestuia au fost direcționate către atragerea altor surse, respectiv, a fondurilor externe nerambursabile, inclusiv ale bugetului de stat;
- abaterile identificate sunt rezultatul unui management necorespunzător reglementărilor privind fondurile publice, dar și al cunoașterii insuficiente, de către persoanele cu atribuții din cadrul entităților verificate, a procedurilor legale privind formarea, administrarea, angajarea și utilizarea resurselor bugetare și a principiilor economicității, eficienței și eficacității utilizării fondurilor publice;
- lipsa unor politici de recrutare, pregătire profesională și evaluare a personalului, care nu asigură eficiență și performanță în exercitarea atribuțiilor.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Curtea de Conturi a verificat situația financiară a primăriei Limanu, achizițiile publice și plățile pentru deszăpezire (DOCUMENT)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii