Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
20:28 14 07 2025 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Raportul Curții de Conturi a României în domeniul achizițiilor publice în anul 2024 Evoluția cheltuielilor cu achizițiile publice, în ultimii 8 ani a avut o tendință de creștere de la un an la altul (DOCUMENTE)

ro

14 Jul, 2025 17:00 217 Marime text

sursă foto: Raport Curtea de Conturi a României

 
  • Conform datelor publicate pe pagina de internet a Ministerului Finanțelor, la nivel național, în anul 2024, cheltuielile cu achizițiile publice efectuate de entitățile publice din administrația publică centrală și din administrația publică locală, în valoare de 158.853 milioane lei, au reprezentat un procent de 9,003% din produsul intern brut al României (1.764.500 milioane lei)
  • Scopul acestui raport este de a prezenta constatările Curții de Conturi a României privind modul de respectare de către entitățile publice auditate în anul 2024 a prevederilor legale în domeniul achizițiilor publice, consecințele neregulilor constatate, principalele cauze care le-au determinat, concluziile și recomandările privind acțiunile corective care se impun pentru îmbunătățirea performanțelor proceselor de achiziție publică/sectorială
 
 
INTRO:

Achizițiile publice reprezintă un pilon esențial al economiei României, având un impact direct asupra dezvoltării infrastructurii, serviciilor publice și utilizării eficiente a fondurilor publice naționale și europene.

Conform datelor publicate pe pagina de internet a Ministerului Finanțelor, la nivel național, în anul 2024, cheltuielile cu achizițiile publice efectuate de entitățile publice din administrația publică centrală și din administrația publică locală, în valoare de 158.853 milioane lei, au reprezentat un procent de 9,003% din produsul intern brut al României (1.764.500 milioane lei).
Evoluția cheltuielilor cu achizițiile publice, în perioada 2016 - 2024, a avut o tendință de creștere de la un an la altul.

Scopul acestui raport este de a prezenta constatările Curții de Conturi a României privind modul de respectare de către entitățile publice auditate în anul 2024 a prevederilor legale în domeniul achizițiilor publice, consecințele neregulilor constatate, principalele cauze care le-au determinat, concluziile și recomandările privind acțiunile corective care se impun pentru îmbunătățirea performanțelor proceselor de achiziție publică/sectorială.

Constatările


În anul 2024, au fost incluse în programul de activitate a Curții de Conturi misiuni de audit la 1.361 de entități publice, din care în cazul unui număr de 791 entități publice echipele de audit au constatat 2.325 abateri de la legalitate în domeniul achizițiilor publice. Situația comparativă cu anii anteriori este prezentată în graficul de mai jos:

Cele 2.325 abateri de la legalitate constatate în anul 2024 în domeniul achizițiilor publice sunt: în creștere față de anii: 2018 (1.803 abateri), 2019 (2.073 abateri), 2021 (2.153 abateri), 2022 (1.981 abateri) și 2023 (1.255 abateri) și în scădere față de anii: 2017 (3.157 abateri) și 2020 (2.445 abateri, din care o mare parte au fost constatate în cadrul misiunilor de audit desfășurate la cererea Parlamentului României, privind utilizarea fondurilor publice în perioada stării de urgență determinată de pandemia cu COVID).
Abaterile de la legalitate constatate în anul 2024 în domeniul achizițiilor publice au fost identificate în cele trei etape ale procesului de achiziție publică:

- 605 în etapa de planificare/pregătire a procedurii de atribuire; - 375 în etapa de organizare și derulare a procedurii de atribuire; - 1.345 în etapa de postatribuire/execuție a contractului de achiziție.




sursă foto: Raport Curtea de Conturi a României


Tipurile de abateri cel mai des constatate în anul 2024, în creștere comparativ cu anii 2023, 2022, 2021, 2020, 2019, 2018 și 2017:
- în etapa de planificare/pregătire a procedurii de achiziție publică: introducerea în referatele de necesitate a unor produse, servicii și/sau lucrări care nu au legătură cu obiectul de activitate al entității și/sau a căror achiziție este interzisă, iar acestea au fost achiziționate si plătite;  includerea în programul de investiții, anexe la buget a unor obiective de investiții noi și/sau în continuare ale căror documentații tehnico-economice/documentații de avizare a lucrărilor de intervenții nu sunt legal aprobate; nerespectarea tuturor regulilor de estimare a valorii achizițiilor; alegerea eronată a procedurii de atribuire a contractului de achiziție publică; divizarea în mai multe contracte de valoare mai mică ;strategia anuală de achiziție publică și/sau programul anual de achiziție publică nu a/au fost întocmit/actualizat/e la termenele și în structura prevăzută de lege; nepublicarea în SEAP, la termenele legale, a extraselor din programul anual al achizițiilor publice, referitoare la contractele/ acordurile-cadru de produse, servicii și lucrări a căror valoare estimată este mai mare sau egală cu pragurile reglementate; nerespectarea principiului bunei gestiuni financiare la întocmirea și aprobarea strategiei anuale de achiziție publică, inclusiv a programului anual de achiziție publică.

în etapa de organizare a procedurii de achiziție publică:achiziția directă nu a fost realizată doar în cazurile prevăzute de lege;nerespectarea obligației de a transmite  notificare în SEAP în termenul legal pentru achizițiile directe realizate; neprezentarea la viza de control financiar preventiv propriu a proiectului de angajament legal; angajarea de cheltuieli prin încheierea de contracte de achiziție pentru care nu au fost aprobate surse de finanțare prin buget; angajarea de cheltuieli prin încheierea de contracte de achiziție cu operatori economici care nu dețin autorizările legale necesare; nerespectarea principiilor care stau la baza atribuirii contractelor de achiziție publică; nerespectarea prevederilor legale privind publicarea în SEAP și/sau în Jurnalul UE a anunțurilor de atribuire și a oricăror altor documente prevăzute de lege; nerespectarea termenelor prevăzute în documentația achiziției publice; contractul încheiat nu este în concordanță cu propunerea tehnică și financiară a ofertei declarată câștigătoare și cu celelalte documente ale achiziției publice; stabilirea ofertei câștigătoare s-a realizat pe baza criteriului de atribuire și a factorilor de evaluare precizați în invitația de participare/anunțul de participare și în documentele achiziției fără îndeplinirea în mod cumulativ a condițiilor prevăzute.



sursă foto: Raport Curtea de Conturi a României



- în etapa post-atribuire (executarea și monitorizarea implementării) a contractului/acordului-cadru:plata de bunuri nelivrate/lucrări neexecutate/servicii neprestate, care nu sunt avansuri prevăzute în contractele de achiziție publică; neconstituirea garanției de bună execuție în cuantumul legal/neînregistrarea în contabilitate; lipsa documentelor care atestă recepția bunurilor livrate/lucrărilor executate sau confirmarea prestării serviciilor prevăzute în contractul de achiziție publică;  situațiile de lucrări cuprind cheltuieli și/sau cantități de materiale și/sau utilaje/prețuri unitare/tarife etc, diferite de cele ofertate; efectuarea de plăți din credite bugetare aprobate cu altă destinație; nerespectarea clauzelor contractuale referitoare la cantitatea și calitatea bunurilor livrate/lucrărilor executate/serviciilor prestate ori la termenele stabilite; actualizarea prețului contractului de achiziție publică, cu încălcarea prevederilor legale și/sau contractuale.
Domeniul de activitate în care au fost constatate, în anul 2024, cele mai multe abateri de la legalitate în domeniul achizițiilor publice este administrația public locală (95,35% din totalul prejudiciilor), situația deteriorându-se față de anii precedenți.
Conform datelor încărcate în aplicația SPID de către structurile de specialitate ale Curții de Conturi la data de 15.01.2025, cele 2.325 abateri de la legalitate constatate în domeniul achizițiilor publice în urma misiunilor de audit efectuate în anul 2024 au avut următoarele consecințe:
a) producerea de prejudicii în valoare totală de 206.029,84 mii lei;
b) nerealizarea de venituri în valoare totală de 6,34 mii lei;
c) abateri financiar-contabile în valoare totală de 1.219.477,97 mii lei.





sursă foto: Raport Curtea de Conturi a României



Concluzii

Din totalul celor 1.361 de entități publice verificate în anul 2024, în cazul unui număr de 791 entități publice, echipele de audit au constatat un număr total de 2.325 abateri de la legalitate în domeniul achizițiilor publice, în creștere față de anii 2018 (1.803 abateri), 2019 (2.073 abateri), 2021 (2.153 abateri), 2022 (1.981 abateri) și 2023 (1.255 abateri).

Constatările semnificative rezultate din misiunile de audit efectuate de către structurile de specialitate ale Curții de Conturi, în anul 2024, se regăsesc în toate etapele procesului de achiziție publică, cu predilecție în administrația publică locală (95,35% din totalul prejudiciilor), situația deteriorându-se în perioada analizată.

Din analiza cauzelor și împrejurărilor care au condus la apariția și înregistrarea abaterilor de la legalitate constatate în urma misiunilor de audit efectuate în anul 2024 față de cele constatate de către echipele de audit în perioada 2017 – 2023, rezultă faptul că acestea se mențin și constau în principal în legislația complexă și voluminoasă, lipsa de îndrumare metodologică, deficitul de personal și gradul de calificare în domeniul achizițiilor publice existent la nivelul instituțiilor/autorităților publice, coroborat cu o comunicare defectuoasă între compartimentele interne implicate în procesul de achiziție publică, cât și între factorii decizionali – personalul de execuție, cunoașterea și aplicarea incorectă a legilor și a celorlalte reglementări aplicabile în domeniul achizițiilor publice, lipsa procedurilor interne referitoare la realizarea și monitorizarea achizițiilor derulate la nivelul instituției/ autorității publice, precum și o monitorizare defectuoasă a derulării contractelor de achiziție publică.

Legislația națională creează confuzie în rândul persoanelor care trebuie să o aplice, autorități contractante și operatori economici deopotrivă, fiind descurajată participarea acestora din urmă la proceduri, cu consecințe și în diminuarea competiției, în neobținerea celui mai bun raport calitate/preț și în utilizarea ineficientă și ineficace a fondurilor publice.

În concluzie, considerăm că este necesară atât o asanare a legislației în domeniul achizițiilor publice, dublată de intensificarea activității de îndrumare metodologică a A.N.A.P., cât și de o asigurare a pregătirii continue a personalului de specialitate în acest domeniu și asigurarea transparenței proceselor de achiziție publică.
 
Recomandări

I. Recomandări adresate entităților publice auditate prin rapoartele de audit și prin scrisorile către management: respectarea principiilor care stau la baza atribuirii contractelor de achiziție publică (nediscriminarea, tratamentul egal, recunoașterea reciprocă, transparența, proporționalitatea și asumarea răspunderii); respectarea prevederilor legale care instituie obligativitatea organizării procedurilor concurențiale de atribuire corespunzătoare pragurilor valorice stabilite prin lege; includerea în conținutul contractelor de achiziție publică de clauze referitoare la subcontractare; respectarea obligației de a utiliza mijloacele electronice pentru aplicarea procedurilor de atribuire și pentru realizarea achiziției directe; elaborarea și, după caz, actualizarea pe baza necesităților transmise de compartimentele de specialitate ale autorității contractante, a strategiei de contractare și programului anual al achizițiilor publice; respectarea prevederilor legale referitoare la întocmirea documentației de atribuire, prin precizarea în mod detaliat a factorilor de evaluare a ofertelor și a algoritmului de punctare, în vederea determinării celei mai avantajoase oferte din punct de vedere economic, potrivit legii; introducerea, în cadrul procedurilor operaționale întocmite/actualizate, de prevederi referitoare la modul de realizare a cercetării/consultării pieței; respectarea cerințelor minime stabilite în documentația de atribuire, astfel încât evaluarea ofertelor finale și atribuirea contractului de achiziție publică să respecte criteriul de atribuire și factorii de evaluare stabiliți; instruirea personalului de specialitate implicat în procesul de evaluare a ofertelor; utilizarea eficientă a resursei umane existentă la nivelul entității publice în vederea evitării externalizării activităților specifice domeniului achizițiilor publice și asigurarea respectării principiilor economicității, eficienței și eficacității în utilizarea fondurilor publice; elaborarea și implementarea de proceduri operaționale prin care să se asigure, la nivelul entității publice, un sistem funcțional de monitorizare a achizițiilor publice, respectiv a investițiilor publice.
Stabilirea întinderii prejudiciilor constatate și consemnate în rapoartele de audit ale Curții de Conturi, luarea de măsuri pentru recuperarea acestora, inclusiv a dobânzilor și penalităților de întârziere aferente, înregistrarea în contabilitate a sumelor recuperate și virarea acestora potrivit legii; extinderea verificărilor asupra tuturor contractelor de achiziții publice încheiate și a plăților efectuate în cadrul acestora, în scopul identificării eventualelor abateri, stabilirii întinderii eventualelor prejudicii și recuperării acestora, reținerea garanțiilor de participare depuse în cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de achiziție publică de către ofertanții care se află în oricare dintre situațiile impuse de lege;identificarea și încasarea tuturor veniturilor cuvenite din garanțiile de participare constituite în cadrul procedurilor de atribuire și urmărirea constituirii garanțiilor de bună execuție a contractelor de achiziție publică încheiate, conform prevederilor legale;recuperarea sumelor reprezentând penalitățile pentru întârziere stabilite pentru neîndeplinirea la termen a obligațiilor asumate prin contractele de achiziție public, înlăturarea neregulilor constatate în activitatea financiar-contabilă și corectarea situațiilor financiare anuale.
 
Notă: Raportul privind constatările Curții de Conturi a României în domeniul achizițiilor publice în anul 2024 poate fi consultat integral în secțiunea „documente”.

PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 

Citește și:

Curtea de Conturi a sesizat nereguli în procedura de achiziție pentru modernizarea Grădiniței „Lumea Copiilor” din Constanța (DOCUMENT)

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii