Curtea de Conturi a descoperit erori contabile și deficiențe la Primăria Cuza Vodă. Opinie de audit „cu rezerve” pentru exercițiul financiar 2024
Curtea de Conturi a descoperit erori contabile și deficiențe la Primăria Cuza Vodă. Opinie de audit „cu rezerve”
235
Marime text
UATC Cuza Vodă (județul Constanța) a primit o opinie de audit cu rezerve din partea Curții de Conturi a României – Camera de Conturi Constanța, în urma misiunii de audit financiar derulate pentru exercițiul bugetar încheiat la 31 decembrie 2024.Deși majoritatea abaterilor au fost corectate pe durata misiunii, Curtea constată o serie de erori contabile, raportări incorecte și lipsuri în evidența financiară, care au afectat imaginea fidelă a situațiilor financiare ale comunei.
Contextul auditului
Auditul a vizat situațiile financiare consolidate ale UATC Cuza Vodă, care includ și informațiile contabile ale celor două entități subordonate cu personalitate juridică – ordonatori terțiari de credite.
Sursele principale de finanțare în 2024 au provenit din:
-
Bugetul local (venituri proprii) – 74,2%;
-
Fondul la dispoziția Consiliului Județean Constanța – 1,9%;
-
Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL) – 3,6%;
-
Subvenții PNRR – 0,4%;
-
Programul „Anghel Saligny” – 19,9%.
Opinia Curții de Conturi: „cu rezerve”
Curtea de Conturi a apreciat că situațiile financiare prezintă o imagine reală și fidelă „cu excepția unor aspecte semnificative”, determinate de abaterile identificate în raport.
Auditul a fost efectuat conform Standardelor Internaționale ale Instituțiilor Supreme de Audit (ISSAI) și a vizat exactitatea, legalitatea și corectitudinea datelor raportate.
Principalele nereguli constatate
1. Împrumut rambursat, dar menținut în evidență
Serviciul Public de Alimentare cu Apă și Canalizare a menținut nejustificat în contul de datorii (cont 162) valoarea unui împrumut acordat de UATC Cuza Vodă în 2022, deși acesta fusese rambursat integral până în mai 2023. Această eroare a dus la supraevaluarea datoriilor curente ale comunei. Abaterea a fost remediată în iulie 2025.
2. Investiții finalizate, dar păstrate în evidență ca „în curs de execuție”
În contul 231 „Active fixe corporale în curs de execuție” au fost menținute sume aferente a două proiecte deja recepționate:
-
„Eficientizarea sistemului de iluminat public” (recepționat la 2 august 2024);
-
„Extinderea sistemului de canalizare ape uzate menajere” (recepționat la 22 noiembrie 2024).
Eroarea a condus la subevaluarea fondului bunurilor publice, însă a fost corectată în timpul auditului.
3. Materiale publicitare înregistrate greșit ca avansuri
UATC Cuza Vodă a înregistrat în contul 232 („Avansuri acordate pentru active fixe corporale”) valoarea unor materiale publicitare achiziționate în 2022, deși acestea nu reprezentau un avans, ci o achiziție finalizată.
Rezultatul: supraevaluarea activelor fixe corporale. Corectată în iulie 2025 prin nota contabilă nr. 5767.
4. Servicii IT înregistrate la categoria „Animale și păsări”
O eroare contabilă neobișnuită a fost depistată la contul 361 „Animale și păsări”, unde a fost trecută contravaloarea serviciilor de întreținere a calculatoarelor achiziționate în februarie 2024. Eroarea a fost remediată la începutul exercițiului 2025.
5. Fonduri europene POCU, restituite dar păstrate eronat în contabilitate
Curtea a identificat o sumă menținută nejustificat în contul 473 – „Decontări în curs de clarificare”, aferentă proiectului european POCU/18/4/103133 „Măsuri integrate pentru comunitate”.
După ce Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a dispus recuperarea unei prefinanțări nejustificate, Primăria Cuza Vodă a restituit suma în februarie 2024. Cu toate acestea, suma a continuat să figureze în evidență ca datorie. Corectată prin nota contabilă nr. 5774/29.07.2025.
6. Amenzi ale persoanelor decedate, neanulate din evidență
În listele de creanțe la 31.12.2024 figurau 14 persoane fizice decedate pentru care erau raportate amenzi restante.
Potrivit Codului de Procedură Fiscală, aceste creanțe trebuiau anulate, întrucât amenzile nu se transmit moștenitorilor. Corectate prin referatul nr. 5455/25.07.2025.
7. Taxe locale neîncasate pentru activități comerciale
Două firme de alimentație publică (cu cod CAEN 5610 și 5630) au funcționat fără autorizație de desfășurare a activității, iar Primăria nu a perceput taxele corespunzătoare. Autorizațiile au fost emise ulterior (nr. 16/29.07.2025 și nr. 17/30.07.2025), iar sumele au fost încasate integral.
Aspecte privind buna guvernanță
Curtea de Conturi menționează că Primăria Cuza Vodă a manifestat preocupare pentru atragerea fondurilor nerambursabile și implementarea proiectelor de investiții, precum:
-
Dotarea școlilor și grădinițelor cu echipamente medicale și mobilier digital;
-
Creșterea eficienței energetice a iluminatului public;
-
Extinderea rețelei de canalizare menajeră;
-
Implementarea serviciilor comunitare integrate pentru combaterea sărăciei.
La momentul auditului, UATC Cuza Vodă avea șase proiecte în derulare finanțate din fonduri externe și naționale.
Curtea avertizează, însă, că nerespectarea termenelor și condițiilor de eligibilitate ar putea duce la pierderi financiare, corecții sau reduceri de finanțare, recomandând o monitorizare atentă a implementării proiectelor.
Deși toate erorile au fost remediate în timpul misiunii, Curtea de Conturi a emis o opinie de audit „cu rezerve” din cauza influențelor semnificative pe care aceste abateri le-au avut asupra situațiilor financiare la momentul raportării.
Instituția subliniază necesitatea consolidării controlului intern, respectării riguroase a normelor contabile și fiscal-bugetare și a menținerii unui management financiar pruden
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi


