Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
13:07 28 10 2021 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

#DobrogeaDigitală „Regele și regina Mării Negre“, de Marian Moșneagu. Distrugătoarele tip R în timpul celui de-al Doilea război mondial

ro

30 Sep, 2021 00:00 1480 Marime text
 
  • Capitolul trei cuprinde fiecare zi în care s-au desfășurat acțiuni în perioada celui de-al Doilea Război Mondial, autorul conturând întreg peisajul câmpului de luptă, având în prim-plan navele „Regele Ferdinand“ și „Regina Maria“. 

După inspiratul album Odiseea navei-şcoală „CONSTANŢA“, dedicat evocării implicării active a acestei nave, în anii 2001 şi 2003, la finalizarea proiectului cultural internaţional „Odiseea“ iniţiat de Institutul Internaţional al Teatrului Mediteranean, care a prilejuit participarea cadeţilor Academiei Navale „Mircea cel Bătrân“ la un experiment cultural itinerant fără precedent, căpitan-comandorul dr. Marian Moşneagu, directorul Muzeului Marinei Române, semnează prima monografie a celor două distrugătoare tip R, oferind membrilor echipajelor fregatelor „Regele Ferdinand“ şi „Regina Maria“ o autentică şi expresivă carte de vizită, care le va spori mândria de a sluji cu demnitate interesele naţionale la bordul celor mai moderne unităţi navale ale Forţelor Navale Române.

La 7 septembrie 1930, intrau în serviciu, în compunerea Diviziei de Mare, I distrugătoarele „Regele Ferdinand“ I şi „Regina Maria“, care au avut o contribuţie importantă la desfăşurarea războiului naval în Marea Neagră în timpul celei de-a doua conflagraţii mondiale.
Caracteristicile tehnico-tactice ale distrugătoarelor tip R este primul capitol din cartea „Regele și regina Mării Negre“, de Marian Moșneagu. În aceste pagini, autorul aduce în atenția cititorului numele navelor care au cucerit marea și descrie cu lux de amănunte componentele acestora, modul în care funcționează, dar și cum se descurca echipajul să-și trăiască viața fiind în misiune.

Capitolul II însumează următoarele titluri: „Intrarea distrugătoarelor tip R în serviciul Marinei Regale Române“, „Distrugătorul „Regina Maria“ la revista navală de la Spithead“, „Distrugătorul „R egina Maria“ în furtuna din 1938“,. „Marele Voievod Mihai de Alba lulia, aspirant în echipajul distrugătorului „Regina Maria“.

Capitolul III: Distrugătoarele tip R în timpul celui de-al Doilea război mondial: „Distrugătoarele „Regele Ferdinand“ şi „Regina Maria“  în Campania din Est“, „Jurnalul de operaţii al distrugătorului „Regina Maria“ (22 iunie 1941 - 1 octombrie 1942)“, „Retrocedarea distrugătoarelor „Regele Ferdinand“ şi „Regina Maria“ de către U.R.S.S“.

Distrugătoarele tip R în timpul celui de-al Doilea război mondial


Capitolul trei cuprinde fiecare zi în care s-au desfășurat acțiuni în perioada celui de-al Doilea Război Mondial, autorul conturând întreg peisajul câmpului de luptă, având în prim-plan navele „Regele Ferdinand“ și „Regina Maria“.

 „În ajunul celui de-al Doilea Război Mondial, aproape întreaga muniţie necesară artileriei se fabrica în ţară. De asemenea, la Uzinele Reşiţa s-au realizat minele tip Vickers pentru barajele de la mare şi s-au intensificat cercetările pentru realizarea unui nou tip de mine pentru Dunăre.

În timpul războiului antisovietic, misiunile Escadrilei de Distrugătoare au constat în siguranţa transporturilor de trupe şi materiale, în protecţia navelor care executau minări în zonele de litoral ale ţării noastre dar şi în zone ale teatrului de operaţiuni din nordul Mării Negre, în apărarea litoralului românesc.

În anul 1940, o dată cu pătrunderea Misiunii Navale Germane, care ulterior s-a transformat în Comandamentul Naval German Constanţa iar din 1943 a purtat numele de „Amiral German Marea Neagră“, s-au iscat neînţelegeri între acestea şi Comandamentul Forţei Navale Maritime Române, sub aspectul subordonării în misiunile întreprinse în Marea Neagră.

Într-o telegramă a şefului Statului Major al Marinei, comandorul Horia Macellariu, adresată generalului Alexandru loaniţiu, şeful Marelui Cartier General, din septembrie 1940 s-a desprins poziţia autorităţilor navale române prin care Forţa Navală Maritimă a fost pusă la dispoziţia Misiunii Navale Germane pentru executarea misiunilor de escortare a transporturilor germane în Marea Neagră. 

La 24 aprilie 1939, distrugătorul „Mărășești“, împreună cu N.M.S. „Regina Maria“, a format la Constanţa Escadrila de Distrugătoare. Navele se găseau ancorate în portul Constanţa cu pupa la babaua  7.

În ziua de 27 aprilie, distrugătorul „Mărășești“ a ieşit în mare, pentru exerciţii de evoluţii, împreună cu N.M.S. „Regina Maria“.
La 7 mai, comandorul Gheorghe Panteli a luat comanda Escadrilei de Distrugătoare, arborându-şi marca de comandant pe N.M.S. „Regina Maria“.

În ziua de 14 mai 1939, au sosit la bord o parte din recruţii navei. La 15 mai, N.M.S. „Regina Maria“ a plecat la Sulina, avându-I la bord pe contra amiralul Victor Schmidt, pentru a lua parte la festivităţile arborării pavilionului României în locul C.E.D.

La 16 mai 1939, ministrul Aerului şi Marinei, împreună cu comandantul Marinei Regale şi alte personalităţi care au asistat la solemnitatea înălţării pavilionului naţional în locul pavilionului Comisiei Europene a Dunării, s-au îmbarcat pe N.M.S. „Regina Maria“, cu care au sosit la Constanţa la ora 19.47.“
 
 
15-19 iunie. Navele F.N.M. ies în mare pentru executare operaţiunii de punere a barajului de mine din faţa Constanţei.
 
„Distrugătorul „REGELE FERDINAND!“
Ordin de Zi nr. 3 din 19 iunie 1941

În urma executării, în excelente condiţiuni, a misiunii ce ni s-a încredinţat şi care s-a efectuat în zilele de 15-19 iunie 1941, aduc pe această cale mulţumirile mele comandanţilor, ofiţerilor, maiştrilor şi echipajelor, pentru efortul pe care lţau depus în aducerea la îndeplinire, cu conştiinciozitate şi pricepere, a însărcinărilor lor.
Este o dovadă strălucită pe care au dat-o ţării că poate conta pe marinarii ei.
Prezentul ordin de zi se va citi echipajelor la front.
Comandantul Escadrilei de Distrugătoar
Comandor (ss) Roman August“
 
20 iunie. Se iau măsuri de camuflaj şi pază a navelor.  21 iunie. Toţi comandanţii de nave sunt convocaţi la F.N.M. pentru aprimi ordine.Toate navele sunt gata pentru orice eventualitate.

Conform Ordinului Diviziei de Mare nr. 149 Strict Secret din 21 iunie 1941, se ordonă navelor F.N.M. să ocupe danele ordonate prin Planul de dispersare şi de apărare a portului Constanţa.
 
Citește toate detaliile și următoarele capitole descărcând gratuit volumul.
 
 
 
Sursa foto: „Regele și regina Mării Negre”, de Marian Moșneagu.
 
Dacă, în urmă cu 123 de ani, pionierul culturii românești în Dobrogea, Petru Vulcan, inaugura prima bibliotecă publică la Constanța, printr-o onorantă coincidență, pe 23 noiembrie 2017, cotidianul ZIUA de Constanța, conștient de rolul său pe tărâmul cultural dobrogean, a inaugurat prima BIBLIOTECĂ DIGITALĂ - Fondul Documentar „Dobrogea de ieri și de azi“.
 
DREPTURI DE AUTOR
 
a) Toate informațiile publicate pe site de către ZIUA de Constanța (incluzând, dar fără a se limita la, articole, informații, fotografii, fișiere audio, bannere publicitare) sunt protejate de dispozițiile legale incidente: Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, Legea nr. 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice și Legea nr. 129/1992 privind protecția desenelor și modelelor), titulari ai drepturilor protejate de lege fiind ZIUA de Constanța sau, după caz, furnizorii săi de informații.
 
b) Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, decompilarea, distribuirea, publicarea, afișarea, modificarea, crearea de componente sau produse sau servicii complete derivate, precum și orice modalitate de exploatare a conținutului site-ului, cu excepția afișării pe ecranul unui computer personal și imprimarea sau descărcarea, în scop personal și necomercial în lipsa unui acord scris din partea ZIUA de Constanța.
 
Citește și:
 
#DobrogeaDigitală: „Regele și regina Mării Negre“, de Marian Moșneagu. Cariera distrugătoarelor tip R în Marina Română
 
#DobrogeaDigitală: „Regele și regina Mării Negre“, de Marian Moșneagu. Caracteristicile tehnico-tactice ale distrugătoarelor tip R
 
#DobrogeaDigitală: „Politica navală postbelică a României (1944-1958)“, de Marian Moșneagu. Viaţa cultural-ştiinţifică şi spiritualitatea marinărească

 
 
Comentarii








Cele mai recente postari