Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
12:25 02 12 2021 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

#DobrogeaDigitală In memoriam Oleg Danovski, fondatorul și directorul primei școli de balet din România

ro

21 Oct, 2021 00:00 1649 Marime text

 
  • Oleg Danovski a fost un dansator și coregraf român, întemeietorul școlii românești de balet modern, fondatorul și directorul primului teatru de balet din România, instituție care din 1990, prin hotărârea ministrului culturii, Andrei Pleșu îi poartă numele - Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski“ din Constanța.
  • A apărut pe toate marile scene ale lumii, precum Teatrul Bolșoi, Opera din Milano sau Metropolitan New York, iar sub conducerea sa baletul românesc s-a bucurat de succese și recunoaștere fără precedent în străinătate.
  • Astăzi se împlinesc 25 de ani de când s-a stins din viață Oleg Danovski, la Constanța.
Pe data de 9 februarie 1917 avea să se nască în Voznesensk, Ucraina rusă Oleg Danovski. Mama sa a fost trimisă la Cernăuți în 1920 după ce tatăl său a fost luat ca ofițer să lupte împotriva bolșevicilor. Femeia s-a angajat ca maestră de balet la Teatrul din Cernăuți, Oleg crescând astfel lângă scenă, printre actori.



Încă de mic s-a făcut remarcat prin înclinația sa asupra vioarei. A studiat acest instrument timp de 7 ani, ulterior dedicându-se dansului. La doar 14 ani, fugea la București și se angaja ca balerin la Teatrul Cărăbuș, devenind curând prim-solist, și, la doar 17 ani, cel mai tânăr coregraf din lume.
 
În volumul „Dicţionar. Lumea artistică a Constanţei. Teatrul de balet Oleg Danovski“, apărut în 2001, din iniţiativa directorului TBOD de la acea vreme, Ana Maria Munteanu, descoperim întreaga sa viață artistică.

„Autodidact împătimit în studiul baletului, precum şi în formarea sa intelectuală. Studii de balet cu Floria Capsa li, Anton Romanovski, Boris Kneazev, Seda Sarkizian. Figurant, balerin, coregraf la Compania de Revistă Cărăbuş din Bucureşti (1932 -1933). Prim dansator, maestru de balet la Compania de revistă Alhambra din Bucureşti (1933- 1943), Opera Română din Bucureşti (1943-1971).

Director artistic al baletului Operei Române din Bucureşti (1967 - 1971). Maestru de balet la Opera Română din Bucureşti, reangajat (1974 1976). Maestru de balet, director artistic al Ansamblului de balet clasic şi contemporan Fantasia din Constanţa (1978-1990).“


Regretatul Jean Badea, fost secretar literar al Teatrului „Fantasio“ îi dedică artistului-ctitor mai multe pagini, cu extrase din cronicile apărute pe marginea spectacolelor sale, dar și cu evocări ale personalității sale copleșitoare:

„În istoria dansului românesc al acestui secol, este a doua personalitate artistică după Floria Capsali, care se impune nu numai în calitate de creator, dar şi de liant şi ferment cultural, de creator de şcoală şi de instituţii de cultură coregrafică.” (Liana Tugearu)

„Oleg Danovski a îmbinat severa geometrie a baletului clasic cu vocabularul fulgurant al dansului modern. El prezintă nu doar rezolvarea excelentă a unor probleme de estetică coregrafică, dar şi un caz pasionat de izbândă în domeniul atât de dificil al înnoirii. ( ... ) Iar gama largă a acestui ansamblu se datorează pe de o parte tinereţii şi însufleţirii elementelor ce-l alcătuiesc, pe de altă parte maestrului de balet Oleg Danovski, care reia totul de la capăt atunci când totul părea încheiat, ca şi cum şi-ar arunca beţe între roate pentru ca ideea să se afirme cât mai repede, cât mai convingător”. (George Sbârcea)

 
În același volum regăsim și colaborările peste hotare pe care le-a avut Oleg Danovski, dintre care amintim: Opera din Monte Carlo, Teatrul de Operă şi Balet din Liubliana, Opera din Klagenfurt (Austria), Opera Popu­-lară din Sofia, Opera din Zagreb, Opera din Novisad, Opera din Hamburg, Opera din Maceratta (Italia).


Turnee în străinătate: Maceratta (cu Baletul Operei Române din Cluj Napoca) , Liubliana, Atena, Catania,Veneţia, Pisa, Florenţa, Paris, Moscova, Havana, Alicante, Lisabona, Klagenfurt, Berlin, Erfurt (cu Baletul Operei Române din Bucureşti), Siria, Italia, SUA, Germania, Canada, Olanda, Belgia, Luxemburg ,Austria, URSS, Turcia, Israel, Cehoslovacia, China (cu Ansamblul de balet clasic şi contemporan Fantasio / TBODdin Constanţa).“

   
La capitolul premii și distincții, Oleg Danovski a fost răsplătit pentru toată activitatea sa profesională obținând următoarele: Premiul B. Bartok, pentru spectacolul Mandarinul miraculos (regia şi coregrafia), pus în scenă la opera din Klagenfurt, Austria; Premiul ATM, 1986, pentru întreaga activitate de creaţie artistică desfăşurată în domeniul artei coregrafice şi valoroasa contribuţie la afirmarea baletului românesc contemporan; Artist emerit; Ordinul Muncii; Meritul Cultural; Cetăţean de onoare al municipiului Constanţa; Premiul Academiei Române – Aristizza Romanescu - pe anul 1997, acordat post- mortem, pentru libretul şi coregrafia spectacolului Şeherezada de Rimski-Korsakov și nu numai.
 

„Maestrul Oleg Danovski şi-a adus trupa la Constanţa în toamna anului 1978 şi în câteva luni avea loc prima ridicare de cortină a spectacolului Primăvara dansului. La 7 iunie 1979, prestigiosul săptămânal de cultură şi artă România literară semnala (cu prilejul turneului în Capitală al Ansamblului de balet constănţean), sub semnătura Lianei Tugearu, „prima trupă de balet cu statut repertorial independent“, „un mic bulgăre de aur“.
Era subliniată îndrăzneala de a prelua lucrările create de M.Fokin la începutul secolului (Chopiniana şi Moartea Lebedei), dar şi coregrafiile maestrului Oleg Danovski (Omul şi marea, Rapsodia I), pe muzica lui G. Enescu şi ale Adinei Cezar (Invenţiuni şi Ziua fără sfârşit), pe muzica lui J.S. Bach, respectiv a lui Corneliu Cezar.

Înconjurându-se de asistenți, pedagogi şi maeştri de studii cu valoare recunoscută (Vasile Solomon, Marialis Karda), selectând periodic absolvenţii şcolilor de profil din Bucureşti şi Cluj-Napoca şi promovând tinerii talentaţi în rolurile mari din repertoriul clasic, maestrul Oleg Danovski se apropia cu paşi mărunţi dar fermi de idealul său de-o viaţă: crearea Baletului Naţional Românesc.“, transmite Jean Badea în postfață.

 
Citește continuarea în „Dicţionar. Lumea artistică a Constanţei. Teatrul de balet Oleg Danovski
 
În urmă cu 25 de ani, pe 21 octombrie 1996, se stingea genialul dansator şi coregraf român, Oleg Danovski, cel care avea să împrumute numele său primului teatru de balet din România.
 
Sursă foto: „Dicţionar. Lumea artistică a Constanţei. Teatrul de balet Oleg Danovski“
 
Dacă în urmă cu 122 ani pionierul culturii românești în Dobrogea, Petru Vulcan, inaugura prima bibliotecă publică la Constanța, pe 23 noiembrie 2017, printr-o onorantă coincidență, cotidianul ZIUA de Constanța, conștient de rolul său pe tărâmul cultural dobrogean, a inaugurat prima BIBLIOTECĂ DIGITALĂ - Fondul Documentar „Dobrogea de ieri și de azi“.
 
DREPTURI DE AUTOR
 
a) Toate informațiile publicate pe site de către ZIUA de Constanța (incluzând, dar fără a se limita la, articole, informații, fotografii, fișiere audio, bannere publicitare) sunt protejate de dispozițiile legale incidente: Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, Legea nr. 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice și Legea nr. 129/1992 privind protecția desenelor și modelelor), titulari ai drepturilor protejate de lege fiind ZIUA de Constanța sau, după caz, furnizorii săi de informații.
 
b) Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, decompilarea, distribuirea, publicarea, afișarea, modificarea, crearea de componente sau produse sau servicii complete derivate, precum și orice modalitate de exploatare a conținutului site-ului, cu excepția afișării pe ecranul unui computer personal și imprimarea sau descărcarea, în scop personal și necomercial în lipsa unui acord scris din partea ZIUA de Constanța.
 
Citește și:

#DobrogeaDigitală: In memoriam Oleg Danovski, legenda vie a baletului românesc

Teatrul Oleg Danovski din Constanța vă invită la spectacol! Care este programul în acest weekend (galerie foto) 

 
Comentarii








Cele mai recente postari