Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
09:23 11 08 2020 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

#DobrogeaDigitală – „Dulcea povară”, de Jean Badea Ardeleanul poposit la malul mării din venerație pentru Oleg Danovski. Coregraful Călin Hanțiu, la ceas aniversar

ro

16 Jul, 2020 00:00 1860 Marime text

Născut pe 16 iulie 1957, unde la peste 60km distanță de Constanța, la Năsăud (Bistriţa), balerinul viitor coregraf Călin Eugen Hanţiu a absolvit Liceul de Coregrafie din Cluj Napoca, promoţia 1976, clasa Adrian Mureşan, primul său loc de muncă fiind la Opera Română din Cluj-Napoca (1976-1979).

A fost apoi solist al TBOD din Constanţa (1979-1988). Opera din Gera şi Opera din Dresda-RDG (1987-1989). Prim-solist. TBOD din Constanţa (1990-1996). Prim-solist, pedagog, coregraf şi şef compartiment, Opera din Constanţa (1996-1997). Solist, pedagog şi coregraf, Compania Rendano şi Academia de Dans L Sisca (1997-1999). Prim-solist şi coregraf, TBOD din Constanţa (din 1999).

Câştigător a numeroase premii naţionale şi internaţionale, Călin Hanţiu a fost elogiat în presă. „Fapt remarcabil, s-a lăsat mână liberă desfăşurării rolului Bufonului, acordându-se un spaţiu de dans corespunzător calităţilor deosebite ale lui C.H., excelent element de legătură între atmosfera de bal la curtea regată şi gluma petrecerii populare“ (Die Woche, Gutersloch, Germania,1982, pentru rolul din Lacul lebedelor).

Cu o prestigioasă activitate atât ca solist, cât şi din perspectivă coregrafică, Călin Hanţiu s-a numărat printre seniorii teatrului constănţean omagiaţi la evenimentul din 12 iunie organizat de ZIUA de Constanţa în foaierul Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski“.
Prilej deosebit pentru a-i fi înmânate Medalia „Jean Ionescu“ (instituită de organizator) şi placheta #RespectTeatru, conferită de Consiliul Judeţean Constanţa, împreună cu scrisoarea de recunoştinţă a Primăriei Constanţa.


Despre valoarea scenică a celui care astăzi sărbătorește 63 de ani ne-a lăsat mărturie scrisă secretarul literar-artistic Jean Badea, în ultima sa carte - Dulcea povară”,



care a văzut lumina tiparului datorită cotidianului ZIUA de Constanța, care a suportat costurile tipăririi în anul 2017.
 

„În 1979 părăsea nu doar Opera Română din Cluj-Napoca, în care funcţionase ca balerin vreme de trei stagiuni. Părăsea Transilvania, pleca într-un fel de pribegie care, chiar dacă era artistică, tot desţărare se chema în cugetul pur al ardeleanului de sămânţă aleasă, cum era Călin Hanţiu. Şi venea la Constanţa nu dintr-un spirit de aventură, care îi purtase pe mulţi moţi, sau moroşeni, sau năsăudeni, în veacurile trecute, până în Vestul sălbatic al Americii. El era atras de personalitatea Maestrului şi devorat de patima perfecţionării într-o «universitate» de balet aflată sub «zodia Danovski», numărându-se printre fondatorii companiei acestuia.
A dansat în marile balete puse în scenă la Constanţa, trecând cu dezinvoltură printr-o gamă diversă şi rafinată de roluri, de la Banditul din Mandarinul miraculos, Siegfried, Rotbart şi Bufonul din Lacul lebedelor şi Al
doilea păcurar din Mioriţa («Ne stăpâneşte în memorie creaţia lui Călin Hanţiu, datorită expresivităţii mişcărilor dansante şi mai ales a intensei trăiri a rolului» - Viorel Cosma), la Don Jose şi Escamillo din Carmen, Albert din
Giselle, Romeo şi Tybalt din Romeo şi Julieta. Trecerea «barierei» dintre balerin şi maestru s-a făcut firesc, «din mers», în urma unor acumulări avide de secrete ale meseriei, «furându-le», studiindu-le cu sârguinţa şcolarului de cursă lungă, atât la Constanţa, cât şi la Operele din Dresda şi Gera sau la Compania «Rendano» şi Academia de dans «Sisca» din Italia.

 

DESCARCĂ GRATUIT CARTEA ÎN FORMAT PDF


A debutat în coregrafie la «Fantasio», cu musicalul Turandot, a continuat la Opera din Constanţa, la Teatrul «Ovidius» (cu coregrafii la spectacole de teatru), pentru a ajunge şi la colegii săi de la «Danovski», pe care i-a
îndrumat într-un Pinocchio apreciat de cronicari drept «cuceritor, plin de umor şi poezie, într-un stil neoclasic adaptat naraţiunilor coregrafice» (Vivia Săndulescu). În aşteptarea unui alt balet, Călin refuză pauzele lungi în
favoarea asistenţei coregrafice, acceptând, rară crize inutile de orgoliu, să fie «secund» fostelor colege de trupă (Simona Noja sau Judith Turos), dar şi unor maeştri precum Adina Cezar sau Pierre Wyss.
La 47 de ani, Călin Hanţiu ar fi putut rămâne în umbra scenei, punându-şi în panoplie «armele» de balerin.
N-a făcut-o însă, continuând o vreme să danseze cu aceeaşi devastatoare pasiune, întruchipându-i pe Cetăţeanul turmentat şi pe Chiriac sau pe chipeşul brigadier Don Jose, pentru ca, în prezent, să se concentreze asupra coregrafiei, la Teatrul Naţional din Novi Sad.
A colaborat şi cu Teatrul de Stat, iar în 2008, cu spectacolul Cavalerii Mesei Rotunde, a participat cu deosebit succes la Festivalul Internaţional de Operă, Operetă şi Balet de la Braşov”.



#citește mai departe în Dulcea povară


Dacă în urmă cu 122 ani pionierul culturii românești în Dobrogea, Petru Vulcan, inaugura prima bibliotecă publică la Constanța, pe 23 noiembrie 2017, printr-o onorantă coincidență, cotidianul ZIUA de Constanța, conștient de rolul său pe tărâmul cultural dobrogean, a inaugurat prima BIBLIOTECĂ DIGITALĂ - Fondul Documentar „Dobrogea de ieri și de azi“.


DREPTURI DE AUTOR


a) Toate informațiile publicate pe site de către ZIUA de Constanța (incluzând, dar fără a se limita la, articole, informații, fotografii, fișiere audio, bannere publicitare) sunt protejate de dispozițiile legale incidente: Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, Legea nr. 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice și Legea nr. 129/1992 privind protecția desenelor și modelelor), titulari ai drepturilor protejate de lege fiind ZIUA de Constanța sau, după caz, furnizorii săi de informații.


b) Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, decompilarea, distribuirea, publicarea, afișarea, modificarea, crearea de componente sau produse sau servicii complete derivate, precum și orice modalitate de exploatare a conținutului site-ului, cu excepția afișării pe ecranul unui computer personal și imprimarea sau descărcarea, în scop personal și necomercial în lipsa unui acord scris din partea ZIUA de Constanța.


Citește și:

#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru coregraful Călin Hanţiu (galerie foto)
 
Comentarii








Cele mai recente postari