Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
05:03 18 06 2021 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

#citeșteDobrogea Arhitectul Theonic Săvulescu a oferit un nou tip de monumentalitate. Gara Constanța

ro

15 May, 2021 00:00 2800 Marime text
  • Gara Constanța reprezintă una dintre cele mai importante gări din România și cea mai importantă de pe litoralul românesc al Mării Negre, tranzitată în perioada estivală de sute de mii de turiști.
 
Actuala Gară Constanța a fost construită în anul 1960, edificarea ei fiind parte a unui amplu proiect edilitar în cadrul căruia au fost înălțate clădiri reprezentative ale orașului de la Marea Neagră, precum: Spitalul Județean, Sala Sportului, Palatul Administrativ, precum și Farul cel nou. Întreaga zonă a fost reconfigurată și tot atunci s-au pus și bazele spațiului verde din zonă, cunoscut drept Parcul Gării.
 

Orașul celor patru gări: Gara Veche, Gara Mamaia, Gara Maritimă şi noua Gară CFR Theonic Săvulescu, arhitectul unor monumentale clădiri


Flancată astăzi de două corpuri noi, construite în formă de scoică, vechea clădire a Gării din Constanța sărbătorește astăzi 60 decani de la inaugurare (15 mai 1960, deși, conform wikipedia, ar fi 20 mai 1960).

Gara Constanța reprezintă una dintre cele mai importante gări din România și cea mai importantă de pe litoralul românesc al Mării Negre, tranzitată în perioada estivală de sute de mii de turiști.

Constanţa este singurul oraş din ţară care a avut în ultimul secol patru gări. Gara Veche, Gara Mamaia, Gara Maritimă şi noua Gară CFR.

Situată pe magistrala feroviară 800, actuala gară Constanţa, cu o suprafaţă de 6.000 mp, a fost inaugurată la 15 mai 1960, când se împlineau 100 de ani de la construirea primei gări a oraşului.

„Şirul de 13 case din faţa Gării de călători dispare abia în vara anului 1930, când se face un parc. Alte case engleze vor fi demolate odată cu Gara sau imediat după, adică in 1960-62, tot atunci dispărând casele din zona Triaj, unde se construieşte noua Gară a Constanţei (cea de azi)... Au mai rămas totuşi şi azi (1999) case engleze, folosite încă, pe care le voi descrie aici, ca atare”, scrie Marian Moise, fost director la Administrația Financiară a municipiului Constanța, în cartea „Constanța Veche” (2001).
 

Arhitect Theonic Săvulescu a oferit un nou tip de monumentalitate

 
În anul 1860 s-a deschis calea ferată Cernavodă-Constanța, construită de o firmă britanică. Gara Constanța-pasageri se afla atunci pe actualul amplasament al Parcului arheologic, o linie ferată deservind portul și gara maritimă; altă linie construită ulterior deservea Mamaia (traseul ei fiind actualul Bd. Mamaia).
 

Gara actuală a fost terminată în anul 1960


Cu un stil modernist și monumental, proiectul gării Constanța a fost realizat de arhitect Theonic Săvulescu (1907 – 1976) în colaborare cu inginerul Dan Ghiocel (I.C.I-C.F Bucureşti), în stilul arhitecturii raţionale practicat în anii ’60, gara din Constanţa oferind un nou tip de monumentalitate.

Absolvent al Școlii de Arhitectură din București, Theonic Săvulescu avea să devină arhitect al Căilor Ferate. El proiectase Palatul Ministerului Transporturilor, împreunǎ cu Duiliu Marcu, St. Cǎlugǎreanu şi P. Em. Miclescu, la care a început sǎ lucreze în 1937. Tot împreună cu Duiliu Marcu, Theonic Săvulescu realizează monumentala clădire în stil art deco a Palatului CFR, inspirat de clădiri similare de pe continentul nord-american.

Revenind la arhitectura Gării Constanța, se remarcă prin cupola autoportantă din beton care acoperă un spațiu mare, conferind un stil modern. Copertina exterioară realizează o inspirată conectare cu spațiul urban învecinat. Corpul central al clădirii este situat la capătul bulevardului Ferdinand într-un spațiu care îi scoate în valoare arhitectura, dar si permite un acces facil al călătorilor.


Construcția gării pe alt amplasament a permis dezvoltarea urbană în punctele aglomerate din municipiu


Calea ferată interoperabilă care trece prin gara Constanța este magistrala 800: București-Fetești-Medgidia-Constanța-Mangalia. Trenurile de pasageri care tranzitează această gară aparțin CFR și firmei „Regio Trans”.

Prin Gara Constanța trec zilnic aproximativ 40 de trenuri de călători în perioada de sezon. Orașul Constanța este astfel conectat cu cele mai multe orașe din România, cum ar fi București, Ploiești, Buzău, Iași, Suceava, Galați, Brașov, Sibiu, Cluj Timisoara și altele.

Prin gara Constanța nu trec trenuri de marfă, acestea fiind utilizate în gara de tranzit și triaj „Palas” și în port. Din gara Constanța pleacă trenurile personale care deservesc localitățile și stațiunile de pe litoralul Mării Negre: Agigea, Eforie nord și sud, Tuzla, Costinești, haltele Tatlageac, Plopilor și Comorova care deservesc stațiunile balneo-climaterice „Olimp”, „Neptun”, „Jupiter”, „Aurora”, „Venus” și „Saturn”, și orașul Mangalia (cap de linie).
 
Sursa foto:
ZIUA de Constanța
 
Sursa text:
aifr.ro
 
Citește și:
 
 #citeșteDobrogea Construirea Gării Constanța, în urmă cu șase decenii, a necesitat demolarea a zeci de case englezești (galerie foto 1960)

#scrieDobrogea Călătorii de altădată - Gara Constanța

 
Comentarii








Cele mai recente postari