24 noiembrie 1947. Raportul Inspectoratului Școlar Județean Constanța
22 Nov, 2025 12:00
22 Nov, 2025 12:00
22 Nov, 2025 12:00
ZIUA de Constanta
90
Marime text
90
Marime text
- În Raportul emis în urma cu 78 de ani se arată: „Am găsit învăţătoare şi învăţători văruind şi măturând şcoalele, din lipsă de fonduri pentru plata oamenilor care să presteze aceste munci”.
Dintr-o curiozitate firească, nu de puține ori, ne întrebăm ce se întâmpla exact în urmă cu un 50 de ani, un secol sau două secole în urbea noastră, Constanța, sau prin împrejurimi, în Dobrogea. În acest sens, documentele de arhivă stau mărturie să povestească, arc peste timp, despre întâmplările petrecute în urmă. Inspirându-ne dictonul latin „verba volant, scripta manent“ considerăm necesar a reda digital din izvoarele scrise ale istoriei dobrogene, selectate și publicate deja, cu pricepere, în lucrări de specialitate, precum lucrarea „Arhive dobrogene“, îngrijită de dr. Constantin Cheramidoglu.
Volumul „Arhive dobrogene“, editat de istoricul constănţean dr. Constantin Cheramidoglu, a fost publicat în anul 2023, la editura StudIS, Iaşi.
Strălucita lucrare a istoricului Cheramidoglu completează bibliografia dobrogeană, prin publicarea unor documente de arhivă de o înaltă importanţa istorică, socială, politică, economică, juridică despre regiunea din sud-estul României, acoperind o întinsă perioadă, 1887-1950. Constantin Cheramidoglu continuă, astfel tradiţia iniţiată de Tudor Mateescu prin volumul din anul 1975, continuată apoi de Marin Stanciu şi colaboratorii săi în anul 1988, precum şi de Virgil Coman şi alţi arhivişti dedicaţi în anii următori.
În ceea ce priveşte structura lucrări, remarcăm că autorul a ordonat cronologic documentele, întocmai cu specificul arhivelor deţinute de instituţiile arhivelor din Constanţa şi Tulcea. Tomul se deschide cu o generoasă prezentare istorică a arhivelor dobrogene, „aceste locuri atât de încercate de istorie“.
24 noiembrie 1947, Constanța. Raportul Inspectoratului Școlar Județean Constanța
Din generoasa selecție de documente, observăm că în urmă cu aproximativ 78 de ani, pe 24 noiembrie 1947, a fost redactat un raport, generos în detalii, al Inspectoratului Școlar Județean Constanța. Printre alte informații arătate în raport, se menționează că au fost reperate „învăţătoare şi învăţători văruind şi măturând şcoalele, din lipsă de fonduri pentru plata oamenilor care să presteze aceste munci”.
„Inspectoratul Scolar Judetean Constanta Nr. 9862/947 - 24 Noem.
Onor Primăriei Municipiului Constanta
La ord. D-stră 29535/947, avem onoare a vă raportăm următoarele:
1. Învăţământul primar din jud. Constanţa funcționează cu un număr de 233 școli primare in judeţ şi 27 şcoli în Municipiu şi 63 şcoli de copii mici în judeţ şi 16 şcoli de copii mici în Municipiu. Pe lângă şcolile primare funcţionează pentru populaţia minoritară 33 posturi de l.turcă şi
3 posturi de l. rusă, din care numai unul este ocupat.
Învăţământul se face pe zile întregi, dar în mare majoritate pe jumătăţi de zile, cu un număr de 942 de posturi, din care titulari sunt 842 iar restul s-au numit suplinitori.
Din învățătorii titulari nu s-au prezentat la posturi 77 învățători, fiind detaşaţi în alte judeţe, dispăruţi, scoși din câmpul muncii, sau arestați.
De aceştia s-a înaintat tabel la Onor. Minister al Ed. Naționale, pentru 28 învățători care urmează a fi consideraţi demisionati din învățământ pentru lipsă nemotivată de la cursuri timp de 30 de zile. În locul acestor învățători s-au numit suplinitori, care după ce s-au prezentat la posturi, după 3-4 zile au părăsit localitățile, neputând face faţă întreţinerii lor personale, cu salariul de 2.000 lei pe care-l primesc.
Din această cauză avem un număr de 4 şcoli care nu au deschis cursurile si şcoli, unde un învăţător funcționează cu 100-200 elevi.
2. Curăţenie şi reparaţii.
În municipiul Constanţa, din lipsă de fonduri s-au făcut reparaţii şi curățenie interioară la toate localurile de şcoală, astfel că la data de 29 sept., cursurile şcolare au putut începe funcționarea.
În general, toate scoalele au nevoie de reparaţii radicale, în special la exterior si împrejmuire, deoarece de 6 ani, datorită războiului, cât şi greutăților financiare, nu s-au mai făcut astfel de lucrări.
Este nevoie de a se construi 4 localuri noi de şcoală în următoarele cartiere: un local în cartierul uzinei electrice (Nisipuri); un local în cartierul Năsturel (Abator); un local în cartierul Filimon Sârbu (Chiliei) pentru populaţia musulmană şi un local în cartierul I. Brătianu.
În judeţ cele mai multe localuri de şcoală se prezintă într-o stare destul de rea. Din lipsă de fonduri, de mai multi ani nu s-au făcut reparaţii radicale şi nici construcţii noi.
În momentul de faţă, datorită muncii depusă de învățători, cât şi autorităţile comunale, prin serbări, colecte, etc., s-a reuşit ca 78% din localurile şcolilor să fie văruite şi in parte, reparate. Restul de şcoli funcționează în starea în care se găsesc, sau sunt în curs de curăţenie, atunci când găsesc fonduri.
Este nevoie de a se găsi fondurile necesare pentru a se putea face reparatiunile radicale la toate localurile de şcoală din judeţ.
3. Stadiul aprovizionării cu lemne.
În municipiul Constanta toate şcolile au primit cantităţi de lemne între 2000-6000 kgr. şi sunt în curs de completarea cantităților necesare fiecărei şcoli, pe măsură ce Primăria primeşte vagoane cu lemne.
În judeţ, situaţia se prezintă mai rău. Scoalele din Ilârşova (băieţi), Medgidia, Cernavoda şi Ostrov au procurat lemnele necesare. Tot astfel, 25% din şcolile din judeţ şi-au procurat lemne. Sunt şcoli care şi-au procurat numai parte din combustibil, iar restul de 50% nu au procurat nimic, neavând fondurile necesare. Dacă unele şcoli au avut fondurile necesare, acestea au fost blocate în urma stabilizării monetare, urmând a fi restituite.
Ținând seama de plafonul de schimb, sumele ce se vor restitui sunt infime pentru a face faţă nevoilor.
Împreună cu Onor. Prefectura de judeţ, Inspectoratul Sc. a intervenit la Onor. Minister al Intemelor pentru a interveni la C.A.P.S. de a se da pe credit lemnele necesare scoalelor din jud. Constanţa.
Până la această dată nu cunoaştem situaţia din acest p.d.v. Situaţia mai gravă se prezintă la şcolile din plasa Ostrov, Hârşova şi parte din plăşile Adamclisi şi Cogealac.
4, Felul cum își fac învățătorii datoria.
În general, cu toate greutăţile de ordin material, economic, marea majoritate a învăţătorilor îşi fac cu prisosinţă datoria, unii din ei chiar şi-au sacrificat din micul lor salar si au
Am găsit învăţătoare şi învăţători văruind şi măturând şcoalele, din lipsă de fonduri pentru plata oamenilor care să presteze aceste munci. Cei mai multi, pentru a putea deschide şcoalele, atât în Municipiu cât şi în judeţ, au organizat serbări, colecte de bani, sau cereale, cu care sume au făcut reparaţiunile necesare.
Prezenţa la cursuri a învăţătorilor, este bună în marea majoritate.
Dar, trebuie recunoscut, că sunt unele elemente care nu înţeleg să-şi facă datoria şi arată o lipsă totală de interes faţă de învățământ si scoala. Din fericire sunt prea puţini si contra lor s-au luat măsuri disciplinare.
În activitatea lor extra-școlară, învățătorii au depus si depun toată munca lor în cadrul campaniei de însămânţări, colectări de cereale, alfabetizare şi culturalizare şi în toate acţiunile luate în guvern, judeţ sau comună.
5. Frecvența elevilor la cursuri.
În municipiul Constanta, din totalul de 5.891 elevi înscrişi, urmează la cursuri în mod regulat 5.273 elevi, deci un procent de 90%. Frecvența foarte bună la cursul elementar şi mai slabă la cursul complementar, deoarece cei mai mulţi din elevii care au terminat 7 clase primare şi nu s-au înscris la Gimnaziul Unic, au trecut la diferite meserii, sau au părăsit oraşul.
În judeţ, din 30.316 elevi înscriși, urmează la cursuri 23.688 elevi, un procent de 78%.
Frecvența la cursul elementar este bună în cea mai mare măsură si foarte slabă la cursul complementar.
Lipsa de frecvenţă se datorește, în cea mai mare măsură, greutăților de ordin economic, în special în plasile Ostrov, Adamelisi şi Hârşova, unde lipsa de alimente şi îmbrăcăminte este mai simțită ca oriunde.
Contra celor care nu şi-au trimis copii la scoala din rea voinţă s-a aplicat obligativitatea şcolară, conform legii.
6. Diverse.
În cadrul campaniei de alfabetizare s-au înfiinţat un număr de 7 centre de alfabetizare în diferite întreprinderi, instituţii și unități militare.
Pe lângă fiecare şcoală din judeţ, cu data de 15 decembrie 1947, au luat ființă cursurile de alfabetizare.
Suntem în curs de primirea rapoartelor de deschiderea cursurilor.
În general, în momentul de faţă, situaţia scoalelor si învățământului din Municipiu si jud. Constanţa, se prezintă în condițiuni mulțumitoare.
INSPECTOR SCOLAR JUD, (ss) indsc.
SUBINSP. CANCELARIE, (ss) indsc.
*SJA.N. Constanta, fond Primăria Constanta dosar 1/1947, fi. 73-74.“
Sursă foto: ZIUA de Constanța
Descarcă gratuit lucrarea „Arhive dobrogene“, de Constantin Cheramidoglu din Biblioteca virtuală ZIUA de Constanța
Citește și:
Cea mai recentă apariție editorială a lui Constantin Cheramidoglu: „Arhive dobrogene”, un volum de documente care își propune să aducă la cunoaștere istoria Dobrogei
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii
Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi


