Pentru perioada Paştelui
informaţii utile, tradiţii, program magazine
13:12 27 05 2017 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

În pofida „piedicilor” puse de Legea funcţionarului public Făgădău face schimbări în Primăria Constanţa

ro

06 Jul, 2016 00:00 5854 Marime text
 

Preluarea oficială a funcţiei de primar de către Decebal Făgădău prevestea o serie de schimbări atât în ceea ce priveşte modul de lucru în Primăria Constanţa, cât şi echipa alături de care noul edil-şef vrea să lucreze.
 
Ceea ce doar se prevestea a început să se concretizeze… cel puţin la nivel declarativ. În data de 27 iunie, în cadrul unei conferinţe de presă, primarul municipiului Constanţa, Decebal Făgădău, anunţa: „Trebuie să construim o echipă. De aceea, azi am anunţat două seturi de măsuri. Unu, am încetat colaborarea cu următorii: Mădălina Vascu Laciu (directorul executiv al Direcţiei Servicii publice), Aurora Traşcă (Direcţia de Gospodărire comunală), Liviu Pătraşcu (Direcţia Relaţii internaţionale şi organizare evenimente), Ionuţ Pripişi (şeful Corpului de Control al Primăriei Constanţa şi adjunctul Poliţiei Locale) şi Daniel Bratu (şeful Poliţiei Locale Constanţa). Nici Sânziana Ene (şef la Serviciul Autorizare Agenţi Economici) nu va face parte din echipă. Georgianei Gospodaru, care a fost interimar la conducerea Direcţiei Patrimoniu, i-a încetat delegarea, se va întoarce la locul de execuţie din organigramă“, preciza edilul-şef al municipiului Constanţa.
 
De atunci, a trecut ceva timp şi doar o parte din ce se anunţa a fi o „primă epurare” a Primăriei Constanţa s-a realizat. Asta şi pentru că primarul Făgădău a „omis” un aspect important. Toţi cei menţionaţi nu fac parte din categoria personalului contractual al Primăriei Constanţa, ci sunt funcţionari publici, iar legislaţia în vigoare prevede trecerea printr-o serie de etape până ce se va putea „debarasa” de oamenii deveniţi „indezirabili”. Edilul-şef al municipiului Constanţa nu infirmă faptul că demersul său vizează nişte funcţionari publici şi nici nu a dat semnale că ar fi dispus să renunţe la ceea ce a început să construiască în Primărie.
 
Întrebat cum va ajunge să întrerupă colaborarea cu persoanele respective, Făgădău a răspuns tranşant: „Conform legii”. În schimb, nu a dorit să ne ofere alte detalii privind situaţia actuală a şefilor respectivi de direcţii. „Când voi avea de comunicat ceva în plus faţă de ceea ce am făcut, o voi face”, a menţionat Decebal Făgădău. Totuşi, acesta a confirmat că unii dintre cei nominalizaţi au demisionat în urma discuţiilor pe care le-a purtat cu ei înainte de a informa şi reprezentaţii mass-media despre schimbările pe care le doreşte în Primăria Constanţa. „Da, bineînţeles, dar nu o să vă comunic cine. Mi se pare mult mai important ceea ce construiesc, nu ceea ce s-a întâmplat”, a conchis primarul municipiului Constanţa, Decebal Făgădău.

Ce fac „nominalizaţii” lui Făgădău

Surse din cadrul Primăriei Constanţa confirmă faptul că o parte dintre persoanele nominalizate de primarul Decebal Făgădău au fost deja înlocuite, în timp ce altele mai „reflectează” asupra viitorului lor profesional. Cu patru dintre ei am încercat să comunicăm telefonic, pentru a afla ce hram mai poartă. Deşi aceleaşi surse ne-au confirmat că Mădălina Vascu Laciu, directorul executiv al Direcţiei Servicii publice, este singura care a demisionat, contactată telefonic, aceasta nu a dorit să dea nicio declaraţie.
 
Ceilalţi nu au demisionat, dar nici nu vor să discute pe tema aceasta atât timp cât nu şi-au stabilit drumul pe care vor merge. Situaţia s-a repetat şi în cazul lui Liviu Pătraşcu, şeful Direcţiei Relaţii internaţionale şi organizare evenimente din Primăria Constanţa. Acesta a evitat un dialog, singurul aspect pe care l-a confirmat vizând faptul că nu a contestat decizia edilului-şef de a renunţa la serviciile sale. 
 
Ionuţ Pripişi, şeful Corpului de Control al Primăriei Constanţa şi adjunctul Poliţiei Locale, s-a dat ocupat când a auzit că un reprezentant al cotidianului ZIUA de Constanţa vrea să-i pună câteva întrebări. Nici măcar nu a vrut afle ce urma să-l întrebăm, căci replica a fost tăioasă: „Sunt ocupat, nu pot să vorbesc acuma”. 
 
Singurul mai „vorbăreţ” dintre cei contactaţi telefonic a fost Daniel Bratu, încă şef al Poliţiei Locale Constanţa. Aceasta ne-a confirmat că are statutul de funcţionar public, că „anunţul” lui Făgădău nu s-a materializat, iar ceea ce va face pe viitor rămâne de văzut. „Sunt funcţionar public. Nu am demisionat din funcţie şi nu am contestat în vreun fel decizia domnului primar. Deocamdată, în acest moment, sunt în concediu de odihnă, 25 de zile, conform legii, şi mă voi bucura de concediu. Când a făcut anunţul nu eram în concediu… Oricum, nu vreau să comentez în niciun fel decizia dânsului. Rămâne să mă gândesc. În perioada asta de concediu, poate voi avea timp să reflectez şi poate voi lua o decizie corectă”, ne-a declarat Daniel Bratu.

Schimbări s-au făcut şi… mai urmează

Una dintre persoanele vizate de Decebal Făgădău era şi Georgiana Gospodaru, care a activat ca interimar la conducerea Direcţiei Patrimoniu. Delegaţia i-a încetat, aşa că se impunea desemnarea unui nou şef la direcţia respectivă. Edilul-şef s-a descurcat rapid, iar din data de 1 iulie şeful Direcţiei Patrimoniu din cadrul Primăriei Constanţa este fostul prefect al judeţului, Radu Volcinschi.  
 
O altă schimbare s-a produs pe 4 iulie anul curent. De această dată, vizată a fost Aurora Traşcă, cea care a coordonat până de curând activitatea Direcţiei de Gospodărire comunală. În locul acesteia a fost numit Rareş Iordache, unul dintre fondatorii SPIT Constanţa şi oamenii de bază de aici. De altfel, înainte de a fi luat în Primăria Constanţa, Iordache a deţinut funcţia de şef Serviciu Informatizare în cadrul SPITVBL Constanţa.

Ce spune legea?

Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, actualizată, la capitolul VIII - Sancţiuni disciplinare şi răspunderea funcţionarilor publici, art. 77, prevede:
(1) Încălcarea cu vinovăţie de către funcţionarii publici a îndatoririlor corespunzătoare funcţiei publice pe care o deţin şi a normelor de conduită profesională şi civică prevăzute de lege constituie abatere disciplinară şi atrage răspunderea disciplinară a acestora.
(2) Constituie abateri disciplinare următoarele fapte:
a) întârzierea sistematică în efectuarea lucrărilor;
b) neglijenţa repetată în rezolvarea lucrărilor;
c) absenţe nemotivate de la serviciu;
d) nerespectarea în mod repetat a programului de lucru;
e) intervenţiile sau stăruinţele pentru soluţionarea unor cereri în afara cadrului legal;
f) nerespectarea secretului profesional sau a confidenţialităţii lucrărilor cu acest caracter;
g) manifestări care aduc atingere prestigiului autorităţii sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea;
h) desfăşurarea în timpul programului de lucru a unor activităţi cu caracter politic;
i) refuzul de a îndeplini atribuţiile de serviciu;
j) încălcarea prevederilor legale referitoare la îndatoriri, incompatibilităţi, conflicte de interese şi interdicţii stabilite prin lege pentru funcţionarii publici;
k) alte fapte prevăzute ca abateri disciplinare în actele normative din domeniul funcţiei publice şi funcţionarilor publici.
(3) Sancţiunile disciplinare sunt:
a) mustrare scrisă;
b) diminuarea drepturilor salariale cu 5-20% pe o perioadă de până la trei luni;
c) suspendarea dreptului de avansare în gradele de salarizare sau, după caz, de promovare în funcţia publică pe o perioadă de la unu la trei ani;
d) retrogradarea în treptele de salarizare sau retrogradarea în funcţia publică pe o perioadă de până la un an;
e) destituirea din funcţia publică.
(4) La individualizarea sancţiunii disciplinare se va ţine seama de cauzele şi gravitatea abaterii disciplinare, împrejurările în care aceasta a fost săvârşită, gradul de vinovăţie şi consecinţele abaterii, comportarea generală în timpul serviciului a funcţionarului public, precum şi de existenţa în antecedentele acestuia a altor sancţiuni disciplinare care nu au fost radiate în condiţiile prezentei legi.
(5) Sancţiunile disciplinare se aplică în termen de cel mult un an de la data sesizării comisiei de disciplină cu privire la săvârşirea abaterii disciplinare, dar nu mai târziu de doi ani de la data săvârşirii abaterii disciplinare.
(6) În cazul în care fapta funcţionarului public a fost sesizată ca abatere disciplinară şi ca infracţiune, procedura angajării răspunderii disciplinare se suspendă până la dispunerea neînceperii urmăririi penale, scoaterii de sub urmărire penală ori încetării urmăririi penale sau până la data la care instanţa judecătorească dispune achitarea sau încetarea procesului penal.
(7) Pe perioada cercetării administrative, în situaţia în care funcţionarul public care a săvârşit o abatere disciplinară poate influenţa cercetarea administrativă, conducătorul autorităţii sau instituţiei publice are obligaţia de a interzice accesul acestuia la documentele care pot influenţa cercetarea sau, după caz, de a dispune mutarea temporară a funcţionarului public în cadrul altui compartiment sau altei structuri a autorităţii ori instituţiei publice”.

Citeşte şi Făgădău demarează acţiunea „epurarea municipalităţii“. Directori din poziţii-cheie ies din Primăria Constanţa pe uşa din dos

Ti-a placut articolul?

Comentarii