Pentru perioada Paştelui
informaţii utile, tradiţii, program magazine
17:31 25 07 2017 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

Vulnerabilităţi şi soluţii Presa locală, sub lupă la dezbaterea BRAT

ro

25 Jan, 2016 00:00 1046 Marime text
 
Pe 22 ianuarie, BRAT a organizat conferinţa „Presa locală - dezvoltare prin transparenţă”, care a stârnit interesul a peste 60 de reprezentanţi ai presei locale.
 
BRAT le-a propus participanţilor o dezbatere despre sustenabilitatea presei locale din România în contextul scăderii veniturilor din publicitate din zona clienţilor comerciali, al dificultăţilor întâmpinate în accesarea veniturilor din fondurile publice şi al modificărilor obiceiurilor de consum media ale populaţiei. S-au luat în calcul lipsa unei legislaţii adecvate, fiscalitatea excesivă, modificările obiceiurilor de consum media ale populaţiei.
 
Invitaţii speciali şi-au prezentat opiniile şi proiectele legate de presa locală, printre aceştia numărându-se Gabriela Lupşa, Senior Press & Radio Buyer Zenith România, Ioana Avădani, Executive Director Centrul pentru Jurnalism Independent, Cristina Guseth, Director Freedom House România.

Vulnerabilităţile presei 

Preşedintele BRAT, Silviu Ispas, a caracterizat situaţia presei scrise locale ca fiind critică, arătând că, pentru a rezolva problemele acesteia, este nevoie de multă implicare şi de proiecte susţinute. 
 
S-a pus accent şi pe vulnerabilităţile cu care se confruntă presa scrisă, vulnerabilităţi legate de aspectele economice, generate de scăderea volumelor investite în publicitate, competiţia pentru bugetele de publicitate cu restul mass-media. În acest context, au fost prezentate drept soluţii transparenţa proprietăţii de media şi a surselor de finanţare, acordarea de facilităţi economice industriei de media şi sindicalizarea serviciilor şi achiziţiilor.
 
Bogdan-Paul Dobrin, director în cadrul Agenţiei Naţionale pentru Achiziţiile Publice, a prezentat modificările aduse legislaţiei prin noua lege a achiziţiei publice, subliniind modificarea criteriului de atribuire a fondurilor publice pentru publicitate publică din preţul cel mai mic, în raportul calitate - preţ, care, în cazul publicităţii media, va avea în vedere criterii legate de preţul pentru 1.000 de copii difuzate, persoane atinse sau afişări online, în funcţie de mediu. Performanţele produselor media nu vor mai fi doar declarate de deţinători, fie că vorbim de presa scrisă sau online, normele urmând să prevadă obligativitatea unei forme de audit sau măsurare a acestor performanţe de către un organism independent.


 
Noua legislaţie împreună cu normele metodologice sunt aşteptate să fie finalizate şi să între în vigoare până la jumătatea anului 2016.
 
De asemenea, s-a discutat şi despre importanţa realizării auditului de tiraje după standarde şi metodologii internaţionale, respectând atât rigorile internaţionale de audit, precum şi standardele şi regulamentele specifice auditului de tiraje şi difuzării de presă. Discuţia a fost direcţionată şi spre importanţa cifrelor de difuzare auditate, a datelor de audienţă şi a monitorizării independente a apariţiilor machetelor publicitare, pentru acordarea bugetelor de publicitate naţionale.
 
În cadrul întâlnirii, Cristina Guseth a prezentat proiectele pe care Freedom House România le desfăşoară în beneficiul presei locale, menţionând printre acestea proiectul „Iniţiativa pentru o justiţie curată” şi seminarele dedicate instruirii reprezentanţilor presei locale în dezvoltarea produselor media online pe care le deţin.
 
În încheiere, Arina Ureche, director general BRAT, a adus în discuţie proiectele pe care presa locală le-a desfăşurat în ultimii ani şi care au avut efecte benefice asupra propriilor afaceri de presă. 

Concluzionând...

Documentarea şi măsurarea profesionistă a performanţei presei locale reprezintă un factor esenţial în modul în care agenţia de publicitate decide să aloce bugetele pe care le gestionează. Pentru a putea depăşi situaţia critică a presei scrise locale, este necesară susţinerea acesteia şi din surse guvernamentale. Presa locală scrisă, fie tipărită, fie online, a devenit aproape singura sursă de ştiri locale, sporind astfel importanţa ei pentru comunităţile locale, dar şi pentru dezvoltarea locală sau regională a României.
 
Sursa foto: Facebook.com (BRAT)

Ti-a placut articolul?

Comentarii