Evaluări naţionale pentru clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a
Evaluări naţionale pentru clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a
Ieri, Ministerul Educaţiei a publicat o notă prin care stabileşte datele
la care se vor susţine evaluările pentru clasele a II-a, a IV-a şi a
VI-a, conform Legii Educaţiei Naţionale.
Astfel, pentru anul
şcolar în curs ministerul a stabilit că evaluarea competenţelor
fundamentale la finalul clasei a II-a se va da în zilele de 9 şi 10 mai.
Elevii de clasa a IV-a vor susţine evaluarea pe 15 mai, iar elevii de
clasa a VI-a pe 22 mai. Numai în acest an evaluarea se va face pe
eşantioane de elevi, urmând ca în anii următori evaluarea pe un eşantion
să se facă doar la clasa a IV-a, aşa cum prevede Legea Educaţiei
Naţionale.
Conform Legii Educaţiei Naţionale, la sfârşitul clasei pregătitoare
învăţătorul va redacta un raport de evaluare a dezvoltării fizice,
socio-emoţionale, cognitive, a limbajului şi comunicării, precum şi a
dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor de învăţare, conform unei
metodologii ce nu a fost încă elaborată de minister.
La finalul
clasei a II-a se vor evalua competenţele fundamentale scris-citit şi
matematică, în două secţiuni. Durata testului nu va depăşi 50 de minute.
Fiecare lucrare este evaluată de un cadru didactic. Numai în acest an
evaluarea se va realiza pe un eşantion, în anii următori fiind incluşi
toţi elevii de clasa a II-a.
Unitățile de învățământ care au fost selecționate pentru administrarea pilot a evaluărilor naționale la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a (Liceul “Mihai Viteazul” M. Viteazu, Şcoala Gimnazială “Mihai Viteazul” Constanţa, Şcoala Gimnazială Castelu, Şcoala Gimnazială nr. 31 Constanţa, Şcoala Gimnazială “Adrian V. Rădulescu” Murfatlar, Şcoala Gimnazială Amzacea – General Scărişoreanu, Şcoala “Mircea Eliade” Cernavodă).
Diagnoza ciclului primar prin testarea elevilor de clasa a IV-a
La
finalul clasei a IV-a se vor evalua competenţele fundamentale dobândite
în ciclul primar, prin eşantionare, după modelul testărilor
internaţionale, gen PISA, pentru diagnoza ciclului primar din sistemul
de învăţământ. Adică această testare nu va fi susţinută de toţi elevii,
ci numai de către cei selectaţi în eşantionul considerat reprezentativ
pentru sistem. Metodologia prevede că elevilor li se vor administra două
probe, una de limba română/limbă maternă - înţelegerea textului scris,
şi alta de matematică. Testele vor fi elaborate de Consiliul Naţional de
Evaluare şi Examinare şi vor fi formulate în concordanţă cu programele
şcolare parcurse în ciclul primar, vor avea nivel mediu de dificultate,
vor fi redactate astfel încât să permită o administrare cu două secvenţe
de evaluare, care va dura 120 de minute, între cele două secvenţe de
evaluare fiind programată o pauză de zece minute. Testele vor fi
evaluate de către două cadre didactice de la alte şcoli decât cele de la
care sunt elevii. Centralizarea rezultatelor în vederea prelucrării,
interpretării şi efectuării unor analize de sistem se realizează
printr-o platformă informatică.
La finalul clasei a VI-a vor
susţine evaluarea toţi elevii, începând cu anul şcolar viitor, 2013 -
2014, prin două probe transdisciplinare: limbă şi comunicare, matematică
şi ştiinţe. Proba de limbă şi comunicare va cuprinde limba română şi
limba modernă 1. Acum testarea se va da doar pe un eşantion de elevi.
Evaluarea testelor se efectueazã în echipă, de către cadre didactice de
specialitate, pe baza Caietului cadrului didactic, iar rezultatul
evaluării se stabileşte prin consens. În cazul unor opinii divergente
preşedintele comisiei mediază în vederea stabilirii rezultatului final.
Echipele de evaluatori sunt compuse din 2-4 profesori din aceeaşi arie
curricularã: limbă şi comunicare, respectiv matematică şi ştiinţe.
Rezultatele evaluărilor se folosesc pentru elaborarea planurilor
individualizate de învăţare şi pentru orientarea către un anumit tip de
liceu. Aceste rezultate vor fi comunicate părinţilor şi se vor trece în
portofoliul educaţional al elevului. Publice vor fi doar informaţiile
privind sistemul naţional de învăţământ.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp