Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
09:32 13 12 2017 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

Patru morți și multe semne de întrebare O lună de la prăbușirea elicopterului SMURD în lacul Siutghiol

ro

15 Jan, 2015 08:45 1613 Marime text
Azi se împlinește o lună de când doi piloți ai Inspectoratului General de Aviație și două cadre medicale aparținând SMURD Constanța și-au pierdut viața în urma prăbușirii unui elicopter SMURD de tip EC 135 în lacul Siutghiol. Tragedia a avut loc luni, 15 decembrie 2014, iar echipajul aflat în elicopter la momentul accidentului era alcătuit din pilot, copilot, medic și asistent SMURD. Dosarul cauzei se află pe masa procurorilor militari. În momentul producerii accidentului, elicopterul se întorcea dintr-o misiune aeromedicală, după ce transportase un pacient la Spitalul Județean Constanța. Ulterior evenimentului, viceprim-ministru pentru securitate națională, ministrul Afacerilor Interne Gabriel Oprea a dispus schimbarea din funcție a șefului Inspectoratului pentru Situații de Urgență Constanța, colonel Viorel Jianu. La scurt timp a fost schimbat din funcție și prefectul județului Constanța, Radu Volcinschi, care era și președinte al Comitetului Județean pentru Situații de Urgență în cadrul Sistemului Național de Management al Situațiilor de Urgență. Tot după acest accident a fost schimbat șeful Inspectoratului General de Aviaţie din Ministerul Afacerilor Interne (MAI), Dorel Grădinaru.

Pilotul elicopterului, comandor Petre Corneliu Cătuneanu (47 de ani, căsătorit, un copil) era angajat al Ministerului Afacerilor Interne de 10 ani, și a absolvit Școala Militară în urmă cu 23 de ani. Avea la activ 2.900 de ore de zbor, dintre care aproximativ 2.000 pe elicopter de tip EC 135. Mai departe, copilotul, căpitan comandor Ginel Claudiu Crăcănel (42 ani, căsătorit, un copil minor) avea la activ 1.600 de ore de zbor, dintre care 500 pe acest tip de elicopter. Era angajat al Ministerului Afacerilor Interne de 7 ani și absolvise cursurile Școlii Militare în urmă cu 18 ani. Copilotul devenise cetăţean de onoare al orașului său natal Mioveni pentru meritele sale în salvarea vieţilor. Medicul din cadrul SMURD Constanța, Vizireanu Laura avea 39 de ani, fosta soție a lui Mircea Vizitiu, fost șef al Secţiei 3 Poliţie Constanţa, actual comandant al Poliţiei Brăila. Asistenta medicală Gabriela Camelia Harton, de 38 de ani, lucra în cadrul SMURD din anul 2008.
Accidentul a fost semnalat prin sistemul de urgență 112 la ora 16.11, iar în jurul orei 16.30 primele echipaje ale ISU Dobrogea au început operațiunile de căutare pe lac. La ora 16.45, medicul Laura Vizireanu a fost găsită, resuscitată și transportată la Spitalul Județean Constanța, unde însă a încetat din viață.
Elicopterul EC 135 a fost preluat de Inspectoratul General de Aviație de la Consiliul Județean Constanța în data de 25 noiembrie 2014, pentru a fi utilizat în misiuni de tip SMURD.
Elicopterul EC 135 din cadrul Inspectoratului General de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne, aflat în serviciu la Punctul de Operare Aero-medicală Constanţa, a decolat de pe Aeroportul Mihail Kogălniceanu la ora 16.06, 15 decembrie 2014, după realimentare, îndreptându-se către locul de staţionare, pe Aeroportul Tuzla, în condiţii meteo normale pentru zbor. Anterior, elicopterul realizase o misiune de salvare aero-medicală.
Accidentul aviatic s-a produs în timp ce aeronava survola lacul Siutghiol. Respectivul lac are o lungime de 7,5 km, lăţime medie de 2,5 km, adâncime variabilă între 6-7 metri, fund acoperit de mâl, iar în ziua de 15 decembrie, temperatura apei era de 2 grade Celsius.
Aeronava era în exploatare în cadrul Inspectoratului General de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne din 6 noiembrie 2014 şi realizase 188 ore de zbor.
La data de 06.11.2014, a avut loc predarea-primirea aeronavei de la Consiliul Judeţean Constanţa către IGAv, iar inspecţia pentru înmatricularea aeronavei a avut loc în aceeaşi zi la sediul EUROCOPTER România. La data de 25.11.2014, aeronava a fost recepţionată la sol şi în zbor de către o comisie a IGAv, aeronava funcţionând normal. În aceeaşi zi, elicopterul s-a deplasat în zbor la Punctul de Operare Aero-medicală Constanţa.
Aeronava nu îndeplinea condiţiile tehnice pentru a opera pe mare, nefiind dotată cu pilot automat şi baliză pentru semnalizare în caz de accident aviatic pe mare, ceea ce făcea inutilă utilizarea flotoarelor.
La ora 16,11, s-a primit primul apel la 112 care a anunţat că un elicopter SMURD s-a prăbuşit în lacul Siutghiol. Menționăm că la orele 16,12 şi 16,14, s-au primit şi alte apeluri la 112 prin care a fost anunţată prăbușirea unui elicopter SMURD în lacul Siutghiol.
La ora 16,11, ISU Constanţa alertează forţele din subordine şi ordonă trimiterea la locul accidentului a acestora, concomitent cu raportarea la Centrul Operaţional de la nivelul IGSU, fiind luate măsuri conform procedurilor operaţionale pentru acest tip de eveniment.
Conform procedurilor IGSU, timpii de reacţie pentru alertare sunt de 3 minute, iar viteza medie de deplasare a autospecialei la fața locului este de 60 km/oră. Distanţa de la ISU Constanţa până la malul lacului este de 10 kilometri. Din cauza condiţiilor de trafic, echipajele ISU au ajuns la locul evenimentului în aproximativ 15 minute.
În primă fază, la ora 16,12 s-au trimis la locul intervenţiei 2 autospeciale de intervenţie cu o barcă şi 10 subofiţeri de la Detaşamentul Constanţa, care au ajuns la ora 16,29.
Concomitent au fost alertate echipajele medicale de urgenţă prespitalicească (ambulanţă şi SMURD).
 
Conform procedurilor, timpii de ajungere la caz pentru echipajele de prim-ajutor sunt de 8 minute în mediul urban pentru 90% din cazuri şi de 12 minute în mediul rural pentru 75% din cazuri, iar pentru echipajele de urgenţă şi de terapie intensivă mobilă sunt de 15 minute în mediul urban pentru 90% din cazuri şi de 20 minute în mediul rural pentru 75% din cazuri.
La ora 16,17, prima ambulanţă din cadrul Serviciului Judeţean de Ambulanţă Constanţa a ajuns la locul accidentului.
La ora 16,18, a fost alertată echipa de scafandri din cadrul Inspectoratului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Constanţa şi a Centrului de Antrenament al ISU Constanţa.
La ora 16,20, Căpitănia Midia, care are în subordine Oficiul de Căpitănie Mamaia, a fost sesizat de o persoană că un elicopter s-a prăbuşit în lacul Siutghiol. La ora 16,25, aceasta a solicitat Agenţiei Române pentru Salvarea Victimelor Omenești pe Mare, respectiv conducătorului şalupei Jupiter, să se prezinte la ambarcaţiune pentru a participa la intervenţie.
La ora 16,29, forţele ISU Constanţa au ajuns la ţărm şi au observat resturi ale aeronavei.
 
La ora 16,30, ISU Constanţa prin Garda de Coastă - SCOMAR a anunţat Autoritatea Navală Română despre producerea evenimentului.
La ora 16,31, după aproximativ 20 minute de la momentul alarmării, se lansează prima barcă pneumatică de 10 persoane pentru căutare-salvare a ISU - al cărei motor porneşte la sfoară și nu la cheie. Motorul nu a pornit, dar barca a fost oricum utilizată în intervenţie cu ajutorul vâslelor.
La ora 16,40, ISU Constanţa activează Planul de cooperare cu Ministerul Apărării Naţionale.
La ora 16,45, este recuperată din apă prima victimă – dr. VIZIREANU LAURA – de către echipajul ISU din prima barcă; s-au început manevrele de resuscitare şi victima a fost transferată într-o barcă civilă cu motor, însoţită de un paramedic SMURD care a continuat manevrele de resuscitare până la preluarea pe mal de către echipajul de ambulanţă. Personalul ISU din prima barcă rămâne la faţa locului pentru a continua acţiunea de căutare-salvare.
La ora 16,47, la 35 de minute de la anunţarea accidentului, se lansează la apă cea de a doua barcă cu motor a ISU Constanţa.
La ora 16,49, a fost solicitată intervenţia echipei de scafandri a Centrului 39 Constnnţa, aparţinând Ministerului Apărării Naţionale.
La ora 16,50, şalupa Jupiter a Agenţiei Române pentru Salvarea Victimelor Omenești pe Mare a ajuns la locul accidentului, oferind sprijin în operaţiunea de căutare.
La ora 16,54, a fost lansată la apă a treia barcă cu motor, pentru operaţiuni de căutare-salvare.
La ora 17,07, se solicită scafandri de la Garda de Coastă, iar la ora 17,12, scafandrii de la ISU Constanţa încep căutarea victimelor.
La ora 17,50, forțele Ministerului Apărării Naţionale intervin în sprijinul acţiunilor de căutare.
La ora 18,30, Garda de Coastă aduce la faţa locului 2 ambarcaţiuni, 4 scafandri, 3 echipamente de vedere pe timp de noapte şi un sonar performant.
 
La ora 21,18, este găsit de scafandri ISU Constanţa copilotul CRĂCĂNEL GINEL-CLAUDIU, la circa 10 metri dreapta de locul unde ulterior a fost găsită carlinga, imobilizat în scaunul elicopterului la adâncimea de 4 metri, în condiţii de vizibilitate redusă.
La ora 21,30, copilotul CRĂCĂNEL GINEL-CLAUDIU este adus la mal de către ISU Constanţa şi încep manevrele de resuscitare. La ora 21,47, copilotul CRĂCĂNEL GINEL-CLAUDIU este transportat la UPU Constanţa, unde ajunge la ora 22,00, sunt continuate manevrele de resuscitare, iar la ora 01,30 este declarat decedat.
La ora 22,00, este găsită carlinga elicopterului, la o adâncime de 4,4 metri pe un fund de apă mâlos.
La ora 23,00, conform aprobării domnului Viceprim-ministru pentru securitate naţională, ministrul afacerilor interne, o echipă aparţinând Marine Research, cu ajutorul unei ambarcaţiuni de la Garda de Coastă a început căutările cu un sonar multi - undă.
La ora 23,45, este declarat decesul primei victime recuperate, doamna dr. VIZIREANU LAURA.
La ora 23,50, este găsită a treia victimă, pilotul CĂTUNEANU PETRE CORNELIU, la aproximativ 10 metri de carlingă. La ora 00,35, pilotul CĂTUNEANU PETRE CORNELIU este adus în UPU, unde se declară decesul.
La ora 03,30, este găsită cea de-a patra victimă, asistenta HARTON GABRIELA CLAUDIA, prinsă în centură în carlinga epavei. La 04,10 este transportată la mal, preluată de ambulanţă, aplicându-se manevrele medicale specifice, iar la ora 04,30 este adusă la UPU, unde se declară decesul.
La ora 04,10, se încheie operaţiunea de căutare - salvare şi se iau măsuri pentru conservarea locului faptei, în vederea continuării cercetării la faţa locului pe timpul zilei.

Ti-a placut articolul?

Comentarii