Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
06:17 18 11 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

#RespectTeatru Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru coregrafa Mireille Savopol (galerie foto)

ro

20 Aug, 2018 00:00 778 Marime text
La 20 de ani, Mireille Savopol (10 decembrie 1935) a devenit maestră de balet. Cel mai tânăr maestru de balet despre care se ştie. A fost prima coregrafă angajată a Teatrului Muzical Constanţa. A creat prima clasă de coregrafie la Liceul de Artă constănţean. Mireille Savopol a făcut coregrafie, dar şi pedagogie, compoziţie de balet, tot ce este legat de arta mişcării trupului.
Povestea vieţii ei este demnă de un roman. O carte despre noroc, destin, renunţare, împlinire, dragoste... S-a născut într-o familie de intelectuali rafinaţi, într-o casă în care se vorbea franceză, apoi a cunoscut privaţiunile războiului, viaţa pe cartelă, frustrările pentru tot ce venea din trecutul ei...
S-a născut într-o zi de 10 decembrie şi probabil ursitoarele i-au hărăzit că va avea un drum luminat de reflectoarele scenei. A dansat de când se ştie”, astfel debutează un articol dedicat carierei coregrafei Mireille Savopol, scris de Aurelia Lăpuşan în urmă cu doi ani.


Prezentă la evenimentul din 12 iunie 2018, organizat de ZIUA de Constanţa, intitulat „Incredibila memorie a teatrului constănţean“, Mireille Savopol a primit cu multă emoţie medalia „Jean Ionescu“ din partea cotidianului ZIUA de Constanţa şi din partea preşedintelui Consiliului Judeţean, Horia Ţuţuianu, placheta #RespectTeatru. De asemenea, primarul Decebal Făgădău i-a înmânat o scrisoare de mulţumire.
În cartea „Dulcea povară” pe care o găsiţi în varianta digitalizată în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa, Jean Badea i-a dedicat o amplă prezentare a carierei sale de coregraf.

În cartea „Argonauţii marilor iubiri”, de Lucian Cursaru (editura Muzicală, 1987), am descoperit următoarea menţiune semnată de Ester Maghiar Gonda: „Directorul de la Constanţa, Gheorghiu, avea nevoie de un maestru de balet. De unde să l ia? I am spus că, după părerea mea, Mireille Savopol este o fată inimoasă, inteligentă, cu o vocaţie artistică puternică. Mireille s a zbătut şi din nimic a făcut o trupă de balet”. Ester Maghiar Gonda a fost o mare personalitate a baletului românesc (profesoară, directoare a Liceului de Coregrafie din Bucureşti, consultant pentru balet în Ministerul Culturii), o adevărată „eminenţă cenuşie” a lumii coregrafice din ţara noastră. Orice recomandare a ei avea acoperire profesională, avea valoare. 

Aşa se face că solista Operei Române din Bucureşti, după ce absolvise şcoala la clasa unor renumiţi maeştri (Anton Romanovski, Floria Capsali, Oleg Danovski, Gelu Matei), vine la Constanţa, la 22 de ani, creează baletul Teatrului Muzical şi debutează ca maestru cu premiera inaugurală, Liliacul, din decembrie 1957. În 31 de ani de activitate neîntreruptă pe aceeaşi scenă, a montat peste 30 de balete şi coregrafii ale operelor şi operetelor din repertoriul fostului Teatru Liric din Constanţa (actuala Operă). Cu spectacolul Coppelia, Mireille a realizat primul salt pe scara valorică a trupei aflate în continuă formare profesională: „[...] a rezultat un spectacol agreabil, mult scurtat, ceea ce se pare că a fost în avantajul înţelegerii spectacolului, un spectacol ce se cuvine lăudat pentru că el reabilitează genul artei Terpsichorei într unul din teatrele noastre lirice, cu o trupă deloc numeroasă” - Polyfem, „Contemporanul”, 31 august 1973). 

Cei mai importanţi balerini şi solişti ai acestui colectiv (Valentina Blănaru, Fănică Lupu, Isabela Aguletti, Ileana Dumitrescu, Anca Tudor, Rodica Raicu Uretu ş.a.) s au afirmat la „şcoala Savopol”, chiar dacă unii dintre ei sunt astăzi bântuiţi de ciudate crize de amnezie. Dar succesul lor din Bolero ul lui Ravel s a datorat maestrei Mireille, care a „introdus în scenă noi şi noi dansatori”, acest crescendo coregrafic rimând cu amplificarea progresivă din orchestră”, „însuşirile balerinilor valorificându se din plin” J. V. Pandelescu. 

Un alt moment de referinţă în „fişa de creaţie” a maestrei Savopol a fost baletul Vox Maris din tripticul Miniaturi de balet (1976), despre care Viorel Cosma, unul dintre cei mai severi şi competenţi cronicari de balet, scria: „În Vox Maris, folosind un joc permanent de voaluri ce imită marea în furtună, Mireille Savopol a imaginat acţiunea pe acest fundal de efecte scenice surprinzătoare şi sugestive...”. 

Cei care au crezut că înfiinţarea de către Oleg Danovski în 1978 a Ansamblului de balet clasic şi contemporan s a făcut pe un teren sterp s au înşelat. Gustul pentru dansul clasic şi modern fusese format cu modestie, fără mediatizări zgomotoase, de către Mireille Savopol şi harnica şi talentata sa trupă. Este un merit incontestabil al acestei prime doamne a baletului constănţean, care a continuat să îşi dedice viaţa artei sale, îndrumând primii paşi ai multor generaţii de copii, la bara din sala de balet. 

Citeşte şi:

Portrete. Oameni care au făcut istorie culturală în Dobrogea Pe scena vieţii. Marii artişti ai Constanţei (XX) - galerie foto

#RespectTeatru Au construit din iubire, iar ZIUA de Constanţa le-a oferit... nemurire. Digitalizarea celor şapte cărţi despre comunitatea teatrală constănţeană a provocat un proiect unic în România (galerie foto)

Ti-a placut articolul?

Comentarii