Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
12:03 29 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Politica va face cartile pe fata in scoli

ro

16 Aug, 2005 00:00 721 Marime text

Educatia scolara, in pericol

Strategia de descentralizare a invatamantului va da puteri decizionale mari primariilor, in ceea ce priveste viata scolilor * Conform proiectului, care este inca supus dezbaterii publice, Consiliul Local este institutia care se va implica foarte serios in managementul scolar * Cum aceste institutii sunt politizate de la varf si pana la femeia de serviciu, odata cu numirea directorilor de catre primar, scoala va capata o consistenta culoare politica * Cel mai important enunt din proiect este ca, prin Consiliul Local, primarul angajeaza directorul scolii, propune si ofera stimulente financiare, aproba statul de functii si, din nou, propune stimulente pentru cadrele didactice * Totodata, aceasta autoritate propune schimbari la nivelul retelei scolare din localitate, emite decizii privind infiintarea, comasarea sau desfiintarea unitatilor de invatamant, cu avizul Inspectoratului Scolar Judetean * Proiectul va fi dezbatut si la Constanta, odata cu revenirea din vacanta a inspectorilor scolari si a directorilor de institutii de invatamant * Inspectorul scolar general, Dima Zainea, considera ca dialogul va fi unul extrem de dur, in conditiile in care multi primari din judet au o atitudine neloiala fata de dascali * Zainea considera ca proiectul nu este in totalitate de bon ton, el fiind adeptul principiului ca administratia locala sa-si pastreze acordul consultativ si nu sa politizeze actul de invatamant

Distribuirea functiilor pe niveluri de decizie, din cadrul proiectului de descentralizare a invatamantului preuniversitar, va da puteri decizionale mari primariilor, in ceea ce priveste viata scolilor. Daca, pana in prezent, in scoli nu s-a facut politica, foarte curand, politica va face cartile pe fata in scoli. Conform proiectului, care este inca supus dezbaterii publice, Consiliul Local este institutia care se va implica foarte serios in managementul scolar. Cum aceste institutii sunt politizate de la varf si pana la femeia de serviciu, odata cu numirea directorilor de catre primar, scoala va capata o consistenta culoare politica.Astfel, proiectul spune ca primariile, prin consiliile locale, participa la decizia privind ce se preda intr-o scoala, prin reprezentantii in consiliul de administratie al scolii respective, asigurand concordanta cu nevoile locale, identifica nevoile locale care pot fi adresate prin planul de invatamant, asigura finantare pentru formarea si dezvoltarea profesionala a cadrelor didactice si a managerilor scolari si propune participarea reprezentantilor autoritatii publice locale la stagii de formare relevante, in raport cu responsabilitatile pe care le au.Cel mai important enunt din proiect este ca, prin Consiliul Local, primarul angajeaza directorul scolii, propune si ofera stimulente financiare, aproba statul de functii si, din nou, propune stimulente pentru cadrele didactice. Totodata, aceasta autoritate propune schimbari la nivelul retelei scolare din localitate, emite decizii privind infiintarea, comasarea sau desfiintarea unitatilor de invatamant, cu avizul Inspectoratului Scolar Judetean (pentru invatamantul prescolar, primar si gimnazial si la scolile de arte si meserii).Implicarea mai consta in avizarea proiectului de plan de scolarizare, aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli si alocarea fondurilor catre scoli. De asemenea, Consiliul Local mai asigura fondurile si realizeaza investitiile, modernizarile si reparatiile capitale, fundamenteaza necesarul de fonduri ce urmeaza a fi solicitat de la consiliile judetene, de la bugetul de stat si din fondurile de echilibru.Proiectul de descentralizare vizeaza toate nivelurile de invatamantMinisterul Educatiei si Cercetarii a prezentat proiectul descentralizarii invatamantului preuniversitar. Conform acestuia, din anul 2007, bugetele unitatilor de invatamant vor fi alcatuite pe baza numarului de elevi. Ministerul Educatiei si Cercetarii va aloca scolilor, pentru fiecare elev inscris, 23 de milioane de lei/an, cat este costul mediu al scolarizarii, principiul de alocare fiind acela ca banii urmeaza elevul, iar scolile performante le vor absorbi pe cele cu performante slabe. Proiectul de descentralizare vizeaza toate nivelurile de invatamant, de la clasa I pana la clasa a XII-a. Statutul de scoala il vor avea doar institutiile care au cel putin 200 de elevi, cele care nu indeplinesc aceasta conditie urmand sa devina locatii subordonate altor scoli. Vor aparea astfel scoli mai mari, dar cu o singura structura administrativa. Directorul nu va mai fi presedintele consiliului de administratie, ci simplu membru. El va avea un contract de management cu consiliul si va raspunde in fata acestuia, putand fi concediat daca prestatia sa nu este satisfacatoare. Proiectul de descentralizare presupune transferul de autoritate, responsabilitate si resurse in privinta luarii deciziilor si a managementului de la nivel central catre unitatile scolare, impreuna cu comunitatea locala. Descentralizarea nu exclude, insa, monitorizarea, controlul si evaluarea unitatilor de invatamant.Descentralizarea finantarii presupune alocarea bugetului catre scoli, ca suma globala, pe baza costurilor pentru fiecare elev. Fiecare scoala stie de cati bani are nevoie, bugetul urmand sa fie aprobat de Consiliul Judetean, iar banii urmeaza sa vina de la Ministerul de Finante, fie direct la Consiliile Locale, fie prin intermediul Consiliilor Judetene.ISJ nu vede cu ochi buni politizarea scoliiInspectorul scolar general, Dima Zainea, considera ca proiectul nu este in totalitate de bon ton, el fiind adeptul principiului ca administratia locala sa-si pastreze acordul consultativ si nu sa politizeze actul de invatamant. "Acordul Consiliului Local nu trebuie sa fie eliminatoriu in numirea directorilor de scoli, deoarece clasa politica, mai ales cea de la nivelul administratiei rurale, nu este suficient pregatita pentru luarea unor astfel de decizii", sustine Dima Zainea. El apreciaza ca in comunitatile mici, disensiunile dintre factorii de conducere ai unei comunitati persista si ele pot afecta astfel luarea unor decizii cu atat mai mult cu cat este vorba de educatia viitoarei generatii. Zainea sustine ca politicienii nu inteleg in multe cazuri ca intre scoala si administratie trebuie sa existe o relatie de colaborare. Strategia de descentralizare a invatamantului preuniversitar este vazuta drept o componenta a proiectului de integrare europeana a sistemului de invatamant romanesc.Proiectul va fi dezbatut si la Constanta odata cu revenirea din vacanta a inspectorilor scolari si a directorilor de institutii de invatamant. Dima Zainea considera ca dialogul va unul extrem de dur, in conditiile in care multi primari din judet au o atitudine neloiala fata de dascali. "Am in prezent destule probleme cu primarii din mediul rural care-si alunga titularii si le dau posturile suplinitorilor, doar ca sa nu fie nevoiti sa plateasca tichetul de transport pentru cei care fac naveta. Daca va duce la politizarea sistemului, acest proiect pune in pericol invatamantul romanesc", a conchis inspectorul general adjunct, Dima Zainea.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii