Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
12:27 18 08 2019 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

„Învăţaţi-vă copiii să aibă încredere în operatorul 112!“ STS ne învaţă când să (nu) apelăm numărul unic de urgenţă

ro

31 Jul, 2019 00:00 594 Marime text
Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) pune la dispoziţie, pe site-ul instituţiei, un îndrumar pentru situaţiile în care se impune apelarea numărului unic de urgenţă 112. Potrivit Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, în anul 2018, operatorii 112 din centrele de preluare a apelurilor de urgenţă au răspuns la 12.735.836 de apeluri. Mai mult de jumătate din numărul total de apeluri preluate în anul 2018 nu reprezintă urgenţe de competenţa Serviciului 112, ci solicitări de informaţii diverse, apeluri efectuate din greşeală, farse şi apeluri ale unor persoane care înjură.
 
STS mai arată că 112 este numărul unic pentru apeluri de urgenţă disponibil gratuit la nivelul întregii ţări, ce poate fi apelat din toate reţelele de telefonie fixă sau mobilă. Cetăţenii aflaţi în situaţii de urgenţă pot suna la 112, 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână, pentru a solicita asistenţa serviciilor specializate de intervenţie (ambulanţă, SMURD, poliţie, pompieri, jandarmi).
 
La nivel naţional există 41 de centre 112 pentru preluarea apelurilor de urgenţă, câte unul în fiecare judeţ. Centrul 112 Bucureşti-Ilfov recepţionează apelurile atât din Bucureşti, cât şi din judeţul Ilfov.
 
În anul 2018, operatorii 112 din centrele de preluare a apelurilor de urgenţă au răspuns la 12.735.836 de apeluri. Mai mult de jumătate din numărul total de apeluri preluate în anul 2018 nu reprezintă urgenţe de competenţa Serviciului 112, ci solicitări de informaţii diverse, apeluri efectuate din greşeală, farse şi apeluri injurioase.
 
„57% dintre urgenţele anunţate la 112 în anul 2018 au reprezentat cazuri medicale. Adresa incidentului este una dintre cele mai importante informaţii pe care trebuie să o furnizaţi când sunaţi la 112. Dacă aţi apelat 112 din greşeală, nu închideţi! Rămâneţi pe fir şi informaţi operatorul că nu aveţi o urgenţă şi că aţi apelat din greşeală“, potrivit STS.
 

Când sunaţi la 112

 
„Cel mai important lucru într-o situaţie de urgenţă este să apelaţi 112 cât de repede posibil, astfel încât persoanele implicate să primească ajutor fără întârziere. Fiecare secundă contează! Sunaţi la 112 dacă vă aflaţi într-o situaţie de urgenţă sau dacă aveţi motive să credeţi că cineva se află într-o situaţie de urgenţă. O situaţie de urgenţă reprezintă orice situaţie în care este ameninţată viaţa, proprietatea şi/sau mediul, fiind necesară asistenţa imediată a poliţiei, pompierilor, ambulanţei şi/sau jandarmilor“, potrivit STS.
 
Sunaţi la 112 dacă sunteţi martor sau implicat în una dintre următoarele situaţii:
 
Accidente rutiere, la metrou, feroviare, de aviaţie, navale
Accidente montane, în peşteri, canioane
Accidente determinate de factori de mediu
Alunecări de teren
Avarii sau accidente industriale
Explozii
Incendii
Arsuri termice, electrice, chimice
Cutremure
Fenomene hidrologice/meteo periculoase
Fulgeraţi/trăsniţi
Prăbuşiri utilaje, construcţii, arbori
Agresiuni animale cu victime, pericol de agresiune insecte, animale
Persoană inconştientă
Persoane conştiente căzute în locuri publice
Intoxicaţii
Probleme respiratorii severe
Hemoragie gravă
Febră
Leşin
Conflicte şi agresiuni fizice
Lovire sau alte violenţe
Omor/pruncucidere
Rele tratamente aplicate minorilor
Tâlhărie
Furturi
Înşelăciune
Folosire armament, găsire muniţie/elemente de armament
Distrugeri de bunuri
Droguri consum/trafic
Evadare
Tentativă suicid
Tulburarea liniştii şi ordinii publice
Persoane dispărute/găsite, persoane rătăcite
Transport ilegal masă lemnoasă
Pichet/miting de protest
 
Dacă nu sunteţi sigur că aveţi o urgenţă, sunaţi la 112. Operatorii vor evalua cu obiectivitate situaţia semnalată. Dacă cele relatate sunt de competenţa serviciului 112, operatorii vor prelua datele specifice urgenţei şi vă vor pune în legătură cu dispecerii serviciilor specializate de intervenţie. Dacă situaţia semnalată nu este de competenţa serviciului 112, operatorii vă vor îndruma către alte entităţi competente.
 
Colectarea datelor primare:
 
Operatorul 112 adresează un set standard de întrebări pentru a identifica ce se întâmplă, unde se întâmplă şi cine are nevoie de ajutor; aceste întrebări sunt:
  1. Ce urgenţă aveţi? - Descrieţi succint situaţia cu care vă confruntaţi;
  2. Unde se întâmplă? - Oferiţi cât mai exact adresa unde este nevoie de ajutor;
  3. Sunt persoane rănite? Cum se numesc? Ce simptome au?
  4. Cum vă numiţi?
  5. De la ce număr de telefon sunaţi?
 
În funcţie de informaţiile colectate de operatorul 112, acesta încadrează evenimentul semnalat într-un index de incidente, conform Metodologiei de cooperare nr.479/2014.
 

112 pentru copii

 
„Învăţaţi copiii să folosească 112. Sfaturi pentru părinţi!
- Învăţaţi copiii cum şi când să formeze 112!
- Învăţaţi-vă copiii să aibă încredere în operatorul 112!
- Învăţaţi-vă copiii adresele utile (de acasă)“, se arată pe site-ul sts.ro.
 
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii